Profilservice och WDP går samman – ”Vi ska bli den största spelaren i branschen”

Övre raden: Emma-Mathilda Steen, Sofie Källström och Johan Zollner.
Undre raden: Caroline Fossto och Adam Zollner.
Övre raden: Emma-Mathilda Steen, Sofie Källström och Johan Zollner. Undre raden: Caroline Fossto och Adam Zollner.

Branschkoll kan nu avslöja att två av branschens mer tongivande aktörer slår sig samman för att bilda ett av Nordens största profilföretag.

Både Profilservice och WDP har haft en fin tillväxt under det svåra året 2020 och har enligt uppgift ökat sin totala omsättning med över 500 procent. Nu berättar man för Branschkoll att man efter sammanslagningen kommer omsätta nära 250 miljoner kronor, vara cirka 50 medarbetare och erbjuda kunderna en helhetslösning med bland annat lagerhållning, förädling och kommunikationstjänster – allt inhouse.

Vd för den nya satsningen blir Adam Zollner som de senaste åren tillsammans med sin bror Johan Zollner drivit stark tillväxt med Profilservice då de tagit bolaget från pojkrummet till att nu omsätta närmare en kvarts miljard, med kontor i Stockholm, Göteborg och Linköping.

– Profilservice har investerat tungt i sitt backoffice och byggt upp ett urstarkt fundament med lager, logistik och service. Adam och Johan har gjort en fantastisk resa med Profilservice de senaste åren och byggt upp bolaget till en av de främsta aktörerna i branschen. På det fundamentet skapar We Do Promotion ett starkt kundvärde med vår kompetens inom marknadsföring och framtidens merchandise. Vi kommer skapa något riktigt stort tillsammans – Vi blir inte bara en stor aktör, vi kommer också skapa ett helt unikt erbjudande och bäst av allt blir det för våra kunder, säger Sofie Källström, vd på WDP, till Branschkoll

Så blir den nya ledningen

Vd för satsningen blir alltså Adam Zollner och Sofie Källström som idag är vd för WDP kommer arbeta med affärsutveckling och stärka affären med kunderna. Hon kommer också vara den som leder WDPs åtagande i Dubai med Expo 2020 och kommer att bo där under större delen av världsutställningen.

Caroline Fossto som idag är försäljningschef på WDP kommer leda Stockholmskontoret och Emma-Mathilda Steen som idag är marknadschef på WDP axlar rollen som marknadschef för hela koncernen.

Annons

– Vi blir ett hungrigt gäng som nu kommer ta oss an den här gigantiska branschen med ett helt nytt kunderbjudande och med målsättningen och förutsättningarna att bli den största aktören i branschen. Vi har en hittat en perfekt match mellan våra respektive bolag där vi skapar starka synergier och kan skapa en helt ny typ av upplevelse för våra kunder, säger Adam Zollner till Branschkoll.

”Vi har enorma visioner”

Profilservice har under de senaste åren lagt de byggstenar som behövs för att bli en stark och konkurrenskraftig aktör. Genom förvärv och investeringar har man stärkt maskinparken och förädlingskapaciteten samt gjort investeringar i personal, lagerkapacitet och IT-lösningar. Resultaten har inte låtit vänta på sig och bolagets omsättning har skjutit i höjden samtidigt som man vunnit nya kundavtal på löpande band senaste året. Dessutom har man stärkt upp sitt erbjudande inom workwear och har nu en egen avdelning dedikerad till det segmentet.

WDP har på sitt håll sysslat med innovation i form av nya koncept, produkter och kundsegment. Inte minst har man gjort en väldigt lyckad satsning på merchandise till influencers och knutit till sig flera stora namn från den sfären.

I och med sammanslagningen skapas en rad synergieffekter utifrån bolagens respektive styrkor.

– Ta våra influencer-shoppar som exempel, vi flyttar ner dem till Profilservice produktionsanläggning i Linköping och kommer kunna leverera dagen efter beställning förädlat och klart. Det här är bara början, vi har enorma visioner, säger Sofie Källström.

Således blir We Do Promotion kryddan på Profilservices starka fundament, för att låna Sofies ord. Det är två bolag som otvivelaktigt varit både tongivande och snabbväxande och när man nu slår sig samman kan vi bara konstatera att alla förutsättningar finns på plats för att en ny toppaktör i produktmediabranschen kommer att födas ur det här.

Annons

Hon tar över vd-rollen på Ettiketto i Sverige

Rikard Johanna Ettiketto 1800
Ämnen i artikeln: Ettiketto

Rikard Ahlin ska fokusera på etikettkoncernens tillväxt i norra Europa.

