Priset på frimärken höjs igen


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Tryckerierna förlorade momsmålen i HFD

IRM: Ökad tillväxt i Q4 – 2013 slutade på minus

Kommersiellt genombrott för kalkylsystemet från Arifiq

Tryckerikoncern V-tab är en av de första kunderna till Arifiq och det nya molnbaserade kalkylsystemet för tryckerier. Det är V-tab i Falkenberg som nu ska börja använda systemet för att ta fram offerter till sina kunder. Enkelhet och säkerhet i prissättningen är några av de viktigaste anledningarna till investeringen.
Enkelheten gör att man ute hos en kund snabbt kan ge ett pris och göra en offert direkt genom några tryckningar på sin Ipad.
– Det innebär en radikal förändring i vårt arbete, inte bara när det gäller att beräkna priser och planera produktionen. Arifiq minskar arbetsbördan rejält och slår manuella system tack vare den överblick man tidigt får av slutprodukten, men ännu viktigare för oss är den säkerhet som systemet ger, säger Peter Gunnarsson på V-tab i Falkenberg i en kommentar.
Den allt hårdare konkurrenssituationen med tillhörande prispress har enligt V-tab gjort att det blivit allt svårare att bedöma var smärtgränsen går mellan en bra och en dålig affär.
– Men för att göra en offert där man säkrar upp så att man inte går över smärtgränsen måste man ha full kontroll över ofta mer än ett dussin olika kostnadspåverkande variabler, säger Peter Gunnarsson. Den säkerheten får vi genom Arifiq.
Med verktyget från Arifiq reduceras arbetet med kostnadsberäkningar, kalkyler och offerter till någon minut. Arifiq har sitt säte i Östersund och sin utvecklingsavdelning i Sollefteå.
IGEPA Berg-Andersen AB tar över IGEPA-Michaelis verksamhet I södra Sverige från 1 mars 2014

Pressmeddelande från IGEPAgroup 2014-02-20
Sedan IGEPAgroup startade sin verksamhet i Sverige i januari 2001 har marknaden for arkpapper till den grafiska industrin I Sverige mer an halverats. Detsamma galler kundunderlaget scm under perioden kraftigt har minskat. Detta har naturligtvis pverkat verksamhet och nodvandigheten av en anpassning till nya forutsattningar och de strukturella forandringar som sker i bransch. Att IGEPAgroup representeras av bolag I Sverige, IGEPA-Michaelis i sOder och IGEPA Berg-Andersen AB i resten av landet, försvrar en sdan anpassning.
IGEPAgroup har därför beslutat att IGEPA Berg-Andersen AB tar over verksamheten även I södra Sverige vilket kommer att innebära att forutsattningarna for en anpassning till rdande marknadssituation stärks.
Verksamheten från kontoren i Helsingborg, Göteborg och Stockholm kommer att fortsätta som tidigare med bibehållen fokus en hog service till våra kunder.
Vi på IGEPA Berg-Andersen AB ser fram emot att fâ ta hand om för oss nya som gamla kunder och finns det frågor I samband med övertagandet så är ni välkomna att höra av er till undertecknad.
v7: Fler varsel, Storägare lämnar Bong, Nordic Morning 2013, Xerox till Ipex och Enklaste kopplingen till digitalt

Hej,
Enklaste sättet att länka ihop tryck och digitalt hittills kommer nu på flera fronter. För användaren är det enklare än QR-koder och stöds av alla enheter med tryck-känslig skärm. Det finns flera alternativ men det gäller att kunna trycka med ledande färg.
Grafisk bransch startar året på en mycket låg konkursnivå. Antalet varslade personer ökar dock med 67% jämfört med januari 2013. Också kraftigt ökade varsel hos förlagen. Konkurs- och varselstatistiken är uppdaterad med siffror för januari.
Svenska Publishing-Priset öppet för anmälningar
Det är den bredaste kommunikationstävlingen i Sverige och troligtvis den som på bästa sätt uppmärksammar det tryckta mediet. Man har öppnat upp för anmälningar till årets tävling.
Storägarbyte på Bong
Kuverttillverkaren, som fortsatt går kräftgång med förlust 2013, har bytt näst största ägaren när Melker Schörling iveckan sålde sitt 12-procentiga innehav till Christian Paulsson.
International Print Day – en digital och global branschdag
Som en reaktion på en rad olika kampanjer ”mot” papper startades Internetional Print Day förra året. Den 8 oktober kör man en global och nätbaserad konferens – Branschkoll är officiell svensk partner.
Löfbergs i vykortskampanj med Postify
Kaffetillverkaren låter kunderna skicka gratis fikainbjudningar direkt via vykortsappen på deras Facebooksida.
Xerox smyger in på Ipex
Xerox är en av många stora leverantörer som valt att inte ställa ut på Ipexmässan i slutet av mars. Men mässan får allt mer vind i seglen och det märks att flera av de som tidigare ”hoppat av” nu väljer att på kreativa sätt vara en del av mässan. Xerox gör ”comeback” genom största återförsäljaren i England och har stöd från Xerox högsta ledning.
Vistaprint gör strategiskt förvärv
Genom köpet av holländska online-tryckeriet People & Print Group tar man ett steg närmare de mer professionella trycksaksköparna.
Re: Lättare minnas text på papper
Man minns helt enkelt bättre efter att ha läst på papper. De huvudsakliga skälen är dessa. Den svenska studien har fått nytt liv efter publicering i tidskrifterna Scientific America.
Fler digitala stortavlor i Stockholm
JCDecaux har satt upp fler digitala stortavlor på centralstationen i Stockholm
Canon hjälper tryckare sänka miljöpåverkan
Återanvänder delar i nybyggda pressar – minskar koldioxidutsläpp med 80 procent vid tillverkningen.
Övrigt
- Bokslut: Nordic Morning växte och förbättrade resultatet
- Bokslut: Scandbook mindre och lönsammare
- Nordic Morning-ägda Citat förvärvar Norrköpingsbyrån Leon
- Mer skyddad skog i Sverige under 2013
- Mer miljövänlig grafisk vinyl – Reach-kompatibla och blykromatfri
- Ricoh utökar satsning på MRM- och variabeldataverktyg i Sverige
- Minskad produktion av papper och pappersmassa i Sverige 2013
- Så gick det för Holmen 2013
- Scandbook byter ordförande
- Byrån Tre Kronor ska bli fullservicebyrå
- LRF Media vände 2013 till vinst
- Förlaget Mediavänner registrerade ny titel hos PRV
Bokslutsrapporterna är tillbaka som vanligt nästa vecka. Maila eller ring om du undrar något.
070-566 09 52
Förlaget Mediavänner registrerade ny titel hos PRV

Det nybildade förlaget planerar åtta nummer per år av den nya tidningen Spring.