Logga in

Kjell Harbom om Coronakrisen – ”vi är ingen prioriterad bransch”

Branschkoll fortsätter bevakningen kring hur Corona-situationen påverkar produktmedia-branschen, här ger SBPRs Kjell Harbom sin bild av läget. Han vittnar om svaga statliga paket, en allmän rädsla om huruvida fakturor kommer kunna betalas eller inte och om en bransch som helt enkelt inte är prioriterad i kristider.

Ingen panik hos Hot Screen – ”fortfarande full produktion”

Branschkoll har varit i kontakt med Hot Screens vd Fredrik Skanselid. Bolaget har kunder i branschens alla hörn och kan därför delvis agera måttstock, har märkt av Corona men än så länge är det under kontroll. Men vd Fredrik Skanselid säger till Branschkoll att ”det gäller att vara ödmjuk” inför situationen.

Nu är det officiellt – Gosh blir Team Workwear

Gosh byter namn till Team Workwear, den nybildade kedjan kommer bestå av 24 återförsäljare runt om i Sverige. Och fler butiker är på väg in och man ska även lansera ett eget produktsortiment. Läs mer

Torsten Jansson om Corona – ”Det värsta som kan hända är att det här blir utdraget”

Branschkoll har, som tidevarvet dikterar, genomfört en distansintervju med Torsten Jansson. Han, precis som många andra, förutspår tuffa tider framöver men det finns också hoppfullhet. Och ska man göra en ren affärsmässig jämförelse så känner han sig lugnare nu än han gjorde 2009 i samband med finanskrisen.

Branschen kommenterar Corona – allt från ökad försäljning till uppsägningar och restriktioner

Vi befinner oss just nu i mitten av Corona-stormens öga, och alla hoppas såklart att det här blåser över så snart som möjligt men i skrivande stund går det inte att blunda för att det påverkar branschen. Branschkoll har varit i kontakt med flera aktörer för att höra om hur virusets framfart påverkat dem, här är deras historier.

Kan produktmedia hjälpa i kampen mot Corona? ”Vi sålde 300.000 flaskor handsprit på två dagar”

(Bild: MEC Gruppen)

I dessa tider borde en omsorgsfullt förädlad flaska handsprit vara en perfekt give-away, eller varför inte en antibakteriell penna? Läs mer

Education Day ställs in på grund av Corona

SBPR gick nyligen ut med beskedet om att Education Day, som skulle arrangerats imorgon den 12 mars, ställs in på grund av Coronaviruset. Läs mer

All In Screens förra vd förvärvar profilåterförsäljare

 

För några sedan sålde All In Screens vd Göran Handstedt sin del av bolaget till sina medgrundare och lämnade vd-posten. Nu gör han comeback, i en annan stad och från andra sidan staketet – men i samma gamla härliga bransch och med en ny partner.

Så här kan svensk vetenskap rädda miljön och industrin

I dagarna publicerade Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) sin årliga lista med 100 intressanta och aktuella forskningsprojekt med betydande affärspotential från Sveriges lärosäten. Årets lista fokuserar på hållbarhet och uppmärksammar svenska forskningsprojekt som kan betyda stor skillnad för miljön på sikt. Branschkoll har valt ut de projekt som har mest potential i de branscherna vi bevakar.

Ny profilmässa startar i Sverige


Från och med 2021 startar en ny produktmedia-mässa i Sverige för återförsäljare, den kommer hållas i Stockholm och mässkonceptet väntas locka tusentals besökare.

Avisera lanserar hållbara förpackningslösningar i ny webbshop

Mariella Zalbo Lundgren (marknadschef) och Peter Lundgren (vd) på Avisera.

Avisera har gjort flera expansiva manövrar på senaste tiden, bland annat har man förvärvat Bags & More och Aare Grafisk Produktion samt öppnat ett nytt förpackningsshowroom i Göteborg. Nu slår man upp portarna Läs mer

New Waves 8 nya medlemmar och kvinnan som håller ihop kedjan

Vid årskiftet anslöt sig hela åtta ny medlemmar till kedjan New Wave Profile. Vi har pratat med Camilla Fjordland som är koncept-ansvarig för kedjan. Det är hennes jobb att värva nya medlemmar, hjälpa befintliga och se till så att kedjans struktur upprätthålls.

Torsten är inte orolig för Corona-viruset – men däremot för sportbutikernas välmående

Då var det för New Wave Group att stänga böckerna för 2019 och redogöra för året som gått. Ett på många sätt bra och stabilt år med ett gäng nya försäljningsrekord. Men den milda vintern gjorde att man snubblade på 7-miljarders-mållinjen.

Energifull kickoff med Momentum Group – och om köpet av Swedol

Branschkoll var inbjuda till Momentum Groups kickoff som ägde rum i slutet på januari, där samlades koncernens fem återförsäljare. Med enhetlig klädsel och god stämning kunde man ta på lagkänslan och entusiasmen för framtiden.

Brandsome förvärvat – blir Olympus igen

Brandsome har fått en ny ägare i en välkänd branschaktör och ska återigen bli Olympus, hör bolagets nya ägare berätta om förvärvet.