Pulpac ansluter till 4evergreen

Tråg från Pulpac. (Bilden är ett montage)
Tråg från Pulpac. (Bilden är ett montage) Pulpac

Pulpac har gått med som ny medlem i 4evergreen.

Alliansen förenar hela branschens värdekedja och främjar samarbete och innovation för en hållbar och cirkulär ekonomi inom fiberbaserade förpackningar.

4evergreen skapades som ett forum där organisationer och företag från hela den fiberbaserade förpackningsvärdekedjan för första gången kunde gå samman för att höja den totala återvinningsgraden.

– Det gemensamma målet för 4evergreen-alliansen är att fullända cirkuläriteten, samtidigt som man ökar medvetenheten om fördelarna med fiberbaserade förpackningar. Genom att göra detta arbete strävar vi efter att höja den totala återvinningsgraden av fiberbaserade förpackningar till 90 procent innan 2030. Innovation står i centrum för oss och Pulpac är en mycket välkommen medlem, säger Susanne Haase, programdirektör, 4evergreen Alliance, i ett pressmeddelande.

Linus Larsson CEO PulPac PulPac Tech Center
Linus Larsson, vd för Pulpac (Bild: Pulpac)

– Det vi tar med till denna allians av experter och världsledare är en ny produktionsteknik som kan påskynda övergången till fiberbaserade förpackningar. Vi kan omvandla fiber till förpackningar upp till tio gånger snabbare än konventionella fiberbildningsmetoder, samtidigt som vi minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, säger Linus Larsson, vd för Pulpac.

– Vi ser fram emot att samarbeta inom alliansen, dela med oss ​​av vårt kunnande och få insikter om hur vi kan utnyttja torrformad fiber för cirkulär ekonomi. Tillsammans kan vi åstadkomma förändringar och skapa förpackningar som är vettiga för företag, konsumenter och världen vi delar, avslutar Larsson.

Annons

Påhlsons Daylight gör storsatsning i Nyköping

Fasad liggande
Ämnen i artikeln: Påhlsons Daylight

Nya lokaler och nytt utbud i ett attraktivt område.

Ämnen i artikeln: Påhlsons Daylight
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon har kallats profilbranschens bästa inköpschef – nu jobbar hon på Swagg

jessicakayaswagg
Ämnen i artikeln: Swagg

”Det får stå för de som har sagt det”.

Ämnen i artikeln: Swagg
redaktionen@branschkoll.se
Annons

We Do Merch börjar jobba med secondhand

secondhand11
Ämnen i artikeln: We Do Merch

Blir andra branschaktören som hoppar på trenden att erbjuda profilerade secondhand-plagg.

Ämnen i artikeln: We Do Merch
redaktionen@branschkoll.se
Annons

New Wave Group rasade efter rapport som inte föll marknaden i smaken

q3 2024 nwg
Ämnen i artikeln: New Wave Group

Torsten är inte nöjd med kvartalet och aktien tog stryk tvåsiffrigt.

Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky landar ännu en upphandling

Ämnen i artikeln: Voky
Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formac förvärvar kollega i Norge

norway flag
Ämnen i artikeln: Formac

Formac, som är specialiserade på produktmedia inom fordonsindustrin, har gjort ett förvärv i Norge.

Ämnen i artikeln: Formac
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Presentshop till salu

Ämnen i artikeln: Till salu

Säljer presenter både B2C och B2B.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordic Carton har siktet inställt på Europa

IMG 1344 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Carton

:heavy_check_mark:Ny treårsplan spikad :heavy_check_mark:Nu har steg tagits för att växa utanför Norden :heavy_check_mark:Ny maskinpark är på plats

Ämnen i artikeln: Nordic Carton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epsons nya etikettpress attraherar nordiska tryckerier – tre har redan investerat

Richard Garp Epson 1800
Ämnen i artikeln: Epson

Epson har nyligen lanserat sin etikettpress SurePress L-4733AW i Norden. En maskin med vattenbaserat bläck som riktar sig mot de lite mindre tryckvolymerna där hög detaljkvalitet är avgörande.

Med pressen vänder man sig dels till tryckerier som vill minska sitt beroende av externa leverantörer och få möjligheten att producera etiketter i egen regi. Men också till varumärkesägare som vill ta hand om sin egen etikettproduktion.

– Med en stor färgrymd och tryck med extra färger som grönt, orange och vitt täcker maskinen upp till 96 procent av Pantoneskalan, berättar Richard Garp på Epson.

– Även om den har en lägre hastighet än vissa andra modeller, erbjuder den hög tillförlitlighet och enkel användning – perfekt för företag som vill hantera små serier med anpassad produktion och hållbara lösningar.

Framgång på den nordiska marknaden

Epson har redan sålt tre enheter av Surepress L-4733AW i Norden under 2024, vilket överträffar företagets försäljningsmål. Tidtryck i Uppsala kommer att installera sin maskin i november, vilket gör dem till Epsons svenska referensinstallation.

På Island har Prentmet Oddi nyligen installerat sin press för att möta en växande efterfrågan på lokala etikettlösningar. Dessutom har Empaka Kartonnage i Danmark investerat i samma press.

Ämnen i artikeln: Epson
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på wellbolag

Han tar över som interim-vd.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons