Warning: Use of undefined constant ENABLE_CACHE - assumed 'ENABLE_CACHE' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/tes57637/public_html/wp-config.php on line 82
 Print Next: ”Du måste använda ny kunskap”Branschkoll
Logga in

Print Next: ”Du måste använda ny kunskap”

16 april, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Grafkoms Ulf Sunnberg hjälper deltagarna på Print Next att konkretisera ny kunskap att bli nya möjligheter.

När Print Next går av stapeln den 25-26 april så kommer deltagarna få lära sig ett nyttigt verktyg för att enkelt anpassa föreläsarnas insikter till sin egen verksamhet.

– Med så kallade SWOT-analyser så vill vi hjälpa Print Nexts deltagare att konkretisera all den värdefulla informationen som delas. Och att individen snabbt ska kunna få en överblick av hur det som sägs påverkar den egna verksamheten, säger Ulf Sunnberg.

Läs mer: 200 personer har redan anmält sig – bara ett fåtal platser kvar

Tanken är att inspirera deltagarna att göra egna analyser av de talare man lyssnar på –och hur det som sägs kan skapa nya möjligheter för den egna verksamheten. Vad som är en möjlighet och vad som är hot är frågor som var och en måste svara på själv. Grafkoms Ulf Sunnberg kommer hålla en snabbkurs i hur man gör en SWOT-analys.

– Vi ska få deltagarna att göra egna SWOT-analyser (Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats) – och på så sätt konkretisera det som kommer fram under de två dagarna, säger Ulf Sunnberg.

SWOT handlar alltså om att konkretisera, och just konkretisering kommer vara ett genomgående tema för hela nätverksträffen. Kunskap som delas ska också vara enkel att använda. Och när man väl börjat använda sig av det här verktyget så går det såklart att använda även i framtiden.

– Det är när man ska implementera det som sägs på sin egen verksamhet som SWOT-analysen verkligen skiner. Eftersom varje bit information påverkar individuella bolag på olika sätt. Alla som är intresserade av att lära sig och utveckla sitt företag har användning av det här verktyget, säger Ulf Sunnberg.

SWOT-analysen kan användas vid alla föreläsningar, eller vid utvalda som känns extra spännande. Den är dessutom ett utmärkt sätt att ta med sig kunskap hem till den egna verksamheten och dess medarbetare.

– När det finns en så stor källa med relevant kunskap, som Print Next faktiskt är, så gäller det att ha med sig stora hinkar, säger Ulf Sunnberg.

Flera nordiska organisationer tar bort påståenden som är skadliga för grafisk bransch

Före- och efterbild av Stockholms Stads kommunikation kring e-faktura.

Two Sides Anti-Greenwash kampanj har under 2019 fått 131 organisationer världen över att ta bort sina vilseledande påståenden om papprets miljöpåverkan, varav 30 är nordiska organisationer. (mer…)

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)