Logga in

Profilskaparen bygger ut svensk tillverkning av skräddarsydda förpackningar

27 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Kortare ledtider och mer miljösmart – nu kan Profilskaparen på ett effektivt sätt tillverka både små och stora upplagor av skräddarsydda och innovativa förpackningar.

Familjeföretaget Profilskaparen i Länna söder om Stockholm har tillverkat skräddarsydda förpackningslösningar i snart 40 år. Nu utökar man sin förmåga med nya maskiner för att kunna tillverka större volymer av förpackningar.

De nya maskinerna bilder tillsammans en semi-automatisk produktionslinje för tillverkning av klädda förpackningar. De kompletterar den befintliga maskinparken och innebär en förstärkning av företagets produkter och sortiment.

De moment som de nya maskinerna kan ta hand om har man kunnat göra även tidigare. Men det har krävt manuellt hantverk vilket gjort volymerna begränsade och tidskrävande.

Andreas Wigerman som är vd för Profilskaparen.

– Nu kan vi leverera skräddarsydda produktioner i både små och stora volymer utan problem. Den nya produktionslinjen bidrar även till minskad materialåtgång och minskade transporter, säger Andreas Wigerman.

Profilskaparens fabrik i Länna på över 1.700 kvadratmeter är uppdelad på cirka 800 kvadratmeter produktion, 400 kvm lager och kontor och ett dedikerat showroom på 500 kvadrat. 

Enligt Profilskaparen har hantverkskunnandet alltid varit en röd tråd hos familjeföretaget. Nu kan man tillverka allting på hemmaplan vilket gör det ”enklare att skräddarsy gedigna och miljövänliga lösningar”.

– Vi gör allt, från ax till limpa här i Länna. Med vår nya utrustning producerade vi i augusti bland annat en exklusiv låda åt Arvid Nordquists jubileumsbok om kaffe. En ask med lock, helt klädd i mörkbrunt obestruket papper med guldfoliering. I botten av asken är en lyftplatta med bomullsband, säger Andreas Wigerman.

Nästa vecka ställer man ut på mässan Packaging Innovations i Kista. Där kommer man bland annat visa upp delar av sin nya maskinpark för besökarna.

– Genom investeringarna i nya maskiner kan vi möta marknadens krav på korta leveranstider, hög flexibilitet och utmärkt kvalitet. Har man vägarna förbi Kistamässan får man gärna besök vår monter och titta närmare på vår nya utrustning, avslutar Andreas Wigerman.

Alla bilder: Profilskaparen

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)