Johanna Herstedt efterträder Rikard Ahlin som vd för Ettiketto AB. Hon börjar sin nya tjänst 24 februari, meddelar företaget på Linkedin.

Johanna Herstedt har närmast avslutat Volati management program, ett ledarskapsprogram för framtida chefer inom Volati-koncernen. I tidigare roller har hon arbetat som konsultchef inom IT samt marknadsansvarig på ett e-handelsföretag.

Fokus på tillväxt i norra Europa

Rikard Ahlin meddelar att han framöver kommer lägga fokus på vd-rollen för koncernen, Ettiketto Group, där Ettikettos svenska och norska verksamhet samt Beneli ingår. Branschkoll rapporterade i slutet av 2024 om Ettikettos tillväxtplaner och omsättningsmål i en längre intervju.

Annons

– Vi har de senaste åren byggt ett större och starkare Ettiketto AB både genom organisk tillväxt men framför allt genom att integrera de fyra bolag vi förvärvat i Sverige sedan 2020. Under integrationsfasen har jag varit vd i samtliga Svenska bolag och nu när vi är genom den fasen är det dags att lämna över stafettpinnen till Johanna så att jag fullt ut kan fokusera på min roll som vd för Ettiketto Group och vår fortsatta tillväxt där målet är att bli en av de ledande aktörerna i norra Europa, säger han i ett uttalande.

”Hon är rätt person”

Han kommenterar även rekryteringen av Johanna Herstedt som ny vd för det svenska bolaget:

– Ettiketto AB är idag ett välfungerande och starkt bolag med gott renommé på den svenska marknaden och jag är både glad och stolt över att kunna presentera Johanna som ny vd för bolaget. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda bolaget framåt genom att bibehålla vår fina företagskultur och fortsätta utveckla vår verksamhet till långsiktig framgång.

Vill bygga vidare på stark grund

Johanna Herstedt säger att hon är stolt och glad för förtroendet att ta över som vd för Ettiketto AB och att det ska bli spännande att tillsammans med alla nya kollegor bygga vidare på den starka grund Ettiketto etablerat idag.

– Genom marknadens bästa service, bredaste produktutbud, och ett stort engagemang för våra kunder ska vi vara den självklara helhetsleverantören av etiketter och etiketteringsutrustning. Jag ser särskilt fram emot att vara del av den fantastiska företagskultur som är en av framgångsfaktorerna till att Ettiketto är Sveriges ledande etikettbolag.

Ämnen i artikeln: Ettiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Börsnoterad posteraktör i knipa – genomgår massiv utspädning av aktier

Desinio Fredrik Palm

Nu tar långivarna över kontrollen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Postnord tar bort 150 tjänster i Sverige

Letter bag 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fler tryckerier lyfter fördelarna med svensk produktion

SE tryck

Ytterligare två tryckerier har paketerat koncept med svenskmärkt produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Addbrand investerar i digitalpress

Patrik S Addbrand 2 scaled 1800

Ser ökad efterfrågan och satsar på befintlig maskinmodell: ”mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss”.

Addbrand har beslutat att installera en ny HP Indigo 7900 i sin maskinpark. Investeringen ska stärka företagets produktionskapacitet och möta ökad efterfrågan, meddelar leverantören Visutech.

Den nya digitala tryckpressen ska placeras bredvid företagets befintliga maskin av samma modell. Maskinen väntas vara i drift i januari.

Patrik Sjölin, vd på Addbrand, säger i ett uttalande:

– Att investera i ytterligare en HP Indigo 7900 är ett naturligt steg för oss. Vi har använt HP Indigo-teknologin i många år och är mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss med att kunna trycka med upp till sju färger i pressen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri överklagade i domstol – fick rätt och kammar hem upphandling

LINKOPINGS DOMSTOL 0333 1800

Uppskjuten skatt inte grund att förkasta ett anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir vd för Spoon i Sverige

Spoon highres 44 1800

”2025 kommer bli ett viktigt år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt bokbinderi: ”Kapaciteten i Sverige är begränsad”

Johnsen 1800 1

Bokbinderiet Johnsen, en del av Merkur-gruppen, ser möjligheter att ta större marknad i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boktryckeri startar med produktion av interaktiva böcker

readioo livonia 480x480 1800

Inleder samarbete med svenskt techbolag för att göra den tryckta boken till en interaktiv läsupplevelse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska foliera tåg och byggnader till ett värde av 100 miljoner

88aa8a781fe17b30 800x800ar 1800

Tre skylt- och dekorföretag får dela på kakan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons