Publishingpriset: 14 svenska tryckerier ”vann” – hela listan

UPPDATERAD: Blogg: Tävlingen Svenska Publishingpriset 2013 avgjordes nyligen och Elanders fick stort genomslag i resultatet. På ”allmän begäran” publicerar Branschkoll här en lista på bland annat de 34 svenska tryckerier som genom ”tryckort” i de 117 tävlande trycksakerna givit sig till känna.

Under prisutdelningsdagen på Musikaliska i Stockholm visades samtliga trycksaker upp på ett nomineringsbord. Så gott det gick letade undertecknad igenom varje bidrag efter ”tryckort” och kom fram till följande:

  • I de 117 nominerade bidragen har ”tryckort” hittats i 87 procent av fallen.
  • 13 procent anges tryckta av utländska tryckerier – se landlista längst ner på sidan.
  • Elanders är Sveriges största tryckeri i sammanhanget och har tryckt 21 procent av bidragen. Totalt har man tryckt 7 förstapriser varav man själv skickat in 4 av dessa till tävlingen.
  • Göteborgstryckeriet är tvåa på listan med 7 tryckta nominerade bidrag. Norra Skåne Offset (6), Trydells (6) och Ineko (5) följer tätt efter.
  • Norra Skåne Offset har tryckt 3 av vinnarna och är tvåa efter Elanders i ”vinnarlistan”.
  • Totalt är 35 svenska och 11 utländska tryckerier representerade på listan – 14 svenska och 4 utländska har tryckt ett eller flera av förstapriserna.

Här är hela listan på de som tryckt de nominerade trycksakerna:

TryckeriAntal
Elanders24*
Göteborgstryckeriet7*
Norra Skåne Offset6*
Trydells6*
Ineko5*
DanagårdLitho3
Edita3
Hylte Tryck3
Sörmlands Grafiska3*
Taberg Media Group (TMG)3*
Exakta2
Östertälje tryckeri2*
Ark-Tryckaren2*
Accidens kommunikation1
Alloffset1
Åtta.451
Bohlins Grafiska1
CA Andersson1
Dixa1*
GTC, Luleå1
JMS1
Kaigan1
KSPrint, Malmö Opera1
Larsson Offset1*
Lenanders1
Luleå Grafiska1
Norrtryck1
PÅ Media1
Responstryck1*
RK-Tryck1
Strokirk Knappen AB1
V-tab1*
Vettertryck AB1
Vitt Grafiska1*
Wallén Grafiska1

* anger att minst ett av de tryckta bidragen vann i sin kategori.

UPPDATERING: Ark-Tryckaren har tryckt två av bidragen, varav en vinnare i kategorin Utbildningsprogram.

 

För de bidrag som tryckts av utländska aktörer ser land-fördelningen ut så här:

LandAntal
Danmark2
Kina2
Lettland2
Slovenien2
Belgien1
Italien1
Litauen1
Singapore1
Slovakien1
Spanien1

Alla siffror ovan är baserade på känd information – 13 procent av bidragen saknar ”tryckort” och är inte med i statistiken. Lista på de som saknar tryckort finns längst ner på sidan och du som läser detta, och har information om vem som tryckt något av bidragen, får gärna maila ola(at)branschkoll.se så uppdateras listan.

 

Bidrag där tryckort inte kunde utläsas eller missats vid genomgången

KategoriTitel
LäromedelVaddå 112? Livsviktiga sagor om små hjältar
BesöksguiderHelkväll Sthlm Krog & Kultur
InfomagasinPrototyping Futures by Medea and co-partners
InformationstrycksakerVi kan bröllop
KatalogerNyhléns Hugosons sortiment
Kundtidningar – konsumentSuperlative Conspiracy
LäromedelKommunikativt ledarskap
Personaltidningar – offentlig sektorUL Forum
ProgramkatalogerSäsongsprogram – Sveriges radios symfoniorkester
RapporterDet nya företagandet
RapporterGlobal Green Space Report
RapporterInte vilken industri som helst
UtbildningsprogramHögskolan i Skövde
Årsredovisningar – företagAxFast årsrapport
Annons

Kosta Boda släpper glaskollektion i samarbete med sex svenska artister

glas kosta boda merchandise

Kosta Boda släpper nu serien ”Don’t stop the music” som är ett samarbete mellan glasbruket, flera svenska artister och Stiftelsen Svenska Musikfonden.

I samarbetet har konstnären Clas Håkansson har tillsammans med några av Sveriges främsta artister återskapat deras personliga tatueringar och låttexter som motiv på olika glas.

