Printworks Always är Sveriges bästa Web-to-Print-lösning

Pressmeddelande 2010-11-11

Under tisdagskvällen fick Västeråsföretaget Printworks webbtjänst Always ta emot priset för  Sveriges bästa Web-to-Print-lösning. Konkurrensen var mycket hård och det prestigefyllda priset delades ut vid Graphic Awards på Berns Salonger i Stockholm.

Graphic Awards arrangeras årligen av Grafiska Företagens Förbund och Grafiskt Forum. På tillställningen delas priser ut i olika kategorier inom ramarna för den grafiska branschen. Priset för bästa web-to-print delas ut till det företag i Sverige som under året uppvisat den tekniskt och kommersiellt mest framgångsrika lösningen inom området. I år var det Printworks Always som kammade hem guldet med motiveringen:

– Printworks har skapat ett användarvänligt och dynamiskt system för enkel och transparent beställning av såväl mindre som mer omfattande grafiska produktioner. Systemet har byggts på användarnas erfarenheter och med kunden i fokus har Printworks skapat ett nytt, kraftfullt konkurrensmedel i kampen om nya trycksaksbeställare. Systemet känns komplett och vi kan inte komma på något som saknas.

Unga entreprenörer visar vägen
Många anser att Web-to-Print är en av de starkaste krafterna den grafiska branschen har till hands och ett medel för att driva utvecklingen framåt, till modernare produktionstekniker.

– Vi strävar efter att ligga i framkant av utvecklingen, både vad gäller ny teknik och nya kommunikationssätt. Som ett ungt entreprenörsföretag känns det extra kul att det är vi som sätter standarden för nya generationens web-to-print lösningar. Always har fått enormt bra respons från marknaden och att vi nu vinner priset som bäst i landet är ett kvitto på att vi är på rätt väg när det gäller Always fortsatta utveckling, säger Afshin Kheirmand, produktions- och utvecklingsansvarig på Printworks.


För mer information besök
www.printworks.se/always

Läs mer om tävlingen: www.graphicawards.se

Kontaktperson: Daniel Nilsson, kundansvarig Always, 076-200 70 70, daniel@printworks.se

Kort om Web-to-Print
Web-to-Print minskar gapet mellan beställare och tryckeri. Tjänsten möjliggör för beställaren att själv skapa, ändra och godkänna tryckmaterial via Internet. Enligt undersökningsföretaget InfoTrends, kommer volymen för Web-to-Print i Europa växa med 264 procent till ett marknadsvärde på över 100 miljarder kronor under 2010.

Kort om Printworks Always®
Printworks Always® är en web-to-printlösning för beställning av trycksaker online. Webbtjänsten ger kunden möjlighet att själv skapa, redigera och personifiera tryckmaterial som visitkort och informationsblad utifrån företagets grafiska mallar. Systemet garanterar alltså att företagets grafiska profil alltid följs, oavsett beställare. För företag med många beställare och skiftande kunskapsnivåer är detta en stor fördel.

Printworks grundades 2005 i Västerås och har snabbt vuxit till ett etablerat företag med femton anställda samt en omsättning om cirka 15 miljoner. Företaget erbjuder tjänster inom grafisk formgivning, trycksaksproduktion samt lösningar inom informationslogistik.

De får stöd för att utveckla PFAS- och plastfria livsmedelsförpackningar

Vinnova går in med pengar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Framtidens förpackning ska utnyttja naturens uppfinningsrikedom

Ämnen i artikeln: Pida

It’s a Wild Life! Det är dags för Pida och i år ska deltagarna hämta inspiration från naturen.

It’s a Wild Life! är temat för Billerudkorsnäs designtävling Pida 2022, där 350 designelever från sju länder gör sitt bästa för att inspirera och imponera med egna tolkningar av vad förpackningsdesign kan lära av naturen.

Pidas idé är att lyfta fram unga, nytänkande talanger för att främja hela förpackningsindustrins utveckling.

It’s a Wild Life är ett tema som uppmuntrar deltagarna att utforska naturens egen uppfinningsrikedom, säger Anders Gathu, Marketing Manager Cartonboard på Billerudkorsnäs som arrangerar Pida. De får hitta egna sätt att använda sig av de vackra och sinnrika lösningar som finns överallt i naturen när det gäller former, mönster, funktioner och hållbarhet.

Packaging Impact Design Award (PIDA) har sedan starten 2005 engagerat tusentals designelever över hela världen. Lokala event kommer att ske under maj och juni och en internationell vinnare kommer att krönas vid den förpackningsmässan Luxe Pack Monaco den 3 oktober 2022.

