Profilservice och WDP går samman – ”Vi ska bli den största spelaren i branschen”

Övre raden: Emma-Mathilda Steen, Sofie Källström och Johan Zollner.
Undre raden: Caroline Fossto och Adam Zollner.
Övre raden: Emma-Mathilda Steen, Sofie Källström och Johan Zollner. Undre raden: Caroline Fossto och Adam Zollner.

Branschkoll kan nu avslöja att två av branschens mer tongivande aktörer slår sig samman för att bilda ett av Nordens största profilföretag.

Både Profilservice och WDP har haft en fin tillväxt under det svåra året 2020 och har enligt uppgift ökat sin totala omsättning med över 500 procent. Nu berättar man för Branschkoll att man efter sammanslagningen kommer omsätta nära 250 miljoner kronor, vara cirka 50 medarbetare och erbjuda kunderna en helhetslösning med bland annat lagerhållning, förädling och kommunikationstjänster – allt inhouse.

Vd för den nya satsningen blir Adam Zollner som de senaste åren tillsammans med sin bror Johan Zollner drivit stark tillväxt med Profilservice då de tagit bolaget från pojkrummet till att nu omsätta närmare en kvarts miljard, med kontor i Stockholm, Göteborg och Linköping.

– Profilservice har investerat tungt i sitt backoffice och byggt upp ett urstarkt fundament med lager, logistik och service. Adam och Johan har gjort en fantastisk resa med Profilservice de senaste åren och byggt upp bolaget till en av de främsta aktörerna i branschen. På det fundamentet skapar We Do Promotion ett starkt kundvärde med vår kompetens inom marknadsföring och framtidens merchandise. Vi kommer skapa något riktigt stort tillsammans – Vi blir inte bara en stor aktör, vi kommer också skapa ett helt unikt erbjudande och bäst av allt blir det för våra kunder, säger Sofie Källström, vd på WDP, till Branschkoll

Så blir den nya ledningen

Vd för satsningen blir alltså Adam Zollner och Sofie Källström som idag är vd för WDP kommer arbeta med affärsutveckling och stärka affären med kunderna. Hon kommer också vara den som leder WDPs åtagande i Dubai med Expo 2020 och kommer att bo där under större delen av världsutställningen.

Caroline Fossto som idag är försäljningschef på WDP kommer leda Stockholmskontoret och Emma-Mathilda Steen som idag är marknadschef på WDP axlar rollen som marknadschef för hela koncernen.

– Vi blir ett hungrigt gäng som nu kommer ta oss an den här gigantiska branschen med ett helt nytt kunderbjudande och med målsättningen och förutsättningarna att bli den största aktören i branschen. Vi har en hittat en perfekt match mellan våra respektive bolag där vi skapar starka synergier och kan skapa en helt ny typ av upplevelse för våra kunder, säger Adam Zollner till Branschkoll.

”Vi har enorma visioner”

Profilservice har under de senaste åren lagt de byggstenar som behövs för att bli en stark och konkurrenskraftig aktör. Genom förvärv och investeringar har man stärkt maskinparken och förädlingskapaciteten samt gjort investeringar i personal, lagerkapacitet och IT-lösningar. Resultaten har inte låtit vänta på sig och bolagets omsättning har skjutit i höjden samtidigt som man vunnit nya kundavtal på löpande band senaste året. Dessutom har man stärkt upp sitt erbjudande inom workwear och har nu en egen avdelning dedikerad till det segmentet.

WDP har på sitt håll sysslat med innovation i form av nya koncept, produkter och kundsegment. Inte minst har man gjort en väldigt lyckad satsning på merchandise till influencers och knutit till sig flera stora namn från den sfären.

I och med sammanslagningen skapas en rad synergieffekter utifrån bolagens respektive styrkor.

– Ta våra influencer-shoppar som exempel, vi flyttar ner dem till Profilservice produktionsanläggning i Linköping och kommer kunna leverera dagen efter beställning förädlat och klart. Det här är bara början, vi har enorma visioner, säger Sofie Källström.

Således blir We Do Promotion kryddan på Profilservices starka fundament, för att låna Sofies ord. Det är två bolag som otvivelaktigt varit både tongivande och snabbväxande och när man nu slår sig samman kan vi bara konstatera att alla förutsättningar finns på plats för att en ny toppaktör i produktmediabranschen kommer att födas ur det här.

