Logga in

”Print Next handlar om att förbereda sig för framtiden”

06 maj, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Den 7 maj är Grafkom med och arrangerar Print Next – en hel dag om den grafiska branschens framtid. Och det är en framtid som startar redan idag! Därför …

  • Därför bjuder vi in Peter Berg, från den konsultbyrån McKinsey så att han kan berätta vad som kommer hända med skogen (papper) de kommande åren, när allt fler vill använda sig av den.
  • Därför bjuder vi in två tjejer från ett estniskt tryckeri så att de kan berätta om varför de har lärt sig svenska. Om varför de tror stenhårt på en framtid inom print och om hur Estland har utvecklats till ett globalt erkänt start up-land.
  • Därför kommer Leonardo Johansson med över 10 års erfarenhet av att utbilda människor i B2B-försäljningen. Så att han kan dela med sig av strategiska och operativa tips för hur du på kort tid genererar högre försäljning.
  • Därför ger vi ordet till fyra gymnasielever som realiserat drömmen om ett eget företag som säljer produktmedia så att de får ge sin, fräscha, oförstörda och helt fantastiskt viktiga syn på vad de ser för möjligheter med trycksaken framöver.
  • Därför kommer Andreas Lind, vd på Visual Art ett bolag som, med globala mått mätt, ligger i framkant inom segmentet Digital Signage. Varför började de kommunicera med rörlig bild? Vad har de lärt sig längs vägen? Och hur ser de på framtiden?
  • Därför anordnar vi ett FX-pass så att du under en koncis timme kan se allt det senaste leverantörerna har att erbjuda inom CMYK+, lack, foliering, efterbehandling och specialpapper.
  • Därför så anordnar vi Pre-meetings hos några av de ledande svenska aktörerna inom sina respektive nischer: BrandFactory, Realtryck, SDK DR Service, Arkitektkopia och Visual Art.

Vi hoppas att det finns något moment som gör dig extra nyfiken och vi är övertygade om att alla kan lära sig något. Det vore en ära om du vill vara med och göra branschen starkare, klokare och mer rustad för framtiden. Och det är hela anledning till att Grafkom tillsammans med Grafiska företagen arrangerar Print Next.

/Ulf Sunnberg, Magnus Thorkildsen, Ola Karlsson, David Linnér

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som tryckeriägare, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.

De har tryckt Sveriges bästa trycksaker – 80 procent av vinnarna i Publishingpriset producerade i Sverige

Publishingpriset är avgjort och här är alla vinnande trycksaker. Ljungbergs Tryckeri i Klippan tar hem segern som det tryckerier som tryckt flest av vinnarna.