Logga in

Print Next växer med Nopa som ny medarrangör

18 december, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Den grafiska branschens framtidsevent Print Next växer vidare med nätverket Nopa som ny medarrangör. Tillsammans med Grafkom och Grafiska Företagen – som startade Print Next för två år sedan – samlar man den 7 maj 2020 en ännu större del av den nordiska och baltiska grafiska branschen för att diskutera framtidens grafiska tjänster och företag.

– Nopa är en mycket stark aktör för de största tryckerierna med verksamhet i Norden och Baltikum och tillsammans kommer Print Next att bli ännu bättre på att hjälpa grafiska företag att se vad framtiden har att erbjuda för branschen, säger Magnus Thorkildsen, partner på Grafkom.

Håvard Grjotheim som leder arbetet med Print Next för Nopas del är nöjd med samarbetet.

– Den grafiska branschen behöver en enad och stark röst i tider då grafiska produkter både utmanas av digitala alternativ men samtidigt också kan skapa enorma värden för kunderna om de används på rätt sätt. Min vision är att Print Next kan vara en väg mot att göra branschen starkare, säger Håvard Grjotheim, vd på Scandbook.

Planeringen är redan i full gång och fokus på nästa års Print Next blir att med olika vinklar få fram vad som kommer att krävas för att lyckas inom områden som hållbarhet, teknologi och affärsmannaskap.

– Print Next har utvecklats snabbt från ett svenskt till nordiskt möte för branschen vilket är helt rätt i en tid då både kunder och branschen blir mer global samtidigt som man bygger starkare lokala samarbeten med sina kunder. Frågor som hållbarhet och affärsmannaskap är helt avgörande för att nå framgång de kommande åren, säger Ravindra Parasnis, vd, Grafiska Företagen.

Mer information kommer i början av nästa år, skriver man i ett meddelande.

Läs mer om arrangörerna på grafkom.se, grafiska.se och nopa.nu.

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)