Logga in

Profilskaparen bygger ut svensk tillverkning av skräddarsydda förpackningar

27 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Kortare ledtider och mer miljösmart – nu kan Profilskaparen på ett effektivt sätt tillverka både små och stora upplagor av skräddarsydda och innovativa förpackningar.

Familjeföretaget Profilskaparen i Länna söder om Stockholm har tillverkat skräddarsydda förpackningslösningar i snart 40 år. Nu utökar man sin förmåga med nya maskiner för att kunna tillverka större volymer av förpackningar.

De nya maskinerna bilder tillsammans en semi-automatisk produktionslinje för tillverkning av klädda förpackningar. De kompletterar den befintliga maskinparken och innebär en förstärkning av företagets produkter och sortiment.

De moment som de nya maskinerna kan ta hand om har man kunnat göra även tidigare. Men det har krävt manuellt hantverk vilket gjort volymerna begränsade och tidskrävande.

Andreas Wigerman som är vd för Profilskaparen.

– Nu kan vi leverera skräddarsydda produktioner i både små och stora volymer utan problem. Den nya produktionslinjen bidrar även till minskad materialåtgång och minskade transporter, säger Andreas Wigerman.

Profilskaparens fabrik i Länna på över 1.700 kvadratmeter är uppdelad på cirka 800 kvadratmeter produktion, 400 kvm lager och kontor och ett dedikerat showroom på 500 kvadrat. 

Enligt Profilskaparen har hantverkskunnandet alltid varit en röd tråd hos familjeföretaget. Nu kan man tillverka allting på hemmaplan vilket gör det ”enklare att skräddarsy gedigna och miljövänliga lösningar”.

– Vi gör allt, från ax till limpa här i Länna. Med vår nya utrustning producerade vi i augusti bland annat en exklusiv låda åt Arvid Nordquists jubileumsbok om kaffe. En ask med lock, helt klädd i mörkbrunt obestruket papper med guldfoliering. I botten av asken är en lyftplatta med bomullsband, säger Andreas Wigerman.

Nästa vecka ställer man ut på mässan Packaging Innovations i Kista. Där kommer man bland annat visa upp delar av sin nya maskinpark för besökarna.

– Genom investeringarna i nya maskiner kan vi möta marknadens krav på korta leveranstider, hög flexibilitet och utmärkt kvalitet. Har man vägarna förbi Kistamässan får man gärna besök vår monter och titta närmare på vår nya utrustning, avslutar Andreas Wigerman.

Alla bilder: Profilskaparen

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.