Produkttips – hållbar tandborste som planterar 10 träd

Nytt koncept – ge bort en hållbar tandborste och planteringen av 10 träd till en kär kund eller kollega.

Startup-bolaget Tioträd vill skapa ett ”community av klimatsmarta svenskar som vill stå upp för klimatet genom att både tackla den globala plastkonsumtionen och återställa världens skogar”.

Branschkoll har pratat med bolagets grundare Erik Nilsson.

Ge bort en bambu-tandborste och plantera 10 träd

– Konceptet är en prenumerationstjänst, där man mottager en bambutandborste varannan månad. Detta innebär då att man planterar 60 träd på årsbasis, vilket under trädens livstid kompenserar för cirka fyra medelsvenskars utsläpp. Vårt mål är att ha planterat 100.000 träd i slutet av 2021, men vi har endast planterat ca 1.000 i dagsläget, berättar Erik och fortsätter:

– Tioträd startade jag i somras efter att ha slutfört studier på Copenhagen Business School i Köpenhamn. Jag har jobbat mycket med marknadsföring online innan, men framförallt med digitala produkter, och kände att jag ville uppfinna ett koncept där det finns en fysisk produkt. Dessutom ville jag skapa något som inte bara är “business” utan något som faktiskt är bra på riktigt, det vill säga något som gynnar både den som köper varan och klimatet, berättar Erik och fortsätter: .

– Jag läste att endast i USA så slängs det 22.000 ton plast på grund av tandborstar. Jag började undersöka alternativen, och tandborstar i bambu var helt klart det bästa. Sen ville jag ha en twist på konceptet, och tänkte att trädplantering definitivt passar in i bilden.

Söker samarbetspartners

Erik kontaktade oss på Branschkoll och frågade om han trodde promotionbranschen skulle kunna vara intresserad av hans produkt, och det tror vi definitivt att den är! Vi har inget egenintresse i det här mer än att vi tycker det är en häftig produkt som vi själva skulle bli glada av att få i gåva.

Så för den som vill börja erbjuda sina kunder snygga tandborstar som kommer med planteringen av minst 10 träd, men egentligen så många kunden vill, ta kontakt med Erik Nilsson på erik@tiotrad.se.

Annons

Faberexposize expanderar till Norge genom förvärv

Det norska tryckeriet Get Noticed blir basen för expansionen till Norge för Faberexposize som producerar skyltmaterial för både bruk inomhus som utomhus. Det handlar om allt från flaggor, banderoller, skyltar och displayer, till dekaler, parasoller och tält, storformat och diverse interiörprodukter.

”Förvärvet av Get Noticed AS passar in i Faberexposize strategi för att erbjuda de bästa utskriftslösningarna lokalt till den norska marknaden”, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Faberexposize har sin nordiska bas i Stockholm och är en global koncern med produktionsanläggningar i både Europa och Asien. Koncernen har sin bas i Nederländerna.

Get Noticed stannar kvar i samma lokaler, behåller samma telefonnummer och samma webbplats men verkar från och med nu under den nya ägaren Faberexposize.

Get Noticed beskriver sig som en ”One-stop-shop in print solutions on large and small surfaces”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Explosion i tonerfabrik skapar leveransproblem till tryckerier

Två tonerfabriker hos Konica Minolta står still efter en explosion. Så här ser planen för återstart ut.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Gryningsräd mot massatillverkare – misstänkt kartell

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tillverkare av gräspapper tar in 200 miljoner – förpackningsföretag bland nya ägarna

”En tydlig markering för vårt fortsatta engagemang för hållbarhet”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norske Skog ställer om till förpackning för 350 miljoner euro – ”ger högre marginaler”

Tar upp kampen med de största aktörerna. Ska nå lönsamhet inom 3 år. Här är strategin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Platt vinflaska ger stora klimatvinster

Det brittiska förpackningsinnovatören Garçon Wines, som har som affärsidé att göra den konservativa vinbranschen mer hållbar, har utvecklat en platt vinflaska.

Nu har vinmakaren Accolade wines tagit det okonventionella beslutet att hälla upp sitt vin i de platta flaskorna gjorda av återvunnen plast.

Klimatsmart på flera sätt säger man – både vid flasktillverkningen och transporterna. Koldioxidutsläppen reduceras med 79 procent vid flasktillverkningen och 60 procent för distributionen, enligt företaget.

Själva flaskan väger en sjättedel av en traditionell glasflaska.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac ansluter till 4evergreen

Pulpac har gått med som ny medlem i 4evergreen.

Alliansen förenar hela branschens värdekedja och främjar samarbete och innovation för en hållbar och cirkulär ekonomi inom fiberbaserade förpackningar.

4evergreen skapades som ett forum där organisationer och företag från hela den fiberbaserade förpackningsvärdekedjan för första gången kunde gå samman för att höja den totala återvinningsgraden.

– Det gemensamma målet för 4evergreen-alliansen är att fullända cirkuläriteten, samtidigt som man ökar medvetenheten om fördelarna med fiberbaserade förpackningar. Genom att göra detta arbete strävar vi efter att höja den totala återvinningsgraden av fiberbaserade förpackningar till 90 procent innan 2030. Innovation står i centrum för oss och Pulpac är en mycket välkommen medlem, säger Susanne Haase, programdirektör, 4evergreen Alliance, i ett pressmeddelande.

Linus Larsson, vd för Pulpac (Bild: Pulpac)

– Det vi tar med till denna allians av experter och världsledare är en ny produktionsteknik som kan påskynda övergången till fiberbaserade förpackningar. Vi kan omvandla fiber till förpackningar upp till tio gånger snabbare än konventionella fiberbildningsmetoder, samtidigt som vi minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent, säger Linus Larsson, vd för Pulpac.

– Vi ser fram emot att samarbeta inom alliansen, dela med oss ​​av vårt kunnande och få insikter om hur vi kan utnyttja torrformad fiber för cirkulär ekonomi. Tillsammans kan vi åstadkomma förändringar och skapa förpackningar som är vettiga för företag, konsumenter och världen vi delar, avslutar Larsson.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny flaskmodell gör det enklare att klämma ut det sista

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norrmejerier designar om smörbytta – fyra miljoner förpackningar enklare att källsortera

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny låda för säkrare e-handel

redaktionen@branschkoll.se
Annons