Priset på frimärken höjs igen


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
KF storsatsar på e-böcker

Amelia Adamo får grafiska branschpriset

Grafiska Företagens Förbund och Tidningsutgivarna delar, genom stiftelsen GYF, varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. I år går stiftelsens branschpris på 100 000 kronor till Amelia Adamo.
– Det känns väldigt, väldigt roligt men oväntat! Att GYF tycker mitt arbete har bidragit till den grafiska industrins utveckling känns mycket hedrande, säger Amelia.
Amelia Adamo har under de senaste två decennierna med stort engagemang skapat nya framgångsrika tidningar som alla nått en stor publik. Hon har med mod, energi och innovativt tänkande kontinuerligt förnyat det tryckta mediet. Som krävande kund till den grafiska industrin har hon också utvecklat dess företag och möjligheter. Amelia Adamo är en stark och framåtdrivande entreprenör och årets branschpris är ett uttryck för uppskattning av hennes insatser under hela hennes livslånga karriär, vilka så tydligt stämmer med syftet för stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande.
Systemtext producerar skyltar till Jula i internationell expansion

Minskad ökningstakt för mediebyråernas medieinvesteringar

Bokupprop för en grönare bokbransch

Miljömärkning Sverige har startat ett bokupprop för att få bokförlagen att ställa om till en mer hållbar produktion. Det finns idag få Svanenmärkta böcker och det vill Miljömärkning Sverige, som äger Svanen-märket, ändra på.
Man har nu startat en namninsamling, både på Svanens webbplats och på Facebook, i syfte att visa för förlagen att det finns en efterfrågan på miljömärkta böcker.
– Det är dags för bokbranschen att bli grönare och att förlagen tar sitt miljöansvar. Vi märker att efterfrågan på miljömärkta böcker ökar hos konsumenterna, säger Ingela Hellström, tryckeriansvarig, i ett pressmeddelande.
– Miljömärkning är ett viktigt hjälpmedel för enskilda konsumenter som vill välja rätt. Svanenmärkningen känns som en viktig trovärdighetsstämpel och som en självklarhet för mig, nu när jag ger ut på eget förlag, säger Pär Holmgren, Pärspektiv förlag, som har Svanenmärkt sina böcker.
Det finns över 200 Svanenmärkta tryckerier att välja på bara i Sverige. Ett Svanenmärkt tryckeri tar ett helhetsgrepp på miljöarbetet: från råvara till slutprodukt. Tryckerierna har bytt ut farliga kemikalier, har sett över sin energianvändning och avfallshantering och trycker på papper med låg miljöbelastning, som inte kommer från skyddsvärda skogar.
Pär Holmgrens Pärspektiv förlag deltar på Bokmässan i Göteborg, tillsammans med Miljömärkning Sverige, monter D0320.
Intellecta har sju nomineringar i Svenska Publishingpriset

200 bidrag tävlar om att vara effektivast

Årets upplaga av reklameffekttävlingen 100-wattaren fick in 200 bidrag, något fler än förra året.
– Det särskilt roligt att mediebyråerna har börjat tävla betydligt mer med egna bidrag än tidigare, säger Per Rosvall, projektledare av 100-wattaren på Sveriges Annonsörer till Dagens Media.
De nominerade offentliggörs den 15 november och prisutdelningen är den 1 december.
Swedmas nya vd hämtas från Posten

Swedma, direktmarknadsföringens bransch- och intresseorganisation, har anställt Eva-Lotta Laurin som ny vd. Hon efterträder Mikael von Ekensteen, som inom kort går vidare till SAS.
Eva-Lotta Laurin kommer närmast från Posten där hon innehaft en lång rad olika befattningar. Senast som ansvarig för adresserade reklamtjänster, ett område som omfattar både traditionell adresserad direktreklam och digitala adresserade tjänster.
Eva-Lotta Laurin, som också har erfarenhet från Accenture som managementkonsult och är civilekonom med examen från Handelshögskolan i Göteborg, tillträder rollen som vd för SWEDMA den 1 december 2011.
– Affärsutveckling, marknadsföring och försäljning, går i likhet med ledarskap och personalutveckling, som en röd tråd genom Eva-Lottas karriär på Posten. Det gör Swedmas styrelse övertygade om att Eva-Lotta kommer att bli en stor tillgång för föreningen, säger Staffan Settergren, Swedmas styrelseordförande.
Eva-Lotta Laurin har en gedigen bakgrund som direktmarknadsförare och är väl insatt i de utmaningar som branschen står inför både strukturellt och strategiskt, likaväl i mer operativt hänseende i såväl analoga som digitala kanaler.
– Jag är både stolt och glad över att ha fått vd-jobbet på Swedma. Jag brinner för direktmarknadsföringen och ser fram emot att få vara med och utveckla organisationen och branschen vidare. Styrelsens nya treårsplan känns som ett spännande material att ta sig an, säger Eva-Lotta.
DN om tryckerimomsen: Staten ger tryckerier 1,5 miljarder tillbaka

Dagens Nyheter skriver i dagens tidning om det omtalade momsfrågan.