Produktmedia i fokus när nationalmuseet nomineras till designpriset
Så här jobbar det nyinvigda nationalmuseet med produktmedia.
För ett tag sedan hölls omröstningen för Svenska Designpriset och Branschkoll har tittat lite närmare på de nominerade bidragen. Närmare bestämt har vi tittat efter bidrag som har produktmedia som en central roll i kampanjen.
Och mycket riktigt så hittade vi ett bidrag, nämligen självaste nationalmuseet och deras besöksbutik. Bakom Nationalmuseets nya besöksbutik står Workshop International Sweden som är en så kallad Retail Agency och för museets räkning har de tagit fram design, inredning och varit med och valt ut produkterna.
Vidare så har butiken ett eget Instagram-konto med över 1.500 följare där de visar upp sina produkter. Och där finns alla klassikerna, inklusive: pennor, tablettaskar, vattenflaskor, böcker, diskborstar, glasögonfodral och godis. Väl värt ett inspirationsbesök, antingen på Instagram eller i själva butiken.
Mer om projektet kan du se i videon nedan.
Digital signage-bolag till salu
Företaget har en årlig stabil intäkt på en halv miljon kronor och en kundbas främst i Stockholm.
Är (EU) 2023/988 en ”branschdödare”?
Nya regler för produktsäkerhet skärper kraven på e-handlare och tillverkare.
De blev profilbranschens gaseller 2024
Dagens Industri har presenterat årets gaseller och här är bolagen från profilbranschen som kom med.
Expo-aktör väljer cirkulära arbetskläder
Hr Björkmans Entrémattor som man med lite god vilja kan kalla för en ”expo-aktör” har valt nya arbetskläder, cirkulära sådana, i samarbete med Beskow von Post.
Workwear-butik håller öppet dygnet runt och installerar tryckeri
”Kunderna kan få tillgång till butiken dygnet runt, veckans alla dagar, året om”.
Team Workwear rekryterar en butik till – den här gången i Småland
Senaste tillskottet i kedjan Team Workwear heter Gary profile & workwear och har sedan 1980 en modebutik i småländska Tranås. Sedan 2022 säljer de även profil- och arbetskläder och nu är man alltså även medlem i Team Workwear.
Så här blir Vasaloppskollektion från Craft 2025
Craft gör det igen, klär skidåkarna, i det alltid så populära Vasaloppet.
Årets kollektion är designad av Sofia Ekvall som berättar att hon tagit inspiration från Dalarnas textila tradition med en design som bygger på krusbandet från folkdräkter,
– Kollektionen för 2025 utgår från det mönstervävda krusbandet som känns igen på folkdräkter runtom i Dalarna, ett mönster som också återfinns i bandet till Vasaloppsmedaljerna. Årets uttryck är en modern variant av detta hantverk, där formspråket har blivit mer illustrativt med skidåkare, sol, granar och snöflingor i kombination med en grafisk förenkling av mönstret i krusbandet, säger Sofia Ekvall, i ett pressmeddelande.
– På Vasaloppet är vi jätteglada över att presentera årets kollektion som brukar vara mycket uppskattad. Det här är funktionella kläder som inspirerar till att ge sig ut för att uppleva och upptäcka naturen på ett lustfyllt sätt och som bjuder in till rörelse. Motiv och mönster flirtar också med en tradition, historia och folklighet som än idag bidrar till att föra människor samman på och runt den plats där Vasaloppet en gång föddes, säger Maria Fridén, Key Account Manager på Vasaloppet.
Vasaloppskollektionen lanserades den 27 november och finns att köpa online på stadium.se och craftsportswear.se samt på plats i Sälen och Mora under Vasaloppets vintervecka. Kollektionen innefattar bland annat hoodie, t-shirt, mössa, pannband och halstub.
Större norsk profilaktör flyttar hela verksamheten från Oslo till Trondheim
Flyttar från Oslo till Trøndelag – bygger ny grossist- och tryckeriverksamhet på 2.800 kvm.
Etikettbolag blev årets internationella Gasell
Här är årets alla gaseller inom förpackning och etikett.
Fiberkork från Blue Ocean Closures sålde slut direkt
Blue Ocean Closures och Great Earth har introducerat en ny fiberbaserad kork för kosttillskott. Nu har man genomfört de första testerna i butik.