Profil lyfter New Wave som delar ut 113 miljoner
New Wave Group har släppt sin rapport för fjärde kvartalet 2017, samt bokslutet för 2017. Branschkoll Promotion var på plats för att höra hur de ser på året som varit och på framtiden.
New Wave Groups vd Torsten Jansson inledde med att berätta om bolagets målsättning att bli Europas ledande leverantör av produktmedia och även en av de ledande i Nordamerika.
Bolaget har under 2017 ökat sin totala omsättning med 7 procent och försäljningen uppgick i 5,6 miljarder kronor. Rörelseresultatet landade på 469 (400) miljoner kronor – rörelsemarginalen skrivs till 8,4 (7,6) miljoner kronor
Styrelsen har beslutat föreslå en ökad utdelning till 1,70 (1,35) kronor per aktie vilket motsvarar 113 (90) miljoner kronor.
Produktmedia
Av New Wave Groups olika affärsområden var produktmedia det område som gick bäst med en försäljningsökning på 11 procent. Följt av gåvor och heminredning som ökade med 8 procent och slutligen sport & fritid som ökade med 2 procent. Den totala försäljningen av produktmedia uppgick till 2,6 miljarder kronor.
– Profil borde vara högst värderat, går som tåget
Efter dragningen är det frågestund och Torsten Jansson får frågan om det är Craft som är det högst värderade affärsområdet inom koncernen, varpå han svarar att det stämmer men att han personligen tycker det borde vara produktmedia, eller som han kallar det profil, eftersom det “går som tåget”.
När det gäller försäljning av produktmedia och av sportkläder så ställer sig Jansson skeptisk till e-handel. Han säger att det digitala kan vara ett bra komplement för att checka av ordrar, men att de stora volymerna fortfarande säljs människa till människa.
– Vem vill köpa 3.000 tröjor utan att första kunna se och känna på dem? Jag har svårt att se det framför mig.
Lågprisprodukter mer populärt
Jansson fortsätter spekulera i hur konsumentbeteendet kommer se ut i framtiden. Han berättar att New Wave Groups uppfattning av konsumentbeteendet är att man antingen köper något som är riktigt billigt eller något som man vet är bra. Därför förutspår han att det kommer bli allt mer populärt med lågprisprodukter och med produkter från kända varumärken.
Nya produkter inom arbetskläder
Inom segmentet arbetskläder har New Wave Group varumärkena Projob och Jobman, Jansson berättar att deras marknadsandel på området är relativt liten med runt 150 miljoner i försäljning. Något han jämför med exempelvis Blåkläder som har en försäljning på runt 800 miljoner. Han fortsätter med att berätta att han förutspår en ökning inom deras försäljning av arbetskläder och berättar att de “kommer lansera massor av nya produkter inom arbetskläder under 2018”.
Som den mest framstående faktorn bakom framgången inom produktmedia så lyfter Jansson fram deras lagerutbyggnad. Han säger att 99 procent av alla deras kunder numera är nöjda jämfört med ett par år sedan då den siffran var betydligt lägre.
Framtidsvisioner
Under året har företaget gjort 100 nyanställningar varav mer än hälften av dessa varit i USA där bolaget satsar hårt, genom att anställa säljare och genom marknadsföring. Satsningen på marknadsföring inleddes det sista kvartalet 2017 och fortsätter under 2018, totalt ska man investera mellan 50-80 miljoner kronor extra i marknadsföring i USA.
Vidare så berättar Jansson att Kanada varit en succé inte minst tack vara det nya lagret, och man planerar att bygga minst ett lager till i Kanada och kanske ett i USA under 2018. De varumärken som man fokuserar på att introducera i USA är Craft, Orrefors och Cutter & Buck.
Segmentet outdoor nämns även hastigt och lite kryptiskt, Jansson berättar att man inte letar aktivt efter ett varumärke som sysslar med outdoor men att det är ett spännande marknadsområde. Och att han definitivt kan se ett scenario framför sig där man har förvärvat ett bolag som sysslar med outdoor inom 3-4 åren.
Craft
Craft kommer förutom satsningarna i USA fortsatt satsa hårt inom segmentet lagkläder och det har bland annat anställts fem säljare i Tyskland där det i dagsläget finns ett 60-tal idrottsföreningar som bär kläder från Craft. I Sverige är den siffran 130-140 föreningar.
Vidare så ska Craft introduceras i ett hundratal danska sportbutiker från och med hösten 2018. Och satsningarna på löparskor från Craft fortsätter. Löparskorna berättar Jansson har fått i princip högsta betyg i tester utförda i Sverige, Norge och Tyskland.
Kvartalsrapporten och bokslutet kan du läsa här.