Logga in

”Print Next handlar om att förbereda sig för framtiden”

06 maj, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Den 7 maj är Grafkom med och arrangerar Print Next – en hel dag om den grafiska branschens framtid. Och det är en framtid som startar redan idag! Därför …

  • Därför bjuder vi in Peter Berg, från den konsultbyrån McKinsey så att han kan berätta vad som kommer hända med skogen (papper) de kommande åren, när allt fler vill använda sig av den.
  • Därför bjuder vi in två tjejer från ett estniskt tryckeri så att de kan berätta om varför de har lärt sig svenska. Om varför de tror stenhårt på en framtid inom print och om hur Estland har utvecklats till ett globalt erkänt start up-land.
  • Därför kommer Leonardo Johansson med över 10 års erfarenhet av att utbilda människor i B2B-försäljningen. Så att han kan dela med sig av strategiska och operativa tips för hur du på kort tid genererar högre försäljning.
  • Därför ger vi ordet till fyra gymnasielever som realiserat drömmen om ett eget företag som säljer produktmedia så att de får ge sin, fräscha, oförstörda och helt fantastiskt viktiga syn på vad de ser för möjligheter med trycksaken framöver.
  • Därför kommer Andreas Lind, vd på Visual Art ett bolag som, med globala mått mätt, ligger i framkant inom segmentet Digital Signage. Varför började de kommunicera med rörlig bild? Vad har de lärt sig längs vägen? Och hur ser de på framtiden?
  • Därför anordnar vi ett FX-pass så att du under en koncis timme kan se allt det senaste leverantörerna har att erbjuda inom CMYK+, lack, foliering, efterbehandling och specialpapper.
  • Därför så anordnar vi Pre-meetings hos några av de ledande svenska aktörerna inom sina respektive nischer: BrandFactory, Realtryck, SDK DR Service, Arkitektkopia och Visual Art.

Vi hoppas att det finns något moment som gör dig extra nyfiken och vi är övertygade om att alla kan lära sig något. Det vore en ära om du vill vara med och göra branschen starkare, klokare och mer rustad för framtiden. Och det är hela anledning till att Grafkom tillsammans med Grafiska företagen arrangerar Print Next.

/Ulf Sunnberg, Magnus Thorkildsen, Ola Karlsson, David Linnér

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)

7 av 10 vill förbjuda telefonförsäljning

Telefonförsäljning är inte populärt enligt en nyligen genomförd undersökning av Norstat, 85 procent av de tillfrågade anser att telefonförsäljning drabbar människor som är utsatta och 73 procent anser att det borde vara olagligt.

UPPDATERAD: Finska papperstrejken förlängs med en fjärde vecka

Sedan en vecka är det strejk i den finska pappersindustrin. Nu kommer de första varningarna om

Brandsome förvärvat – blir Olympus igen

Brandsome har fått en ny ägare i en välkänd branschaktör och ska återigen bli Olympus, hör bolagets nya ägare berätta om förvärvet.

Konkurser och varsel i grafisk bransch 2019 – kraftig ökning under Q4

Nu är statistiken för helåret 2019 uppdaterad vad gäller konkurser och varsel i grafisk bransch – men också för byrå- och kommunikationsbranschen. Här hittar du alla diagram.