Mer information om Pida 2022 finns här.

– Vi skapade PIDA för att röra om i grytan och utmana inom förpackningsbranschen, säger Lena Dahlberg, Manager Application Development Paperboard på BillerudKorsnäs. Och det tycker vi att vi lyckats med. PIDA är en frisk fläkt för hela branschen, och eleverna överträffar sig själva år efter år, säger hon i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Pida
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pacson rekryterar nyckelpersoner inom hållbarhet

Ämnen i artikeln: Pacson

Sedan några veckor tillbaka är Henric Wahlgren och Henri Waher på plats hos på Pacson.

Henric kommer senast från en tjänst som projektledare hållbar utveckling på Södra Munksjön Utveckling och blir ny hållbarhetsstrateg hos Pacson.

Henri rekryterades från AW technologies där han varit projektledare kvalitetsutveckling och går in i en roll som kvalitetsansvarig på Pacson, enligt ett linkedininlägg.

Ämnen i artikeln: Pacson
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Finsk förpackningstryckare investerar i tiofärgare

Ämnen i artikeln: Walki

En tiofärgs flexopress med 1.600 mm bredd.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-handlare i försök att skippa kartongförpackningen

Målet med projektet är en förpackningslös leverans.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Första bullpåsen med returplast

Blir den första livsmedelsgodkända förpackningen gjord med returplast.

redaktionen@branschkoll.se

UPM Raflatacs linerlesssortiment koldioxidneutralt

redaktionen@branschkoll.se

Ny utmärkelse instiftad: ”Hon har satt Sunne på flexo-världskartan”

Har visat stort engagemang i utbildning och utveckling inom den flexografiska branschen.

Branschorganisationen Sweflex har instiftat Sweflex Award som den femte maj delades ut för första gången. Det är Brobygrafiskas mångåriga (15 år!) rektor Inga-Lill Lindqvist som är prisets första mottagare.

Motiveringen lyder:

”Inga-Lill Lindqvist tilldelas Sweflex Award för förtjänstfulla insatser och engagemang i utbildning och utveckling inom den flexografiska branschen.

Med sin innovativa förmåga och framtidsvision har hon satt Brobygrafiska utbildning och Sunne på världskartan som ett erkänt utbildningscenter för flexografisk industri.

Exempel på detta är gymnasieutbildningar för flexografisk produktion och yrkesutbildningar för förpackningsdesign, grafisk produktion och weborienterade utbildningar samt olika uppdragsutbildningar för den flexografiska branschen. Inga-Lill har förstått att det krävs resurser för teknikutveckling och en välutbildad lärarkår.

Idag är Brobygrafiska en av Europas modernaste skolor, både utbildnings- samt utrustningsmässigt.
Inga-Lill Lindqvist är en mycket värdig mottagare av Sweflex Award”.

redaktionen@branschkoll.se

Ny säljare till Lexit

Dan Ståhl är anställd som ny säljare med kundansvar till Lexit Group Sweden, enligt ett inlägg på Linkedin.

Dan kommer närmast från en tjänst som säljare på Strongpoint, där han var i drygt sju år och innan dess var han bland annat på Antonson Etikett.

redaktionen@branschkoll.se

PODD: KLS Pureprint om framtidens cirkulära trycksaker

Ämnen i artikeln: C2CCirkularitetKLS Pureprint

I senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Kasper Larsen från KLS Pureprint i Danmark om cirkulära och hållbara trycksaker.

Den här gången är podden på engelska och Kasper Larsen förklarar ingående hur certifieringen C2C fungerar för tryckta produkter – både marknadstryck och förpackningar. Man söker nu partners till sitt nätverk vilket han också berättar mer om i podden.

Den finns på Spotify och Apple Podcast – eller så lyssnar du här:

Historien började 2007 när KLS, då helt utan en strategi för framtiden, tog beslutet att göra hållbarhet till företagets viktigaste fråga. Sedan dess har man skaffat fler certifieringar än de flesta i branschen – och framför allt kan man producera tryckta produkter som lever upp till C2C-stadarden – något som endast tio tryckerier i hela världen kan.

I det här avsnittet lär du dig vad C2C är, varför det är ett bra sätt att göra trycksaker ännu mer hållbara och och vad det betyder för både branschen och kunderna som använder tryckta produkter.

Ämnen i artikeln: C2CCirkularitetKLS Pureprint
redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]