Logga in

”Print Next handlar om att förbereda sig för framtiden”

06 maj, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Den 7 maj är Grafkom med och arrangerar Print Next – en hel dag om den grafiska branschens framtid. Och det är en framtid som startar redan idag! Därför …

  • Därför bjuder vi in Peter Berg, från den konsultbyrån McKinsey så att han kan berätta vad som kommer hända med skogen (papper) de kommande åren, när allt fler vill använda sig av den.
  • Därför bjuder vi in två tjejer från ett estniskt tryckeri så att de kan berätta om varför de har lärt sig svenska. Om varför de tror stenhårt på en framtid inom print och om hur Estland har utvecklats till ett globalt erkänt start up-land.
  • Därför kommer Leonardo Johansson med över 10 års erfarenhet av att utbilda människor i B2B-försäljningen. Så att han kan dela med sig av strategiska och operativa tips för hur du på kort tid genererar högre försäljning.
  • Därför ger vi ordet till fyra gymnasielever som realiserat drömmen om ett eget företag som säljer produktmedia så att de får ge sin, fräscha, oförstörda och helt fantastiskt viktiga syn på vad de ser för möjligheter med trycksaken framöver.
  • Därför kommer Andreas Lind, vd på Visual Art ett bolag som, med globala mått mätt, ligger i framkant inom segmentet Digital Signage. Varför började de kommunicera med rörlig bild? Vad har de lärt sig längs vägen? Och hur ser de på framtiden?
  • Därför anordnar vi ett FX-pass så att du under en koncis timme kan se allt det senaste leverantörerna har att erbjuda inom CMYK+, lack, foliering, efterbehandling och specialpapper.
  • Därför så anordnar vi Pre-meetings hos några av de ledande svenska aktörerna inom sina respektive nischer: BrandFactory, Realtryck, SDK DR Service, Arkitektkopia och Visual Art.

Vi hoppas att det finns något moment som gör dig extra nyfiken och vi är övertygade om att alla kan lära sig något. Det vore en ära om du vill vara med och göra branschen starkare, klokare och mer rustad för framtiden. Och det är hela anledning till att Grafkom tillsammans med Grafiska företagen arrangerar Print Next.

/Ulf Sunnberg, Magnus Thorkildsen, Ola Karlsson, David Linnér

Implementerar packrobotar från CMC – ”en nedsläckt lagerlokal är målet”

Packning och distribution automatiseras med robotar.

Tar över vd-stolen i Taberg

(Bilder: TMG Tabergs)

Mattias Bjursell tar över tjänsten som vd för TMG Tabergs. (mer…)

Snabbväxande och mycket lönsamt svenkt tryckeri hoppar på affisch-tåget

Ännu en aktör satsar på att sälja affischer via e-handel – nu i format upp till 4 x 1,2 meter.

Bevarar dina minnen – Tapettryckare lanserar affisch-tjänst

Lanserar ny tjänst som trycker personliga och designade affischer.

Norges största tryckerikedja automatiserar försäljning och orderhantering med ny mjukvara

Camilla Mørstad, Allkopi Netprint.

Norska kedjan Allkopi Netprint, som ägs av Paragon Group, har tagit beslut om att investera i svenska beräknings- och orderhanteringsmotorn Arifiq.

Klippans Bokbinderi köper lokal kollega

Bröderna Nilsson säljer sitt bokbinderi till Bengt Ljungberg. (Bild: Press)

Bokbinderiet RST i Klippan, som specialiserat sig på bland annat wire-bindning och registerhuggning, blir en del av Klippans Bokbinderi.
(mer…)

Konsumtionen av plastpåsar minskar – följ utvecklingen här

Under 2018 använde den genomsnittlige svensken 102 plastbärkassar, vilket är 12 färre än 2017. Papper och tyg kommer att ersätta. 

Print Next sänder live – följ nätverksträffen på nätet

Joakim Jardenberg inleder Print Next 19. Totalt kommer 215 personer att vara med under dagen.

Följ årets största nätverksträff i grafiska branschen. 215 personer från Sverige och övriga Norden samlas i Stockholm. (mer…)

Nilssons Tryckeri investerar i solceller

Taket på Nilssons Tryckeri i Bjärnum.

Hösten 2018 började Nilssons Tryckeri installera solceller på sitt 4.500 kvadratmeter stora tak. (mer…)