Logga in

Print Next växer med Nopa som ny medarrangör

18 december, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Den grafiska branschens framtidsevent Print Next växer vidare med nätverket Nopa som ny medarrangör. Tillsammans med Grafkom och Grafiska Företagen – som startade Print Next för två år sedan – samlar man den 7 maj 2020 en ännu större del av den nordiska och baltiska grafiska branschen för att diskutera framtidens grafiska tjänster och företag.

– Nopa är en mycket stark aktör för de största tryckerierna med verksamhet i Norden och Baltikum och tillsammans kommer Print Next att bli ännu bättre på att hjälpa grafiska företag att se vad framtiden har att erbjuda för branschen, säger Magnus Thorkildsen, partner på Grafkom.

Håvard Grjotheim som leder arbetet med Print Next för Nopas del är nöjd med samarbetet.

– Den grafiska branschen behöver en enad och stark röst i tider då grafiska produkter både utmanas av digitala alternativ men samtidigt också kan skapa enorma värden för kunderna om de används på rätt sätt. Min vision är att Print Next kan vara en väg mot att göra branschen starkare, säger Håvard Grjotheim, vd på Scandbook.

Planeringen är redan i full gång och fokus på nästa års Print Next blir att med olika vinklar få fram vad som kommer att krävas för att lyckas inom områden som hållbarhet, teknologi och affärsmannaskap.

– Print Next har utvecklats snabbt från ett svenskt till nordiskt möte för branschen vilket är helt rätt i en tid då både kunder och branschen blir mer global samtidigt som man bygger starkare lokala samarbeten med sina kunder. Frågor som hållbarhet och affärsmannaskap är helt avgörande för att nå framgång de kommande åren, säger Ravindra Parasnis, vd, Grafiska Företagen.

Mer information kommer i början av nästa år, skriver man i ett meddelande.

Läs mer om arrangörerna på grafkom.se, grafiska.se och nopa.nu.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)