Priset på frimärken höjs igen


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Nya prövningstillstånd från HFD i tryckerimomsfrågan

HDF upphäver Kammarrättsdomar om tryckerimoms

Ny koncernchef för Stampen

Det är turbulent för Stampen, som bland annat äger V-tab. Nu hoppar koncernchefen av och ersätts av Martin Alsander.
S-rörelsen startar ny snabbrörlig inhousebyrå

Främst för att skapa snabba och digitala kampanjer. Räknar med att vara 8 till 10 personer. ”Information och kommunikation blir snabbare och snabbare för varje kvartal och tekniken driver den här utvecklingen”, säger valgeneralen Jan Larsson till Resumé.
v12: JMS-kk granskad, Exakta på Youtube, Aros Bokbinderi lönsamt, NP bytte namn och Dixa gjorde kanonår

Hej,
Bong vann en Guldnyckel igår. Kuvertföretaget tog hem guldet i kategorin ”Produkttillverkning” för kampanjen ”En kuverthistoria på liv och död”. Nominerad var också Göteborgsbyrån InTime, som ägs av Intercopy-bolaget Majornas Grafiska.
Dagens Arbete och Svenska Dagbladet har i ett samarbete granskat konkursen av JMS och i kölvattnet av denna även konurslagstiftningen i ett större perspektiv. Fram kommermånga frågetecken både kring JMS-konkursen samt gällande lagstiftning.
Exakta sprider idéer på Youtube
Malmöbaserade Exakta använder Youtube för att inspirera trycksaksköpare. I den egna Youtube-kanalen finns redan åtta filmer upplagda.
Variabel stansning ökar trycksakens värde
Företaget MotionCutter i Tyskland har utvecklat en maskin speciellt anpassad för att stansa och perforera digitalt med laser.
Digitala rabattkuponger växer
Hur passar tryckta kuponger/erbjudanden in när de digitala rabattkupong-tjänsterna växer.
Readly startar boktjänst
Tidningstjänsten Readly, som många kallar för ett Spotify för tidningar, kommer inom kort att lansera en liknande tjänst för böcker. Läs så mycket du vill för ett fast månadspris.
Papyrus släpper Indigo-anpassad Multidesign
Hela serien uppgraderas samtidigt som man flyttar tillverkningen från Lessebo till det skotska bruket Tullis Russel.
Omställningen för pappersindustrin spås bli lönsam
Vikande efterfrågan på tryckpapper i kombination med en lovande framtid för nya klimatvänliga produkter driver på omställningen av pappersindustrin.
GrafKom samlar grafisk bransch i Nyköping
Mobila affärer i grafisk bransch. Det är fokus när nätverket GrafKom i maj samlar branschen till en lunch-till-lunch-konferens i Nyköping
Visutech visar nutidens etikettryckeri
Bland annat kommer två etikettryckerier från Holland och Belgien som berättar om sina företag.
”Utvidga reklamskatten”
Annonsörerna kritisk till miljöpartiets utspel om utökad reklamskatt
Tryckerierna som ställer ut på årets butiksleverantörsmässa
De marknadsför sig därmed specifikt mot detaljhandelnsom är målgruppen för mässan.
Övrigt
- Dixa köpte digitaltryckeriet Tryckxpress
- Konsumenten efterfrågar smartare förpackningar
- Strålfors förbättrar kommunikationen med eye tracking
- Startar ny Nyköpingsbyrå
- Konkurserna minskade i februari
- Ica är Sveriges största reklamköpare – Telia minskade mest
- Nils Ringborg blir vd för Holmen Paper
- Crossmedia enligt Elanders
- Ny vVD på Ineko – Joakim Bergman kommer närmast från Capio/Carema
- NP Tryck bytte bolagsnamn till Bording InStore
- Finska Sanomakoncernen skär ner inom tryckeri– och finansenheterna – 100 jobb bort
- Mediapuls som bland annat ger ut Skärgårdslivhar inte betalat tryckeriets fakturor.
- Aros Bokbinderi & Distribution ökade försäljningen med över 50 procent med god marginal
- Dixa i Stockholm hade ett kanonår och ökade försäljningen med 23 procent
- Zetterqvist Tryckeri i Göteborg tappade stort i försäljningen
- City Tryck i Karlstad redovisade en bra marginal även för 2013 och nu utan momsåterbetalning
- Nyaljus i Helsingborg gick back igen
- H-tryck i Markaryd växte kraftigt
Maila eller ring om du undrar något.
070-566 09 52
Stort intresse för visning hos Signcom


Den 13 mars hölls ett öppet hus hos Signcom i Stockhom. Man visade upp UV- och storformatskrivare från Mimaki, lasermärkning och gravyr från GCC och Vision, en sublimeringsugn för 3D-effekt samt transfer
och transferpressar.
– 40 företag kom med en till tre personer från varje. Initiativet var klart efterlängtat med fler besökare än någonsin, säger Erika Axelsson distriktsansvarig Stockholm i en kommentar.
Vad gäller material fick besökarna se och känna på vinylfolier, plaster, transfer- och printmedia och mycket mer.
– Det var så roligt att känna att den optimism vi anat i höst nu är en verklighet, säger Christian Magnusson Signcoms produktansvarige för Mimakis sortiment.
Fler minimässor, öppna hus och mässor kommer att följa under året.
Alla Guldnyckel-vinnare 2014

Guldnyckeln avgjordes den 20 mars i Stockhom och här är alla vinnarna:
Diamantnyckeln
Är du Klaus-Heidi?
Uppdragsgivare: Lufthansa
Byrå: DDB Stockholm
DETALJHANDEL
Guld – Modereturen
Uppdragsgivare: Farsta Centrum
Byrå: John Doe
Silver – Porteur streetsale
Uppdragsgivare: Porteur
Byrå: M&C Saatchi
Brons – För dina sinnen
Uppdragsgivare: Jotun Sverige
Byrå: Stendahls Reklambyrå
FINANS OCH FÖRSÄKRINGAR
Guld – Norra Stå
Uppdragsgivare: Nordic Guarantee
Byrå: Volt Reklambyrå
Brons – Se det med egna öron
Uppdragsgivare: HSB Göteborg
Byrå: Welcom i Göteborg
Brons – Sveriges första bankapp för företag
Byrå: MRM Stockholm
PRODUKTTILLVERKNING
Guld – En kuverthistoria på liv och död
Uppdragsgivare: Bong
Byrå: Mecka
Silver – How to become The Security Hero
Uppdragsgivare: MW Security
Byrå: GarbergsMalmö
Brons – Spapaketet
Uppdragsgivare: Forbo
Byrå: Valentin och Byhr
RESOR, TRANSPORTER OCH FORDON
Guld – Är du Klaus-Heidi?
Uppdragsgivare: Lufthansa
Byrå: DDB Stockholm
Silver – Interwheel ”99,5%”
Uppdragsgivare: Interwheel Sweden AB
Byrå: Clara Reklambyrå AB
Brons – Gotland – Jorden runt på en ö
Uppdragsgivare: Destination Gotland
Byrå: Hillmarketing
SAMHÄLLSSERVICE, SKOLOR SAMT IDEELLA ORGANISATIONER
Guld – Natalia Project
Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders
Byrå: RBK
Silver – Miss Skinny
Uppdragsgivare: Frisk & Fri – Riksföreningen mot ätstörningar
Byrå: Shout Advertising
TELEKOM-, IT-, EL-, OLJE- OCH BENSINBOLAG
LG Smartbanners
Uppdragsgivare: LG
Byrå: M&C Saatchi
Silver – SM i Lovebombing
Uppdragsgivare: Halebop
Byrå: Smicker
Brons – Fortums julkalender
Uppdragsgivare: Fortum
Byrå: Abakus
UNDERHÅLLNING
Guld – Home invasion
Uppdragsgivare: Elmsta 3000 Horror Fest
Byrå: Saatchi Saatchi
Silver – The Live Quiz Release
Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda/Luger
Byrå: Saatchi Saatchi
Brons – GOWEST
Uppdragsgivare: Stockholm Pride
Byrå: M&C Saatchi
ÖVRIGA TJÄNSTER OCH HÄLSA
Guld – Media is the message
Uppdragsgivare: Jernhusen Media
Byrå: Garbergs
Brons – The Selfie Ads
Uppdragsgivare: Friskis & Svettis Region Stockholm
Byrå: Volt Reklambyrå
ANALYS- OCH RESULTATPRISET
Guld – En kalasbra analys
Uppdragsgivare: Apoteket
Byrå: Kaplan
BÄSTA KUNDLOJALITETSPROGRAM
Guld – Schyssthetsprogrammet
Uppdragsgivare: Halebop
Byrå: Smicker
Brons – Willys+
Uppdragsgivare: Willys
Byrå: DDB Göteborg/DDB Stockholm
KREATIVITETSPRISET
Guld – Är du Klaus-Heidi?
Uppdragsgivare: Lufthansa
Byrå: DDB Stockholm
Silver – Home Invasion
Uppdragsgivare: Elmsta 300 Horror Fest
Byrå: Saatchi Saatchi
Silver – Det besjälade bläcket
Uppdragsgivare: Svenska Filminstitutet
Byrå: Lowe Brindfors
Brons – Samarbetsappen
Uppdragsgivare: Försvarsmakten
Byrå: DDB Stockholm
ÅRETS AD
Elin Lindecrantz
För: En kuverthistoria på liv och död
Byrå: Mecka
Uppdragsgivare: Bong
ÅRETS COPY
Sedir Ajeenah
För: Media is the message
Byrå: Garbergs
Uppdragsgivare: Jernhusen Media
ÅRETS ANNONSÖR
Lufthansa
Är du Klaus-Heidi?
Grycksbos finansiella frist förlängs

Handelsbanken befriar bruket från att klara utlovade finansiella nyckeltal om soliditet och ränteteckningsbidrag fram till det nya fristdatumet 30 september 2014.
Bong vann Guldnyckel


Två grafiska aktörer var nominerade att vinna pris i årets Guldnyckel – tävlingen i direktmarknadsföring. Kuvertföretaget Bong tog hem guldet i kategorin ”Produkttillverkning” för kampanjen ”En kuverthistoria på liv och död”.
Boråsbyrån Mecka har tagit fram Bongs vinnande kampanj och Elin Lindecrantz fick också pris som årets AD för arbetet med kampanjen.
Motiveringen löd: ”Vem har sagt att du bara har en chans att göra ett första intryck? Gör du det så här pass bra och kul, kan det ju bli hela 12 stycken.”
Nominerad var också Göteborgsbyrån InTime, som ägs av Intercopy-bolaget Majornas Grafiska, för kampanjen ”One store to rule them all” som man tagit fram till Science fiction bokhandeln. De blev tyvärr utan pris.