Logga in

Producentansvaret för returpapper upphävs

27 april, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Isabella Lövin är miljö- och klimatminister samt vice stats­minister lägger nu över ansvaret för pappersinsamlingen på kommunerna. (Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet)

En lösning ska tas fram som innebär att producentansvaret för returpappersinsamlingen upphävs. Detta gav regeringen besked om i förra veckan i spåren av Coronakrisen.

Detta flaggades för redan för någon vecka sedan och Branschkoll skrev då att Corona kan stoppa returpappersförordningen – ”ska inte belasta tidningar och tidskrifter”. Nu tar man alltså detta vidare.

– Regeringen är angelägen om att hitta vägar att stärka förutsättningarna för oberoende journalistik i hela landet. Rådande läge är inte hållbart för tidningsbranschen, säger kulturminister Amanda Lind.

Regeringen skriver i ett pressmeddelande att ”tidningsbranschen har haft en minskad användning av tidningspapper, men papperstidningarna är fortfarande viktiga för branschen som befinner sig i ett känsligt skede i omställningen till mer digital distribution. Producentansvaret för returpapper har funnits sedan 1990-talet och har tidigare varit självfinansierande tack vare värdet på returpappret. När värdet på returpapper sjunkit drabbar det tidningarna.

– Regeringen har inlett dialog med berörda parter och regeringens bedömning är att ett upphävande av producentansvaret är den enda lösningen som inte lägger kostnader på tidningsbranschen, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin.

Utan producentansvaret får kommunerna, som har ett grundansvar för hushållsavfall, ansvar också för insamling och behandling av returpapper.

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.