Logga in

Varannan internetanvändare blockerar reklam – positivt för trycksaker och produktmedia

Undersökningarna om hur många som blockerar digital reklam duggar tätt och resultaten skiljer sig kraftigt mellan dem. Här kommer dock ett resultat som är glädjande för oss som valt att kommunicera i den analoga världen.

Reklamkakan 2018 – fysisk kommunikation står stark (med några självklara undantag)

IRM har släppt sin årsrapport för 2018.

Plastprint uppköpt

Plastprint i Bredaryd har sålts.

Missbruk av GOTS-märkning ledde till fällande dom

Textil-certifieringen GOTS (Global Organic Textile Standard) vann rättslig process som drivits i Tyskland mot ett företag som använt deras märkning felaktigt.

Onlinejätte förvärvar tryckeri i Sverige – möjliggör lokala expressleveranser

Esben Mols Kabell på Lasertryk och Alexander Jensen, E-print.

E-Print i centrala Stockholm blir Lasertryks nav för en svensk expansion. Läs mer

Stor leverantör förvärvar och breddar sig till nytt segment

En välkänd leverantör ska genom förvärv börja leverera arbetskläder till flera nya yrkesgrupper.

PF Concept börjar tillverka egna anteckningsblock och post-it-lappar

Några av de produkter som PF Concept nu börjar producera själva i sin fabrik i Storbritannien.

PF Concept startar egen tillverkning av pappersbaserad produktmedia. ”Stora fördelar för den skandinaviska marknaden”. Läs mer

Creative Promotion och Cecilia Grahn Nyd klara för Print Next 19

Nystartade företaget Creative Promotion är nu klara för att stå på scen under Print Next 19 den 7 maj i Stockholm. Så även Cecilia Grahn Nyd från MEC-Gruppen. Läs mer

Education Day 2019: ”I en tid av flyktighet finns produktmedia kvar, grattis”

(Bild: SBPR)

Education Day 2019 var så vitt föredragen behagar en lyckad tillställning och flera personer som Branschkoll pratade med sa att de tyckte talarna höll avsevärt mycket högre nivå än förra året. Här kommer en sammanfattning.

Unikt samarbete – 6 företag i branschen går samman och bildar ett hållbarhetsråd

Sex företag har gått samman och bildat Rådet för hållbar produktmedia (RHP). Initiativet är ett bolags-överskridande samarbete mellan leverantörer och återförsäljare som värnar om produktmedia som kanal och om hela branschens utveckling. Läs mer

Så använder dina kollegor rörlig bild för att kommunicera

(Bild från SGIs Youtube-video.)

Det har på senaste tiden poppat upp en del videos från företag i branschen – med lite olika syften. Här är fyra bra exempel på hur du kan använda rörlig bild för att kommunicera med din målgrupp.

De står bakom Lasertryk när bolaget satsar allt mer produktmedia

Vi har skrivit om det tidigare, när de började med termosmuggarna och nu senast med pennorna, men under ytan rör sig något annat.

Här är de nominerade till Promotionbiet

Fem priser ska delas ut i lika många kategorier i samband med Education Day och dess efterföljande gala för Promotionbiet. Här är de nominerade: Läs mer

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  Läs mer