Kollektionen består av vinglas, ölglas och tumblerglas som kommer i 6-pack. Genom att köpa en, eller flera förpackningar bestående av 6 glas stöttar du inte bara den svenska musikbranschen, du får även glas med flera olika motiv – en liten och personlig del av Molly Sandén, Sandro Cavazza, Smith and Thell, Miss Li och Darin, skriver Kosta Boda i ett nyhetsinlägg.

I samma nyhetsinlägg står det att läsa att:

Kosta Boda skänker 15 procent av nettofaktureringsvärdet till Stiftelsen Svenska Musikfonden. Alla artister och tatuerare efterskänker sin rätt till ersättning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPR startar padelturnering

sbpr profilreklam padel

SBPR ska arrangera sin helt egna padelturnering, SBPR Padel Open som arrangeras i Eskilstuna den 17 februari 2022.

”Nätverka med kollegor i branschen under sportsliga former samtidigt som ni kan bli produktmedias bästa padellag”, skriver man i inbjudan.

Turneringen pågår från 9 på morgonen fram till 18, därefter hålls en middag och en prisceremoni på Elite Stadshotell i Eskilstuna.

Turneringen är endast öppen för medlemmar i SBPR.

För anmälan och mer information kontakta Michael Serrander på Profeel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschfesten ställs in – Vaccinationspass kommer krävas

mässa Elmia profile fair

PWA gick nyligen ut och sa att januari-mässans branschfest är avblåst, samt att man nu kommer kräva vaccinationspass av de som vill besöka den fysiska mässan.

Läs mer: Det blir en hybridmässa i januari – så här kommer det fungera

Enligt information från Elmia så ingår inte mässor i samma kategori som andra event där vaccinpass krävs. Utan det är upp till arrangören att bestämma och i dagsläget har man valt att kräva vaccinationspass av både besökare och utställare.

Vi avvaktar och följer pandemins utveckling och om läget förvärras kommer vi att följa de riktlinjer som Regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutar de kommande veckorna. Detta innebär att det kan behöva komma nya beslut med anledning vad som sägs framöver, skriver man i ett nyhetsbrev.

För den som av olika anledningar inte kan medverka fysiskt i Jönköping finns fortsatt den digitala mässan som alternativ.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är de profil-leverantörer som fick mest i korttidsstöd

Branschens leverantörer har fått omkring 200 miljoner i stöd, här är de 15 som fått mest.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gasellerna är bortsprungna och Superföretagen är få

Det är riktigt skralt med profilare i år, men några har vi hittat.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Yara Fjordland gör sin jungfrufärd

fartyg ship
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De investerar och tar över varumärken när kollegan lägger ner

workwear profil nybro

Den småländska aktören växer när kollegan lägger ner verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hulu följer efter Netflix – lanserar egen merch-affär

hulu merch merchandise

Streamingtjänsten Hulu har också insett kraften i produktmedia och relationen med fansen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Performance Days ställdes in i sista sekund

Mässan Performance Days som skulle gått av stapeln 1-2 december ställdes in med endast några dagars förvarning, mässan väljer istället att endast genomföra en digalt variant.

Mässan som riktar in sig på ”funktionella textiler” skulle ägt rum i Messe München exhibition center och utställarlistan är lång, bland svenska aktörer som ställer ut finns bland annat ACG Accent och Wasa Sweden.

Orsaken till att den fysiska mässan ställs in sägs vara politiska förändringar i förhållningssättet till pandemin den tyska Bavaria-regionen.

– Exceptionella situationer kräver exceptionella beslut, vilket gör saken ännu svårare. Efter att vi genomfört en väldigt lyckad och välbesökt Performance Days mässa i Portland förra veckan har vi försökt allt vi kan i i sista stund för att genomföra den här mässan. Vi uppfyller alla krav som finns, men den utveckling som nu skett gör att det inte är möjligt för oss att genomföra en fysisk mässa just nu sägerMarco Weichert vd för Performance Days, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

L-Shop-Team kommer till Unitedprofile

Nu finns den tyska leverantören L-Shop-Team ansluten till Unitedprofiles plattform både i Sverige och i Norge.

Med väskor från Bags2Go och textilier från kända varumärken som Build Your Brand, Promodoro, Roly och Miners Mate har L-Shop ett sortiment som passar alla, skriver man i ett nyhetsinlägg.

– Sedan 2017 har L-SHOP-TEAM byggt upp ett nära samarbete med duktiga återförsäljare och tillsammans med Unitedprofile kommer vi att kunna utöka samarbetet med nya och befintliga kunder, säger Jacob Bertelsen, direktör förL-Shop-Team i Skandinavien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons