Promotionföretag öppnar nytt kontor i Västerås

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

DR fortsatt starkt hos mediebyråerna

Ämnen i artikeln: DRMediebyråbarometern
Ämnen i artikeln: DRMediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PEFC-certifiering misslyckas enligt Greenpeace att skydda skogen

Ämnen i artikeln: PEFC

I en rapport från Greenpeace presenteras över 20 fallstudier från Sverige, Finland och USA där man beskriver en serie fall där avverkning av värdefulla nyckelbiotoper har certifierats som ”hållbar” och där urbefolkningars rättigheter har ignorerats i såväl Sverige som andra länder.

Ämnen i artikeln: PEFC
redaktionen@branschkoll.se
Annons

CA Andersson växer med förvärv

Ämnen i artikeln: C.A. AnderssonDPN
Ämnen i artikeln: C.A. AnderssonDPN
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Butikskedjan Sisters kapar marknadsbudget med 40 procent

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Infekterade QR-koder upptäckta

Ämnen i artikeln: QR-kod
Ämnen i artikeln: QR-kod
redaktionen@branschkoll.se
Annons

DR fungerar fortfarande – bankers utskick minst populära

Ämnen i artikeln: DRPosten
Ämnen i artikeln: DRPosten
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bästa fotoboken från Markbladet digitaltryck

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skandia väljer Brevo för effektivare kommunikation

Ämnen i artikeln: Brevo

Brevo är en digital brevlåda som knyts till en person. Med hjälp av säkra inloggningar, till exempel Bank-id, kan myndigheter, banker och försäkringsbolag skicka sin information digitalt istället för via vanligt brev.

Ämnen i artikeln: Brevo
redaktionen@branschkoll.se

JMS nominerad till EMAS Awards

Ämnen i artikeln: EMASJMS
Ämnen i artikeln: EMASJMS
redaktionen@branschkoll.se

Edita och Intellecta vann Publishingpris

Svenska Publishingpiset har delats ut. Edita och JG Communication vann för bästa infomagasin med sin kundtidning 152 och Intellecta tog hem tre pris. Ett för kunden Ica, det andra för sin egen kundtidning och det tredje för sin Årsredovisning. En av de stora trenderna i årets tävling var alla specialeffekter med till exempel lacker, folieringar…

Svenska Publishingpiset har delats ut. Edita och JG Communication vann för bästa infomagasin med sin kundtidning 152 och Intellecta tog hem tre pris. Ett för kunden Ica, det andra för sin egen kundtidning och det tredje för sin Årsredovisning.

En av de stora trenderna i årets tävling var alla specialeffekter med till exempel lacker, folieringar och dofttryck. In- och utvik var också vanligt förekommande.

Här är alla vinnarna:

Stora Publishing-Priset

Till det bästa av alla nominerade bidrag.

För en allt igenom gedigen produkt som vinner på alla plan.

Fotografisk Tidskrift, Svenska Fotografers Förbund i samarbete med Anders Birgersson/Zoo People, Jenny Morelli (chefredaktör), Svenska Fotografers Förbund, Anders Birgersson (AD), Zoo People

Besöksguider

För en fyllig, välformulerad och aptitretande guide – en given följeslagare på resan till Sveriges alla hörn.

White Guide 2011, White Guides AB, Thorbjörn Östman (VD), Lars Peder Hedberg (publicistisk förlagschef), Per Styregård (chefredaktör), Peter Hansson (AD) och Barbro Granell (AD)

Fackböcker

För en vacker omhändertagande layout och en stilfull typografi som tar läsaren på en välregisserad resa genom museets samlingar.

100 ting ur samlingarna, Sjöhistoriska museet i samarbete med Bergström & Co AB, Hans-Lennart Ohlsson (museichef), Sjöhistoriska museet, Magnus Bergström, Bergström & Co AB

Facktidningar/Specialtidningar

För en superb produkt som får det att vattnas i munnen tack vare studs och variation i bilderna, föredömlig receptur och ett utmärkt tryck.