Swedbag ökade och förbättrade marginalen

redaktionen@branschkoll.se

Stabilt år för Schur Pack – levererade till vården

redaktionen@branschkoll.se

Korttidsstödet förlängs till september

Regeringen och dess samarbetspartier har nu enats om att man ska förlänga stödet för korttidspermitteringar. Det gäller nu tre månader till: juli, augusti och september.

– Vi gör en förlängning och det mot bakgrund av att vaccinationerna har försenats något, och då riskerar vi smittspridning och restriktioner, säger finansminister Magdalena Andersson, skriver Sveriges Radio.

redaktionen@branschkoll.se

Smurfit Kappa söker konstruktör

Vi är Smurfit Kappa – den branschledande tillverkaren av effektiva och innovativa pappkartonger och förpackningslådor i Europa. Med över åttio års erfarenhet och med flera tusen medarbetare runt om i världen, täcker vi hela kedjan från papperstillverkning till konstruktion och produktion. Som en av världens största tillverkare av pappersbaserade förpackningar, ser vi till att investera i en hållbar produktion där vi återanvänder de naturresurser vi nyttjar och säkerställer hållbarhet i varje fiber. Tillsammans strävar vi efter att skapa förändring i världen, från hållbara inköp till minimal miljöpåverkan i vår tillverkningsprocess. Nu söker vi, tillsammans med Oddwork, en idé-spruta i teknisk förpackning som vill bli en del av Smurfit Kappa. Är du en kreativ Konstruktör med fokus på funktion? Då ser vi fram emot att träffa dig!

Som Konstruktör
På Smurfit Kappa, kommer du jobba tätt tillsammans med vårt team av konstruktörer och kreatörer. Här kommer du att ansvara för att rita och designa olika förpackningslösningar, anpassade efter våra kunders önskemål. Med fokus på konstruktion och funktion, är du experten på wellpapp som tillsammans med ditt team hittar nya innovativa produktlösningar och bockar löpande av våra inkommande uppdrag. Hos oss får du jobba med flera olika projekt som du följer upp och utvecklar – och chansen att lära dig av erfarna och kunniga kollegor med stor passion för det vi gör. Dessutom ser vi fram emot att höra dig pitcha nya idéer och innovativa förslag på förpackningslösningar som ännu inte finns på marknaden.

Vi söker dig som…
… har ett tekniskt intresse och en passion för konstruktion. Du är en social och öppen person som tar för dig på ett ödmjukt sätt. För du trivs ju allra bäst när du får samarbeta med dina kollegor och kunder för att komma fram till rätt lösning. Med din tidigare erfarenhet inom förpackningsteknik, har du förståelse för hur konstruktion och grafisk design hänger ihop. Och du låter gärna din innovativa kreativitet ta plats när du kommer med idéer på hur vi kan utveckla vårt utbud. För hos oss väntar flera utvecklingsmöjligheter för dig som vill kliva in och ta ansvar.

Våra önskemål till dig:

  • Du har en utbildning inom förpackningsteknik
  • Flera års erfarenhet av konstruktion och förpackningsdesign
  • Du har tidigare arbetat i Artios CAD och är van att hantera wellpapp
  • Svenska och engelska

Varför Smurfit Kappa?
Välkommen till Europas branschledande tillverkaren av effektiva och innovativa pappkartonger och förpackningslådor! Vi är Smurfit Kappa och tillsammans strävar vi efter att skapa förändring i världen – från hållbara inköp till minimal miljöpåverkan i vår tillverkningsprocess. Sedan vår start 1934, har vi levererat kundorienterade, hållbara och kostnadseffektiva förpacknings- och logistiklösningar till våra kunder, globala som lokala.

Vi tror på att ta ansvar för våra anställda, vår miljö och de länder vi är verksamma i. Därför jobbar vi aktivt för att skydda vår miljö genom minskade utsläpp och utveckla branschledande arbetsmetoder som skapardrivkraft och utvecklar våra anställda. Hos oss väntar ett engagerat team av kreatörer och konstruktörer på att du ska bli vår nästa kollega och expert!

redaktionen@branschkoll.se