Potentiell FOMO bland leverantörerna efter PSI 2023 – mer än halva mässhallen redan uppbokad

Över hälften av mässgolvet är uppbokat med 8 månader kvar till PSI.
Över hälften av mässgolvet är uppbokat med 8 månader kvar till PSI.

PSI är mer än ett halvår bort ändå säger mässan att man har höga bokningsnivåer inför mässan i januari 2024.

Närmare bestämt så har, med åtta månader kvar till mässan, mer än 50 procent av ytan i mässhallen redan bokats upp, vilket är ungefär lika många som dök upp totalt förra året.

När PSI äntligen kunde hållas 2023 för första gången på tre år efter att branschmässan haft exceptionell otur med pandemins toppar och dalar, där de flesta mässor ändå lyckades hålla något event under pandemin, så var den stora snackisen att det var få leverantörer med lika många besökare. De leverantörer som var där var desto gladare och kanske är det känslan av att man missade något som ligger bakom att så många redan har bokat upp sig.

Enligt PSI själva speglar bokningsnivåerna branschens starka återhämtning efter pandemin, kanske är det en blandning.

LÄS OCKSÅ: PSI 2023 – ”Utställarna jublade”

Mässan pågår från 9-11 januari och hålls som vanligt i Düsseldorf och bland utställarna sägs det vara stort engagemang från både kända namn och nykomlingar. En av återvändarna är tyska Jung som varit en frekvent besökare men som tog ett år ”off” förra mässan, nu säger bolaget att de ska lansera en helt ny företagsidentitet under mässan.

Förutom tyska tungviktare är även några internationella namn klara för mässan, däribland New Wave Group-ägda Toppoint tillsammans med bland annat Anda och Umbrella.

Extra krut kommer läggas på textila produkter

Enligt uppgift kommer man lägga lite extra krut på textila produkter under mässan nästa år efter att 60 procent av besökarna efter senaste mässan sagt att de var extra intresserade av just textila produkter.

Bland annat kommer man ha en ”Textile Village” där textiltillverkare, varumärken och leverantörer kan visa upp sina kollektioner för 2024 med mera.

Stort fokus på juridiska frågor

Vidare säger man att man kommer fokusera på juridiska frågor där besökarna kan förvänta sig ”värdefull information om den europeiska marknaden, inklusive uppdateringar om leverantörskedjan och due diligence, klarläggande av produktansvar, produktmärkning och testning samt översikt över marknadsföring, produktsäkerhet och logistik”.

Designa egna ovanliga produkter

Avslutningsvis kommer besökarna själva kunna designa ovanliga reklamprodukter och textilier i en avslutade show som ska vara väldigt hands on, där man kan använda de senaste teknikerna och applikationerna. Man kommer också installera en museishop på mässan, läs mer hos PSI.

Ny generation i ledningen för Horizon i Norden

IMG 0135 1800
Ämnen i artikeln: Horizon

Paul Jakobson som sålt Horizons lösningar inom efterbehandling i Sverige och Norden under lång tid lämnar nu över rodret till en ny generation.

Ny Norden-vd är Mathias Jakobson som kommer att leda teamet med sälj och service.

Jack Dahl, som länge varit på den norska marknaden tar nu steget upp och ska leda den Nordiska säljorganisationen.

Paul Jakobson, avgående Nordenchef, kommer att ta rollen som senior advisor till verksamheten.

Ämnen i artikeln: Horizon
redaktionen@branschkoll.se

Automatiserad e-handel med unik nisch av posters till salu

redaktionen@branschkoll.se

Lidl tar fram exklusiv posterkollektion

lidl 2

Tillsammans med konstnärerna Emilia Ilke och Elin PK släpper Lidl Sverige nu en exklusiv posterkollektion som illustrerar det nya varumärket Matriket.

redaktionen@branschkoll.se

Till salu: Reklamfirma i Jämtland

Omsätter 2,5 miljoner kronor.

redaktionen@branschkoll.se

Allmedia i Malmö köper en Vanguard storformatare från Marabu

Allmedia Marabu
Ämnen i artikeln: AllmediaMarabuVanguard


Allmedia i Malmö, som drivs av Jonas Rydje, växer vidare och investerar nu i en storformatsskrivare från Vanguard som levereras av Marabu.

– Det är installation i Malmö nästa vecka, säger Jonas Rydje på Allmedia till Branschkoll.