Mat & Vänner, Mat & Vänner AB, Thorbjörn Östman (ansvarig utgivare), Mattias Kroon (publicistisk förlagschef), Malin Andersson (chefredaktör), Daniel Back (AD), David Back (fotograf), Charlotte Jung (korrektur) och Robert Wallner (annonschef)

Handböcker och läromedel

För text som fångar och stimulerar, roliga fotoidéer, högklassigt tryck och ett utmärkt pappersval – en bok som andas: vi som gjorde den har haft väldigt roligt.

A matter of life and denim, Dragster Kommunikation på uppdrag av Dr. Denim Jeansmakers, Alexander Graah, Johannes Graah och Morten Graah, Dr. Denim Jeansmakers, Dan Stendahl (AD), Mio Fredriksson (final art), Martin Johansson (copywriter, CD), Catja Björklund (copywriter) och Hanna Littorin (projektledare), Dragster Kommunikation, Jonatan Fernström (fotograf)

Infomagasin

För förmågan att fylla ut sin kostym med härliga uppslag, stilig typografi, passande färgdetaljer och en text med driv.

152 – Magasinet om kommunikation, JG Communication på uppdrag av Editakoncernen, Annika Linna (kommunikationschef, ansvarig utgivare), Editakoncernen, Maria Nilsson (redaktör), Kajsa Dahlberg (AD) och Ingrid Båvsjö (projektledare), JG Communication

Informationstrycksaker

För pedagogiska texter, vågad typografi, ren form, gott pappersval och ett utvecklande omslag – en trycksak som sprider en doft av gediget hantverk … och bröd.

Brödfakta/Sju myter om bröd, Kärnhuset på uppdrag av Brödinstitutet, Martin Lundell (VD), Brödinstitutet, Jonas Järnfeldt (projektledare), Lisa Sjöstrand (produktionsledare), Tove Hägg (copywriter) och Jakob Westman (AD), Kärnhuset

Jubileumsskrifter

För en historisk tillbakablick, närvaro i beskrivningen och konsten att få ett smalt område att väcka intresse, ta plats och växa.

Elmia: Värd för omvärlden i 50 år, NY på uppdrag av Elmia AB, Hans Standár (VD) och Lisa von Essen-Sylvén (information manager), Elmia AB, Erik Palm (copywriter), Anders Dahlgren (CD), Maria Almqvist (illustratör), Stefan Wennerberg (originalare) och Margareta Sparv-Andersson (journalist), NY

Kataloger

För bra format, bärkraftig designidé, typografi med fingertoppskänsla och en struktur som presenterar materialet från dess bästa sida – en katalog som förtjänar ett långt liv.

Stockholm International Film Festival Catalogue, Stockholms filmfestival i samarbete med Amore, Git Scheynius (ansvarig utgivare, festivalchef) och Hanna Nyström (marknadsansvarig), Stockholms filmfestival, Frans Enmark (senior designer), Linnéa Ekström, Anna-Karin Elde, Henrik Lindquist, Jörgen Olofsson, Ylva Petersdotter och Angela Suneson Wall, Amore

Kokböcker

För en bläddringsvänlig, chosefri bok med stilsäker typografi, mysig layout och en skön blandning av bild och text – allt inbundet med linnetråd.

One more slice, Walter and Books AB, Leila Lindholm (recept, text, matstyling, stylist), Wolfgang Kleinschmidt (fotograf), Mikael Engblom (formgivare) och Viveka Gil (stylist)
Kundtidningar – bank och finans

För en glassig tidning. Med säregen layout, knivskarpa bilder, sköna färger och ett högklassigt tryck på två olika papperssorter sticker denna rara blomma ut från mängden.

Penséer, Happy F&B på uppdrag av Erik Penser Bankaktiebolag, Gustaf von Essen (marknadschef), Erik Penser Bankaktiebolag, Anders Kornestedt (CD), Pontus Höfvner (AD) och Oskar Andersson (AD), Happy F&B

Kundtidningar – business to business

För intressanta artiklar med litterär känsla och en formidé som håller hela vägen – en tidning som ställer krav på läsaren.

Corporate Intelligence, Intellecta Corporate AB, Anders Borg (chefredaktör), Lars Peder Hedberg (redaktör), Ingrid Larsson (redaktör), Anders Schmidt (AD) och Magnus Klintström (form, layout)

Kundtidningar – konsument

För en in i minsta detalj stilren layout och en koncentrerad text som känns seriös utan att någonsin bli tråkig – en tidning som innehåller något för alla i den breda målgruppen.

Kupé, SJ AB i samarbete med Nordiska Tidningsbolaget, Claes Salomonsson (chefredaktör), SJ AB, Håkan Lövström (VD), Nordiska Tidningsbolaget

Kundtidningar – mat och dryck

För aptitliga uppslag, intressanta intervjuer, bra guider, trevligt format och bra tryck. Kort och gott – en smakfull läsning.

Philipson Söderberg Magasin, Spoon Publishing AB på uppdrag av Philipson Söderberg AB, Erik Hultberg (ansvarig utgivare) och Caroline Låftman (projektansvarig), Philipson Söderberg AB, Melker Forssén (kundansvarig), Maud Onnermark (redaktör), Martin Engqvist (biträdande redaktör) och Eva Englund (formgivare), Spoon Publishing AB

Medborgartidningar

För en glad och lättsam tidning med bra text, en illustrationsidé som blir en röd tråd och ett utmärkt, bläddervänligt papper.

Estrid, Täby kommun i samarbete med Clinton agency och Redaktörerna, Petra Westerberg (kommunikationschef), Täby kommun, Maimi Parik (AD), Göran Crafoord (copywriter) och Jenny Skogvoll (grafisk formgivare), Clinton agency

Medlemstidningar

För stabil och träffsäker typografi och design, intressanta ämnesområden och högkvalitativ repro – en tidning som tar foto på allvar.

Fotografisk Tidskrift, Svenska Fotografers Förbund i samarbete med Anders Birgersson/Zoo People, Jenny Morelli (chefredaktör), Svenska Fotografers Förbund, Anders Birgersson (AD), Zoo People

Personaltidningar – företag

För bra tidningskänsla, fina bilder och illustrationer, intressanta uppslag och ett skickligt utnyttjande av det lilla formatet.

ICAs Goda Affärer, Intellecta Corporate på uppdrag av ICA Sverige AB, Elisabet Tidelius (ansvarig utgivare) och Anders Lönnebring (redaktör), ICA Sverige AB, Sandra Grill (projektledare), Sofia Eriksson (redaktör) och Ewa Lindström (AD), Intellecta Corporate

Personaltidningar – offentlig sektor

För fortbildande artiklar, pigg framsida, vågade uppslag, härliga illustrationer samt god hantering av bilder och bildbeskärningar – en tidning som går nära.

LÄRA, BERG på uppdrag av Utbildningsförvaltningen i Stockholms Stad, Agnetha Styrwoldt Alfheim (chefredaktör, kommunikationschef) och Tomas Bannerhed (redaktör), Utbildningsförvaltningen i Stockholms Stad, Lena Löfling (kreativt ansvar, projektledare), Emma Andersson (form, original) och Ulrika Westling (operativ projekt- och produktionsledning), BERG

Praktverk

För vågad, stilren enkelhet med vackert duplextryck som som lyfter bilderna högt över marken.

Barnmark, Bokförlaget Max Ström, Mikael Andersson (foto), Göran Tunström (text) och Patric Leo (formgivning)

Rapporter

För en modern känsla, fräscha illustrationer, bra färgkodning och texter med högt nyhetsvärde – så mycket mer än en vanlig rapport.

The Metropolitan Report, United Minds på uppdrag av Metro International, Wilf Maunoir (global research director), Christian Quarles (global marketing director), Johanna Runebjörk (AD) och Eduarda Taveira (head of consumer insight), Metro International, Paul Alarcón (chefsanalytiker, partner), Patrik Kronqvist (chefredaktör) och Sepideh Imani (analytiker), United Minds, Hugo McEwen (skribent), The Languagelaunderer

Utbildningsprogram

För trovärdig läsning, bilder som berättar och känns äkta, varierad layout och goda fotoidéer – ett utbildningsprogram som skapar känslan ”det där kunde handla om mig”.

Campus Varberg – efterfrågade utbildningar 2011, Campus Varberg, Tomas Johansson (kommunikationsstrateg) och Linnéa Dahlberg (kommunikatör), Campus Varberg, Mikael Göthage (fotograf), Anders Billow (copywriter)

Verksamhetstidningar

För en intressant framsida, kontrastrika uppslag, djärva lösningar och storslaget foto – bra i allt.

