PRINTNext – en konferens om framtidens trycksaker

Bloggen: Branschkoll är en av initiativtagarna till en helt ny konferens om framtidens trycksaker som håller på att ta form. Effekt, innovation och samspelet med digitala medier kommer att stå i fokus. Målgruppen är alla som vill ligga i framkant när det gäller att på smartast sätt kombinera tryckta och digitala medier för att få största möjliga effekt av sin marknadsföring.

Konferensen arrangeras av Wednesday Relations som är ett nätverk för alla som jobbar med marknadsföring, kommunikation och försäljning. Man arrangerar löpande olika typer av konferenser och seminarier för sina 12.000 medlemmar. Branschkoll ansvarar för programmet och undertecknad kommer att ta fram relevanta case och ämnen som ska presenteras på scenen under dagen.

PRINTNext går på Summit i Stockholm den 6 februari nästa år.

Varför en konferens om trycksaker?

Det händer oerhört mycket intressanta saker i den grafiska branschen samtidigt som företagen som använder trycksaker i sin kommunikation inte är helt uppdaterade på möjligheterna. Ett stort problem är att grafisk bransch har svårt att nå ut till användarna av trycksaker med alla de nya möjligheter som växer fram. Inget konstigt med det – det finns inte en enda ”kommunikatör” som fått mer tid till kompetensutveckling under de senaste åren.

Det finns också ett stort behov för den grafiska branschen att träffa varumärkesägare – sina kunder – för att diskutera utmaningarna man har i sin kommunikation med marknaden. PRINTNext blir en plattform för detta.

Wednesday Relations har 12.000 personer i sitt nätverk som alla jobbar inom områdena marknadsföring, kommunikation och försäljning. Dessa personer har mycket att tjäna på att lära sig mer om möjligheterna med tryckt kommunikation och Wednesday Relations har ett bra rykte bland sina medlemmar att alltid leverera ett högt värde på sina konferenser.

Därför är det så spännande att få göra den här konferensen tillsammans med dem. Den kan göra stor skillnad för de grafiska företag som vill vara delaktiga och den kommer att leverera ett högt värde till de marknadsförare och kommunikatörer som kommer till Berns i början av nästa år.

I ett pressmeddelande tidigare i veckan berättade vi mer om upplägget.

PRINTNext – En helt ny konferens om framtidens tryckta medier

Pressmeddelande från Wednesday Relations och Branschkoll 2013-09-12

En helt ny konferens om framtidens trycksaker håller på att ta form. Det är Wednesday Relations som är i gång med planeringen av PRINTNext som arrangeras på Berns i Stockholm i början av nästa år. Det kommer att handla om trycksakens styrkor i en allt mer digital värld.

Effekt, mätbarhet och samspelet med digitala medier kommer att vara i fokus under dagen som vänder sig till alla som vill ligga i framkant när det gäller att på smartast sätt kombinera tryckta och digitala medier för att få störst avkastning från sin marknadsföring.

– Trycksaker är fortfarande väldigt viktiga inslag i många företags marknadsföring och kommunikation och det händer mycket innovativa saker på området. Det tänker vi lyfta fram på PRINTNext, säger Mats Gustafsson, vd på Wednesday Relations, i en kommentar.

Målgruppen är alla som använder trycksaker på Sveriges företag, så som marknadschefer, kommunikatörer och inköpare.

– När det mesta idag handlar om nya möjligheter inom digital marknadsföring och försäljning är det extra kul att vi nu gör en satsning inom print, fortsätter Mats.

Programmet utvecklas i samarbete med omvärldsbevakningstjänsten Branschkoll som sedan 2010 har jobbat nära den grafiska branschen med utveckling av nya lösningar som bygger på det tryckta mediet. Det finns få aktörer som bättre kan hitta rätt företag, case och personer att berätta om nya innovationer och trender inom området.

– Den grafiska branschen är kanske den som påverkas allra mest av den digitala utvecklingen och detta driver på innovationshastigheten kraftigt, säger Ola Karlsson som har startat och driver Branschkoll. Det finns oerhört mycket att berätta om möjligheterna med tryckt kommunikation som helt enkelt är okänt för marknadsförare – de som kommer till PRINTNext får ett försprång mot sina konkurrenter.

För mer information välkommen att kontakta:

Mats Gustafsson, Wednesday Relations
mats.gustafsson@wednesdayrelations.org
0705-31 88 32

Ola Karlsson, Branschkoll
ola@branschkoll.se
0705-66 09 52

Om Wednesday Relations

Wednesday Relations är ett professionellt nätverk med strax över 12 000 medlemmar verksamma inom marknadsföring, försäljning, sälj & CRM. Majoriteten (60 procent) av medlemmarna är beslutsfattare. Under Wednesdays flagg anordnas ett sjuttiotal seminarier på året i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi gör bland annat Google Analytics Conference, tillsammans med Google, årligen och har ett flertal återkommande konferenser av det större slaget.
www.wednesdayrelations.org

Om Branschkoll

Omvärldsbevakningstjänsten Branschkoll följer utvecklingen av det tryckta mediet och hjälper beslutsfattare i trycksakens värdekedja att ha koll på och ligga i framkant av branschen. Beslutsfattare på grafiska företag, materialleverantörer och större trycksaksköpare har sedan 2010 haft koll på utvecklingen med hjälp av Branschkoll.se och tillhörande nyhetsbrev.