Den nya printern, VK3220T-HS som printa i format upp till 200×318 cm, gör att Allmedia ökar sitt produktionsformat för att kunna optimera produktionen.

– Nu har vi möjlighet att leverera produkter i ett stycke istället för tvådelat, säger Jonas Rydje.

Det ökade produktionsformatet gör även att man effektivisera sin produktion på övriga jobb när man lättare kan samköra och optimera utskjutningar.

Jons berättar vidare att man har ”gott att göra på alla avdelningar”.

– Vi har gjort flera stora investeringar under senaste året i Indigo och en Colorado M5W för att höja Allmedias tryck-kvalité samt för att stå väl rustade för framtiden.

Två personer ytterligare har kommit in i bolaget och idag är man åtta personer.

Ämnen i artikeln: AllmediaMarabuVanguard
redaktionen@branschkoll.se

Sandéns Security Printing köper en Fujifilm-press från Visutech

Sandens Visutech
Ämnen i artikeln: FujifilmVisutech

Sandéns Security Printing investerar i en Revoria Press PC1120. Affären meddelandes på Sign&Print-mässan i veckan.

Med den nya investeringen Revoria Press PC 1120 kan Sandéns erbjuda specialfärger såsom silver och vitt, vilket man har sett en ökad efterfrågan av från marknaden. Detta ger företaget möjlighet att leverera mer skräddarsydda tryckprodukter till sina kunder.

Det var nyligen som Visutech skrev avtal med Fujifilm om att sälja både toner- och inkjet-pressar från leverantören.

Fujifilm Revoria Press PC1120 är en digital tonerpress med möjlighet att använda specialfärger som vitt och silver.

– Vi ser en potential i att mer flexibelt kunna använda specialfärger som t.ex. vitt och silver, detta ger oss möjlighet att även erbjuda marknaden digitaltryckta specialeffekter vilket vi hoppas på och tror skall generera oss fler nya affärsmöjligheter. Den nya pressen erbjuder också en betydligt större kapacitet än vår nuvarande lösning. Dessutom ser vi såklart stor nyttan av Visutechs serviceorganisation, säger Martin Sandén, vd på Sandéns Security Printing.

Ämnen i artikeln: FujifilmVisutech
redaktionen@branschkoll.se

UPPDATERAD: Konkurs för Stockholmstryckeri

Säljs på auktion.

redaktionen@branschkoll.se

Tryckt direktreklam på väg ner – men flera aktörer ökar sina investeringarna

ODR 1800

Fungerar bra för att marknadsföra priserbjudanden.

redaktionen@branschkoll.se

Addbrand utökar sin portfölj med färgat papper

Lessebo Addbrand.jpg 1800
Ämnen i artikeln: AddbrandLessebo

Addbrand och Lessebo har skrivit ett grossistavtal gällande det färgade papperet Lessebo Colours.

Därmed blir Lessebo Colours nu tillgängligt i Norge, Danmark, Finland och Sverige via Addbrand.

– Detta upplägg gäller vår färgade pappersserie Lessebo Colours i mindre kvantiteter som understiger en pall. Större kvantiteter finns att tillgå via Lessebo Paper, säger Ebba Ingvarsson på Lessebo till Branschkoll.

Addbrand säljer grafiska produkter (både med och utan tryck) och tjänster till tryckerier, profilföretag och förpackningstillverkare i Norden, och utökar alltså nu sitt sortiment.

Lessebo Colours lanserades 2022 och är en serie färgade papper bestående av 48 nyanser.

– Vårt nya samarbete med Lessebo Paper gör att vi både kompletterar och utökar vårt produktsortiment. Samarbetet stärker vårt löfte om att förse våra kunder med hållbart och högkvalitativt premiumpapper, säger Rickard Fredlund, försäljningschef på Addbrand.

– Med Addbrands starka distributionskanaler och expertis är vi glada över att kunna erbjuda våra hållbara pappersprodukter till en bredare kundkrets över hela Norden, säger Ebba Ingvarsson.

Ämnen i artikeln: AddbrandLessebo
redaktionen@branschkoll.se

Lessebo uppmärksammas för lansering av ny färg-kollektion

Lessebo colours
Ämnen i artikeln: Lessebo

Byrån F&B Happy tog fram kampanjen som nu kan vinna Svenska Designpriset.

Ämnen i artikeln: Lessebo
redaktionen@branschkoll.se