Kulturvärden, Statens fastighetsverk i samarbete med Rejäl Kommunikation AB och Pompe Hedengren, Ann-Charlotte Spegel-Berg (kommunikationschef, ansvarig utgivare) och Mia Fernlund (chefredaktör), Statens fastighetsverk, Lena Severin (projektledare) och Tomas Eriksson (redaktör), Rejäl Kommunikation AB, Pompe Hedengren (AD) och Maria Loohufvud (formgivare)

Årsredovisningar – börsbolag

För en trycksak som provocerar flera sinnen och dräller av flärd och överdåd – extraordinär i allt.

Extraordinärt. Intellecta ÅR 2010, Intellecta AB, Richard Ohlson (koncernchef), Lars Peder Hedberg (senior advisor), Intellecta Corporate, Jesper Holmström (CD), Ekotryckredners, Daniel Erlingson (projektledare), Intellecta Finanstryck

Årsredovisningar – företag

För en ovanlig och inspirerande upplevelse i form av en artistiskt vågad idé med harmoni i text och bild och ett djärvt omslag kring den linnetrådshäftade inlagan.

CellMark Årsredovisning 2010, C52 Graphic Design på uppdrag av CellMark, Ulrika Cornéer Sterner, Cellmark, Andrew Cowie (AD) och Alexandra Augustsson (originalare), C52 Graphic Design

Årsredovisningar – organisationer

För en scenisk känsla i en stilig och träffsäker årsredovisning där format, bild och design får ta för sig.

Kulturrådets Årsberättelse 2010, Statens Kulturråd, Helene Oljons, Kennet Gabrielsson, Cecilia Borssén, Ursula Forner och Klara Sjöström
SPECIALPRISER
Designpriset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för exceptionellt bra formgivning.

För en smidig, färgstark och smart design där allt passar ihop och inspirerar till vidare läsning.

Cykelsmart, Welcom på uppdrag av Svensk Cykling, Klas Elm (ordförande Svensk Cykling), Svensk Cykling, Adam Wladis (redaktör, projektledare), Petter Engelbertsson (skribent) och Gavin Smart (AD), Welcom

Journalistikpriset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för särskilt bra journalistik.

För förmågan att i undersökande och klichéfria artiklar visa hur sexualitet och kön spelar lika stor roll för maktstrukturer i ett samhälle som ekonomi och juridik.

Ottar, RFSU, Carolina Hemlin (chefredaktör), Kristina Lindquist (chefredaktör)

Typografipriset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för särskilt fin typografi.

För en typografi som enkelt, vackert och rakt på sak kommunicerar innehållet såväl visuellt som känslomässigt.

Brödfakta/Sju myter om bröd, Kärnhuset på uppdrag av Brödinstitutet, Martin Lundell (VD), Brödinstitutet, Jonas Järnfeldt (projektledare), Lisa Sjöstrand (produktionsledare), Tove Hägg (copywriter) och Jakob Westman (AD), Kärnhuset

Verbala priset

Till någon av de nominerade som juryn vill premiera för utomordentligt bra textinnehåll.

För ett modigt försök att återvinna en av världens äldsta böcker och möjliggöra nya läsningar genom att sätta in texten i nya sammanhang.

Bibeln, Verbum förlag AB, Kristina Wänblom (projektledare), Lena Åström (redaktör), Mrs. Murphy (formgivning), Fredrik Beverhjelm och Rickard Bonnevier (kommentarer i bibeltexten och bibelboksinledningar), Ann-Katrin Larsson (marknadsförare) och Andreas Strömberg (PR)

Visuella priset

Till någon av de mominerade som juryn vill premiera för särskilt bra bilder.

För vackra bilder som överraskar och som med stark känsla förmedlar bokens idé.

Kärleken fördriver rädslan, SE IDEA AB på uppdrag av Härnösands stift, Tuulikki Koivunen Bylund (författare), Härnösands stift, Susanne Ekelund (AD, bildredaktör, grafisk produktion), Denise Grünstein, Gustav Broms, Bruno Ehrs, Hans Gedda, Lars Tunbjörk, Elisabeth Ohlsson Wallin, Dawid, Maria Eddebo Persson, Svenska kyrkans arkiv med flera (samtliga foto)

 

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]