Printworks Always är Sveriges bästa Web-to-Print-lösning

Pressmeddelande 2010-11-11

Under tisdagskvällen fick Västeråsföretaget Printworks webbtjänst Always ta emot priset för  Sveriges bästa Web-to-Print-lösning. Konkurrensen var mycket hård och det prestigefyllda priset delades ut vid Graphic Awards på Berns Salonger i Stockholm.

Graphic Awards arrangeras årligen av Grafiska Företagens Förbund och Grafiskt Forum. På tillställningen delas priser ut i olika kategorier inom ramarna för den grafiska branschen. Priset för bästa web-to-print delas ut till det företag i Sverige som under året uppvisat den tekniskt och kommersiellt mest framgångsrika lösningen inom området. I år var det Printworks Always som kammade hem guldet med motiveringen:

– Printworks har skapat ett användarvänligt och dynamiskt system för enkel och transparent beställning av såväl mindre som mer omfattande grafiska produktioner. Systemet har byggts på användarnas erfarenheter och med kunden i fokus har Printworks skapat ett nytt, kraftfullt konkurrensmedel i kampen om nya trycksaksbeställare. Systemet känns komplett och vi kan inte komma på något som saknas.

Unga entreprenörer visar vägen
Många anser att Web-to-Print är en av de starkaste krafterna den grafiska branschen har till hands och ett medel för att driva utvecklingen framåt, till modernare produktionstekniker.

– Vi strävar efter att ligga i framkant av utvecklingen, både vad gäller ny teknik och nya kommunikationssätt. Som ett ungt entreprenörsföretag känns det extra kul att det är vi som sätter standarden för nya generationens web-to-print lösningar. Always har fått enormt bra respons från marknaden och att vi nu vinner priset som bäst i landet är ett kvitto på att vi är på rätt väg när det gäller Always fortsatta utveckling, säger Afshin Kheirmand, produktions- och utvecklingsansvarig på Printworks.


För mer information besök
www.printworks.se/always

Läs mer om tävlingen: www.graphicawards.se

Kontaktperson: Daniel Nilsson, kundansvarig Always, 076-200 70 70, daniel@printworks.se

Kort om Web-to-Print
Web-to-Print minskar gapet mellan beställare och tryckeri. Tjänsten möjliggör för beställaren att själv skapa, ändra och godkänna tryckmaterial via Internet. Enligt undersökningsföretaget InfoTrends, kommer volymen för Web-to-Print i Europa växa med 264 procent till ett marknadsvärde på över 100 miljarder kronor under 2010.

Kort om Printworks Always®
Printworks Always® är en web-to-printlösning för beställning av trycksaker online. Webbtjänsten ger kunden möjlighet att själv skapa, redigera och personifiera tryckmaterial som visitkort och informationsblad utifrån företagets grafiska mallar. Systemet garanterar alltså att företagets grafiska profil alltid följs, oavsett beställare. För företag med många beställare och skiftande kunskapsnivåer är detta en stor fördel.

Printworks grundades 2005 i Västerås och har snabbt vuxit till ett etablerat företag med femton anställda samt en omsättning om cirka 15 miljoner. Företaget erbjuder tjänster inom grafisk formgivning, trycksaksproduktion samt lösningar inom informationslogistik.

Hållbarhet topp-prioriterat hos europeiska marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc

Klimatkalkylatorn Climate Calc, som används av nära tio svenska tryckerier och över hundra i Europa, ska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill att tidskrifter ska klimat-certifieras med Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc
Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

3.600 kvm solceller installeras på Exaktas tak

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta installerar solceller på taket. Fastighetsbolaget Mileway och energiföretaget Luma Energy bygger nu en av Malmös största solcellsanläggningar på tak. Anläggningen får 3.586 kvadratmeter solceller på totalt 598 KW, skriver man i ett meddelande.

Arbetet ska vara klart i slutet av februari 2023. I samband med installationen får byggnaden också en Breeam Miljöcertifiering och man ser över energibesparande åtgärder i fastigheten.

– Att fylla våra tak med solceller är något vi arbetat mot en längre tid. Nu är vi otroligt glada för att inom kort kunna producera grön el till fastigheten, som kommer att användas i driften av vår dagliga verksamhet, ett stort steg åt rätt håll i Exakta Groups hållbarhetsstrategi, säger Håkan Larsson, vd på Exakta.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är ”riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons