Profilservice och WDP går samman – ”Vi ska bli den största spelaren i branschen”

Övre raden: Emma-Mathilda Steen, Sofie Källström och Johan Zollner.
Undre raden: Caroline Fossto och Adam Zollner.
Övre raden: Emma-Mathilda Steen, Sofie Källström och Johan Zollner. Undre raden: Caroline Fossto och Adam Zollner.

Branschkoll kan nu avslöja att två av branschens mer tongivande aktörer slår sig samman för att bilda ett av Nordens största profilföretag.

Både Profilservice och WDP har haft en fin tillväxt under det svåra året 2020 och har enligt uppgift ökat sin totala omsättning med över 500 procent. Nu berättar man för Branschkoll att man efter sammanslagningen kommer omsätta nära 250 miljoner kronor, vara cirka 50 medarbetare och erbjuda kunderna en helhetslösning med bland annat lagerhållning, förädling och kommunikationstjänster – allt inhouse.

Vd för den nya satsningen blir Adam Zollner som de senaste åren tillsammans med sin bror Johan Zollner drivit stark tillväxt med Profilservice då de tagit bolaget från pojkrummet till att nu omsätta närmare en kvarts miljard, med kontor i Stockholm, Göteborg och Linköping.

– Profilservice har investerat tungt i sitt backoffice och byggt upp ett urstarkt fundament med lager, logistik och service. Adam och Johan har gjort en fantastisk resa med Profilservice de senaste åren och byggt upp bolaget till en av de främsta aktörerna i branschen. På det fundamentet skapar We Do Promotion ett starkt kundvärde med vår kompetens inom marknadsföring och framtidens merchandise. Vi kommer skapa något riktigt stort tillsammans – Vi blir inte bara en stor aktör, vi kommer också skapa ett helt unikt erbjudande och bäst av allt blir det för våra kunder, säger Sofie Källström, vd på WDP, till Branschkoll

Så blir den nya ledningen

Vd för satsningen blir alltså Adam Zollner och Sofie Källström som idag är vd för WDP kommer arbeta med affärsutveckling och stärka affären med kunderna. Hon kommer också vara den som leder WDPs åtagande i Dubai med Expo 2020 och kommer att bo där under större delen av världsutställningen.

Caroline Fossto som idag är försäljningschef på WDP kommer leda Stockholmskontoret och Emma-Mathilda Steen som idag är marknadschef på WDP axlar rollen som marknadschef för hela koncernen.

– Vi blir ett hungrigt gäng som nu kommer ta oss an den här gigantiska branschen med ett helt nytt kunderbjudande och med målsättningen och förutsättningarna att bli den största aktören i branschen. Vi har en hittat en perfekt match mellan våra respektive bolag där vi skapar starka synergier och kan skapa en helt ny typ av upplevelse för våra kunder, säger Adam Zollner till Branschkoll.

”Vi har enorma visioner”

Profilservice har under de senaste åren lagt de byggstenar som behövs för att bli en stark och konkurrenskraftig aktör. Genom förvärv och investeringar har man stärkt maskinparken och förädlingskapaciteten samt gjort investeringar i personal, lagerkapacitet och IT-lösningar. Resultaten har inte låtit vänta på sig och bolagets omsättning har skjutit i höjden samtidigt som man vunnit nya kundavtal på löpande band senaste året. Dessutom har man stärkt upp sitt erbjudande inom workwear och har nu en egen avdelning dedikerad till det segmentet.

WDP har på sitt håll sysslat med innovation i form av nya koncept, produkter och kundsegment. Inte minst har man gjort en väldigt lyckad satsning på merchandise till influencers och knutit till sig flera stora namn från den sfären.

I och med sammanslagningen skapas en rad synergieffekter utifrån bolagens respektive styrkor.

– Ta våra influencer-shoppar som exempel, vi flyttar ner dem till Profilservice produktionsanläggning i Linköping och kommer kunna leverera dagen efter beställning förädlat och klart. Det här är bara början, vi har enorma visioner, säger Sofie Källström.

Således blir We Do Promotion kryddan på Profilservices starka fundament, för att låna Sofies ord. Det är två bolag som otvivelaktigt varit både tongivande och snabbväxande och när man nu slår sig samman kan vi bara konstatera att alla förutsättningar finns på plats för att en ny toppaktör i produktmediabranschen kommer att födas ur det här.