Annons

Kosta Boda släpper glaskollektion i samarbete med sex svenska artister

glas kosta boda merchandise

Kosta Boda släpper nu serien ”Don’t stop the music” som är ett samarbete mellan glasbruket, flera svenska artister och Stiftelsen Svenska Musikfonden.

I samarbetet har konstnären Clas Håkansson har tillsammans med några av Sveriges främsta artister återskapat deras personliga tatueringar och låttexter som motiv på olika glas.

Kollektionen består av vinglas, ölglas och tumblerglas som kommer i 6-pack. Genom att köpa en, eller flera förpackningar bestående av 6 glas stöttar du inte bara den svenska musikbranschen, du får även glas med flera olika motiv – en liten och personlig del av Molly Sandén, Sandro Cavazza, Smith and Thell, Miss Li och Darin, skriver Kosta Boda i ett nyhetsinlägg.

I samma nyhetsinlägg står det att läsa att:

Kosta Boda skänker 15 procent av nettofaktureringsvärdet till Stiftelsen Svenska Musikfonden. Alla artister och tatuerare efterskänker sin rätt till ersättning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPR startar padelturnering

sbpr profilreklam padel

SBPR ska arrangera sin helt egna padelturnering, SBPR Padel Open som arrangeras i Eskilstuna den 17 februari 2022.

”Nätverka med kollegor i branschen under sportsliga former samtidigt som ni kan bli produktmedias bästa padellag”, skriver man i inbjudan.

Turneringen pågår från 9 på morgonen fram till 18, därefter hålls en middag och en prisceremoni på Elite Stadshotell i Eskilstuna.

Turneringen är endast öppen för medlemmar i SBPR.

För anmälan och mer information kontakta Michael Serrander på Profeel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschfesten ställs in – Vaccinationspass kommer krävas

mässa Elmia profile fair

PWA gick nyligen ut och sa att januari-mässans branschfest är avblåst, samt att man nu kommer kräva vaccinationspass av de som vill besöka den fysiska mässan.

Läs mer: Det blir en hybridmässa i januari – så här kommer det fungera

Enligt information från Elmia så ingår inte mässor i samma kategori som andra event där vaccinpass krävs. Utan det är upp till arrangören att bestämma och i dagsläget har man valt att kräva vaccinationspass av både besökare och utställare.

Vi avvaktar och följer pandemins utveckling och om läget förvärras kommer vi att följa de riktlinjer som Regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutar de kommande veckorna. Detta innebär att det kan behöva komma nya beslut med anledning vad som sägs framöver, skriver man i ett nyhetsbrev.

För den som av olika anledningar inte kan medverka fysiskt i Jönköping finns fortsatt den digitala mässan som alternativ.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är de profil-leverantörer som fick mest i korttidsstöd

Branschens leverantörer har fått omkring 200 miljoner i stöd, här är de 15 som fått mest.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gasellerna är bortsprungna och Superföretagen är få

Det är riktigt skralt med profilare i år, men några har vi hittat.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Yara Fjordland gör sin jungfrufärd

fartyg ship
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De investerar och tar över varumärken när kollegan lägger ner

workwear profil nybro

Den småländska aktören växer när kollegan lägger ner verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hulu följer efter Netflix – lanserar egen merch-affär

hulu merch merchandise

Streamingtjänsten Hulu har också insett kraften i produktmedia och relationen med fansen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Performance Days ställdes in i sista sekund

Mässan Performance Days som skulle gått av stapeln 1-2 december ställdes in med endast några dagars förvarning, mässan väljer istället att endast genomföra en digalt variant.

Mässan som riktar in sig på ”funktionella textiler” skulle ägt rum i Messe München exhibition center och utställarlistan är lång, bland svenska aktörer som ställer ut finns bland annat ACG Accent och Wasa Sweden.

Orsaken till att den fysiska mässan ställs in sägs vara politiska förändringar i förhållningssättet till pandemin den tyska Bavaria-regionen.

– Exceptionella situationer kräver exceptionella beslut, vilket gör saken ännu svårare. Efter att vi genomfört en väldigt lyckad och välbesökt Performance Days mässa i Portland förra veckan har vi försökt allt vi kan i i sista stund för att genomföra den här mässan. Vi uppfyller alla krav som finns, men den utveckling som nu skett gör att det inte är möjligt för oss att genomföra en fysisk mässa just nu sägerMarco Weichert vd för Performance Days, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

L-Shop-Team kommer till Unitedprofile

Nu finns den tyska leverantören L-Shop-Team ansluten till Unitedprofiles plattform både i Sverige och i Norge.

Med väskor från Bags2Go och textilier från kända varumärken som Build Your Brand, Promodoro, Roly och Miners Mate har L-Shop ett sortiment som passar alla, skriver man i ett nyhetsinlägg.

– Sedan 2017 har L-SHOP-TEAM byggt upp ett nära samarbete med duktiga återförsäljare och tillsammans med Unitedprofile kommer vi att kunna utöka samarbetet med nya och befintliga kunder, säger Jacob Bertelsen, direktör förL-Shop-Team i Skandinavien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons