Printeliten gör stabilt år

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Orkla introducerar lättviktsglas

Det norskägda livsmedelsproducenten Orkla lanserar en ny lättviktsglasförpackning. Glasburken sägs minska koldioxidutsläppen med tio procent och de första produkterna som får den nya burken är varumärket Frankful.

Burkarna tillverkas på Själland i Danmark, två timmars körning ifrån skånska Tollarp där man tillagar Frankful tacosåser.

För livsmedelsbranschen är det helt nytt med lättviktsglas i större skala medan det har funnits i vinflaskor sedan tidigare berättar man i ett pressmeddelande.

Att reducera vikten gör att man sparar energi, men man minskar också materialanvändningen vid tillverkningen och därmed minskar koldioxidutsläppen för både tillverkning och transport.

– Förpackningar är en viktig del av alla våra produkter och det finns stor potential att använda lättviktsglas till fler av Orklas produkter i framtiden, säger Cecilia Isaksson Sajland.

redaktionen@branschkoll.se

Biopak blir Dunis varumärke för hållbara förpackningar i Europa

redaktionen@branschkoll.se

Huhtamäki stärker positionen i Afrika

redaktionen@branschkoll.se

Sandryds ägare förvärvar snabbväxande ÅF nischad mot vårdpersonal

lagerhantering
redaktionen@branschkoll.se