Logga in

Profilskaparen bygger ut svensk tillverkning av skräddarsydda förpackningar

27 september, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Kortare ledtider och mer miljösmart – nu kan Profilskaparen på ett effektivt sätt tillverka både små och stora upplagor av skräddarsydda och innovativa förpackningar.

Familjeföretaget Profilskaparen i Länna söder om Stockholm har tillverkat skräddarsydda förpackningslösningar i snart 40 år. Nu utökar man sin förmåga med nya maskiner för att kunna tillverka större volymer av förpackningar.

De nya maskinerna bilder tillsammans en semi-automatisk produktionslinje för tillverkning av klädda förpackningar. De kompletterar den befintliga maskinparken och innebär en förstärkning av företagets produkter och sortiment.

De moment som de nya maskinerna kan ta hand om har man kunnat göra även tidigare. Men det har krävt manuellt hantverk vilket gjort volymerna begränsade och tidskrävande.

Andreas Wigerman som är vd för Profilskaparen.

– Nu kan vi leverera skräddarsydda produktioner i både små och stora volymer utan problem. Den nya produktionslinjen bidrar även till minskad materialåtgång och minskade transporter, säger Andreas Wigerman.

Profilskaparens fabrik i Länna på över 1.700 kvadratmeter är uppdelad på cirka 800 kvadratmeter produktion, 400 kvm lager och kontor och ett dedikerat showroom på 500 kvadrat. 

Enligt Profilskaparen har hantverkskunnandet alltid varit en röd tråd hos familjeföretaget. Nu kan man tillverka allting på hemmaplan vilket gör det ”enklare att skräddarsy gedigna och miljövänliga lösningar”.

– Vi gör allt, från ax till limpa här i Länna. Med vår nya utrustning producerade vi i augusti bland annat en exklusiv låda åt Arvid Nordquists jubileumsbok om kaffe. En ask med lock, helt klädd i mörkbrunt obestruket papper med guldfoliering. I botten av asken är en lyftplatta med bomullsband, säger Andreas Wigerman.

Nästa vecka ställer man ut på mässan Packaging Innovations i Kista. Där kommer man bland annat visa upp delar av sin nya maskinpark för besökarna.

– Genom investeringarna i nya maskiner kan vi möta marknadens krav på korta leveranstider, hög flexibilitet och utmärkt kvalitet. Har man vägarna förbi Kistamässan får man gärna besök vår monter och titta närmare på vår nya utrustning, avslutar Andreas Wigerman.

Alla bilder: Profilskaparen

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)

Heidelberg skär i produktportföljen med nytt sparpaket – ”smärtsamma förändringar”

Tillverkningen av de allra största offsetpressarna avslutas. (Bild: Heidelberg)

Tryckpresstillverkaren Heidelberg har sjösatt ett kraftigt sparpaket för att säkra lönsamhet framåt. Bland annat slutar man producera inkjetbaserade Primefire samt offsetpressar i de största formaten. ”Beslutet var lika svårt som nödvändigt att ta för att få Heidelberg på rätt köl igen”, säger man i ett meddelande.

Nytt datum för Fespa i oktober

Fespa Global Print Expo som skulle ha arrangerats i dagarna har fått ett nytt datum. (mer…)

Hjälporganisation söker lokala tryckerier för att hjälpa riskgrupper

Organisation som heter FIKK, Frivilliga insatser vid kris och katastrof, söker efter lokala tryckerier runt om i Sverige för hjälp att trycka upp affischer. (mer…)

Framgångsfaktorerna bakom Sveriges snabbast växande magasin – klimatkompenserad svensk produktion

Friluftstrend bakom kraftig tillväxt för magasin. Trycker i Sverige, på svenskt papper och beräknar CO2-utsläpp med hjälp av Climatecalc.

Grafisk bransch kommenterar Corona – ”hela havet stormar”

Stor oro och kraftiga åtgärder i branschen för att hantera Corona-krisen. Signalerna från de grafiska företagen är att det är sammanbitet och handlingskraftigt.

Tryckerier erbjuder nya informationsprodukter som behövs i Corona-krisen

Ett alternativ till alla som tröttnat på oändlig skärmtid – trappar upp utgivningsfrekvensen

Rojin Pertow är chefredaktören som ökar utgivningen. (Bild: Press)

Nytt format ökar tidningens mobilitet. (mer…)

Grafkom video-frukost: Film väcker känslor – men måste nå tittaren vid rätt tillfälle

Video kan vara ett mycket effektivt sätt att förmedla ditt företags kärnvärden och erbjudanden till dina kunder. Det visade Inkish för ett 15-tal personer i branschen när Grafkom bjöd in till video- och branschfrukost i början av mars.