Priset på frimärken höjs igen

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Fler mäter effekten av sin reklam

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya prövningstillstånd från HFD i tryckerimomsfrågan

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

HDF upphäver Kammarrättsdomar om tryckerimoms

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny koncernchef för Stampen

Det är turbulent för Stampen, som bland annat äger V-tab. Nu hoppar koncernchefen av och ersätts av Martin Alsander.

 

 

 

redaktionen@branschkoll.se

S-rörelsen startar ny snabbrörlig inhousebyrå

Främst för att skapa snabba och digitala kampanjer. Räknar med att vara 8 till 10 personer. ”Information och kommunikation blir snabbare och snabbare för varje kvartal och tekniken driver den här utvecklingen”, säger valgeneralen Jan Larsson till Resumé.

redaktionen@branschkoll.se

v12: JMS-kk granskad, Exakta på Youtube, Aros Bokbinderi lönsamt, NP bytte namn och Dixa gjorde kanonår

Hej,
Bong vann en Guldnyckel igår. Kuvertföretaget tog hem guldet i kategorin ”Produkttillverkning” för kampanjen ”En kuverthistoria på liv och död”. Nominerad var också Göteborgsbyrån InTime, som ägs av Intercopy-bolaget Majornas Grafiska.

JMS-konkursen granskad
Dagens Arbete och Svenska Dagbladet har i ett samarbete granskat konkursen av JMS och i kölvattnet av denna även konurslagstiftningen i ett större perspektiv. Fram kommermånga frågetecken både kring JMS-konkursen samt gällande lagstiftning.

Exakta sprider idéer på Youtube
Malmöbaserade Exakta använder Youtube för att inspirera trycksaksköpare. I den egna Youtube-kanalen finns redan åtta filmer upplagda.

Variabel stansning ökar trycksakens värde
Företaget MotionCutter i Tyskland har utvecklat en maskin speciellt anpassad för att stansa och perforera digitalt med laser.

Digitala rabattkuponger växer
Hur passar tryckta kuponger/erbjudanden in när de digitala rabattkupong-tjänsterna växer.

Readly startar boktjänst
Tidningstjänsten Readly, som många kallar för ett Spotify för tidningar, kommer inom kort att lansera en liknande tjänst för böcker. Läs så mycket du vill för ett fast månadspris.

Papyrus släpper Indigo-anpassad Multidesign
Hela serien uppgraderas samtidigt som man flyttar tillverkningen från Lessebo till det skotska bruket Tullis Russel.

Omställningen för pappersindustrin spås bli lönsam
Vikande efterfrågan på tryckpapper i kombination med en lovande framtid för nya klimatvänliga produkter driver på omställningen av pappersindustrin.

GrafKom samlar grafisk bransch i Nyköping
Mobila affärer i grafisk bransch. Det är fokus när nätverket GrafKom i maj samlar branschen till en lunch-till-lunch-konferens i Nyköping

Visutech visar nutidens etikettryckeri
Bland annat kommer två etikettryckerier från Holland och Belgien som berättar om sina företag.

”Utvidga reklamskatten”
Annonsörerna kritisk till miljöpartiets utspel om utökad reklamskatt

Tryckerierna som ställer ut på årets butiksleverantörsmässa
De marknadsför sig därmed specifikt mot detaljhandelnsom är målgruppen för mässan.

Övrigt

I Korthet
Bokslut

Maila eller ring om du undrar något.

/Ola
070-566 09 52

 

redaktionen@branschkoll.se

Stort intresse för visning hos Signcom

Ämnen i artikeln: Signcom
Erika Axelsson och Christian Valberg på Signcoms Brommakontor.

Den 13 mars hölls ett öppet hus hos Signcom i Stockhom. Man visade upp UV- och storformatskrivare från Mimaki, lasermärkning och gravyr från GCC och Vision, en sublimeringsugn för 3D-effekt samt transfer
och transferpressar.

– 40 företag kom med en till tre personer från varje. Initiativet var klart efterlängtat med fler besökare än någonsin, säger Erika Axelsson distriktsansvarig Stockholm i en kommentar.

Vad gäller material fick besökarna se och känna på vinylfolier, plaster, transfer- och printmedia och mycket mer.

– Det var så roligt att känna att den optimism vi anat i höst nu är en verklighet, säger Christian Magnusson Signcoms produktansvarige för Mimakis sortiment.

Fler minimässor, öppna hus och mässor kommer att följa under året.

Ämnen i artikeln: Signcom
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alla Guldnyckel-vinnare 2014

Ämnen i artikeln: Guldnyckeln

Guldnyckeln avgjordes den 20 mars i Stockhom och här är alla vinnarna:

Diamantnyckeln

Är du Klaus-Heidi?

Uppdragsgivare: Lufthansa

Byrå: DDB Stockholm

DETALJHANDEL

Guld – Modereturen

Uppdragsgivare: Farsta Centrum

Byrå: John Doe

Silver – Porteur streetsale

Uppdragsgivare: Porteur

Byrå: M&C Saatchi

Brons – För dina sinnen

Uppdragsgivare: Jotun Sverige

Byrå: Stendahls Reklambyrå

FINANS OCH FÖRSÄKRINGAR

Guld – Norra Stå

Uppdragsgivare: Nordic Guarantee

Byrå: Volt Reklambyrå

Brons – Se det med egna öron

Uppdragsgivare: HSB Göteborg

Byrå: Welcom i Göteborg

Brons – Sveriges första bankapp för företag

Uppdragsgivare: SEB

Byrå: MRM Stockholm

PRODUKTTILLVERKNING

Guld – En kuverthistoria på liv och död

Uppdragsgivare: Bong

Byrå: Mecka

Silver – How to become The Security Hero

Uppdragsgivare: MW Security

Byrå: GarbergsMalmö

Brons – Spapaketet

Uppdragsgivare: Forbo

Byrå: Valentin och Byhr

RESOR, TRANSPORTER OCH FORDON

Guld – Är du Klaus-Heidi?

Uppdragsgivare: Lufthansa

Byrå: DDB Stockholm

Silver – Interwheel ”99,5%”

Uppdragsgivare: Interwheel Sweden AB

Byrå: Clara Reklambyrå AB

Brons – Gotland – Jorden runt på en ö

Uppdragsgivare: Destination Gotland

Byrå: Hillmarketing

SAMHÄLLSSERVICE, SKOLOR SAMT IDEELLA ORGANISATIONER

Guld – Natalia Project

Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders

Byrå: RBK

Silver – Miss Skinny

Uppdragsgivare: Frisk & Fri – Riksföreningen mot ätstörningar

Byrå: Shout Advertising

TELEKOM-, IT-, EL-, OLJE- OCH BENSINBOLAG

LG Smartbanners

Uppdragsgivare: LG

Byrå: M&C Saatchi

Silver – SM i Lovebombing

Uppdragsgivare: Halebop

Byrå: Smicker

Brons – Fortums julkalender

Uppdragsgivare: Fortum

Byrå: Abakus

UNDERHÅLLNING

Guld – Home invasion

Uppdragsgivare: Elmsta 3000 Horror Fest

Byrå: Saatchi Saatchi

Silver – The Live Quiz Release

Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda/Luger

Byrå: Saatchi Saatchi

Brons – GOWEST

Uppdragsgivare: Stockholm Pride

Byrå: M&C Saatchi

ÖVRIGA TJÄNSTER OCH HÄLSA

Guld – Media is the message

Uppdragsgivare: Jernhusen Media

Byrå: Garbergs

Brons – The Selfie Ads

Uppdragsgivare: Friskis & Svettis Region Stockholm

Byrå: Volt Reklambyrå

ANALYS- OCH RESULTATPRISET

Guld – En kalasbra analys

Uppdragsgivare: Apoteket

Byrå: Kaplan

BÄSTA KUNDLOJALITETSPROGRAM

Guld – Schyssthetsprogrammet

Uppdragsgivare: Halebop

Byrå: Smicker

Brons – Willys+

Uppdragsgivare: Willys

Byrå: DDB Göteborg/DDB Stockholm

KREATIVITETSPRISET

Guld – Är du Klaus-Heidi?

Uppdragsgivare: Lufthansa

Byrå: DDB Stockholm

Silver – Home Invasion

Uppdragsgivare: Elmsta 300 Horror Fest

Byrå: Saatchi Saatchi

Silver – Det besjälade bläcket

Uppdragsgivare: Svenska Filminstitutet

Byrå: Lowe Brindfors

Brons – Samarbetsappen

Uppdragsgivare: Försvarsmakten

Byrå: DDB Stockholm

ÅRETS AD

Elin Lindecrantz

För: En kuverthistoria på liv och död
Byrå: Mecka
Uppdragsgivare: Bong

ÅRETS COPY

Sedir Ajeenah

För: Media is the message
Byrå: Garbergs
Uppdragsgivare: Jernhusen Media

ÅRETS ANNONSÖR

Lufthansa

Är du Klaus-Heidi?


 



 


 



 




 




 



 



Ämnen i artikeln: Guldnyckeln
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grycksbos finansiella frist förlängs

Handelsbanken befriar bruket från att klara utlovade finansiella nyckeltal om soliditet och ränteteckningsbidrag fram till det nya fristdatumet 30 september 2014.

redaktionen@branschkoll.se

Bong vann Guldnyckel

Bongs kuvertkampanj "En kuverthistoria på liv och död" vann guld.

Två grafiska aktörer var nominerade att vinna pris i årets Guldnyckel – tävlingen i direktmarknadsföring. Kuvertföretaget Bong tog hem guldet i kategorin ”Produkttillverkning” för kampanjen ”En kuverthistoria på liv och död”.

Boråsbyrån Mecka har tagit fram Bongs vinnande kampanj och Elin Lindecrantz fick också pris som årets AD för arbetet med kampanjen.

Motiveringen löd: ”Vem har sagt att du bara har en chans att göra ett första intryck? Gör du det så här pass bra och kul, kan det ju bli hela 12 stycken.”

Nominerad var också Göteborgsbyrån InTime, som ägs av Intercopy-bolaget Majornas Grafiska, för kampanjen ”One store to rule them all” som man tagit fram till Science fiction bokhandeln. De blev tyvärr utan pris.

redaktionen@branschkoll.se
Annons