Logga in

Print Next: ”Du måste använda ny kunskap”

16 april, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Grafkoms Ulf Sunnberg hjälper deltagarna på Print Next att konkretisera ny kunskap att bli nya möjligheter.

När Print Next går av stapeln den 25-26 april så kommer deltagarna få lära sig ett nyttigt verktyg för att enkelt anpassa föreläsarnas insikter till sin egen verksamhet.

– Med så kallade SWOT-analyser så vill vi hjälpa Print Nexts deltagare att konkretisera all den värdefulla informationen som delas. Och att individen snabbt ska kunna få en överblick av hur det som sägs påverkar den egna verksamheten, säger Ulf Sunnberg.

Läs mer: 200 personer har redan anmält sig – bara ett fåtal platser kvar

Tanken är att inspirera deltagarna att göra egna analyser av de talare man lyssnar på –och hur det som sägs kan skapa nya möjligheter för den egna verksamheten. Vad som är en möjlighet och vad som är hot är frågor som var och en måste svara på själv. Grafkoms Ulf Sunnberg kommer hålla en snabbkurs i hur man gör en SWOT-analys.

– Vi ska få deltagarna att göra egna SWOT-analyser (Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats) – och på så sätt konkretisera det som kommer fram under de två dagarna, säger Ulf Sunnberg.

SWOT handlar alltså om att konkretisera, och just konkretisering kommer vara ett genomgående tema för hela nätverksträffen. Kunskap som delas ska också vara enkel att använda. Och när man väl börjat använda sig av det här verktyget så går det såklart att använda även i framtiden.

– Det är när man ska implementera det som sägs på sin egen verksamhet som SWOT-analysen verkligen skiner. Eftersom varje bit information påverkar individuella bolag på olika sätt. Alla som är intresserade av att lära sig och utveckla sitt företag har användning av det här verktyget, säger Ulf Sunnberg.

SWOT-analysen kan användas vid alla föreläsningar, eller vid utvalda som känns extra spännande. Den är dessutom ett utmärkt sätt att ta med sig kunskap hem till den egna verksamheten och dess medarbetare.

– När det finns en så stor källa med relevant kunskap, som Print Next faktiskt är, så gäller det att ha med sig stora hinkar, säger Ulf Sunnberg.

Få konkurser i branschen men antalet varsel ökar – här är alla siffror

Konkurserna i näringslivet ökar – och så även i flera andra delar av kommunikationsbranschen. Men den grafiska branschen står som undantag. Här är alla aktuella siffror med diagram för grafiska branschen, byråer och förlag.

Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm

Göteborgstryckeri öppnar i Stockholm. (Bilder: Wikimedia Commons. Götaplatsen av Historiker och Sergels torg av de:Benutzer:Stern. Bilderna är beskurna)

Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.

Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten. (mer…)

Världens mest hållbara sugrör görs av trä – Stora Enso teamar upp med startup-bolag

”Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör och vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”.

Driver försäljning av tryckpressar med hjälp av utbildning

(Bild: Inkish)

För Visutech är utbildning ett sätt att addera värde – det är bland annat så man hjälper sina kunder att utvecklas. (mer…)

Samsung tar över tronen – lägger mest pengar på marknadsföring av alla

Den årliga rapporten med de företag som annonserar mest har kommit och Samsung tar över första platsen från Procter & Gamble.

Årets effektivaste kampanjer utsedda – här är alla vinnarna

Nyligen korades årets effektivaste kommunikationsinsatser när tävlingen 100-wattaren avgjordes. Mest prisade annonsören blev Klarna medan byrån med mest vinster blev Åkestam Holst Noa.

(mer…)

Nilssons Tryckeri växer kraftigt med förvärv

Dataform och Häftdesign är specialiserad på block, häftisar och blanketter – nu byter de ägare. (Bilder från haftdesign.se och dataform.se)

Dataform i Kumla byter ägare när Nilssons Tryckeri förvärvar det från Taberg Media Group – ”Vi breddar oss med trading”. (mer…)

Lanserar fiberbaserad RFID-tagg – för smarta lösningar inom logistik och kommunikation

Stora Enso har lanserat en helt ny rfid-tagg baserad på fibrer. Tekniken möjliggör pappersbaserade och återvinningsbara rfid-taggar för digital autentisering av förpackningar och andra fysiska produkter.