Postnord varslar 200 – de som jobbar administrativt behöver söka om sina jobb


200 tjänster inom administration och försäljning på Postnord försvinner.
Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
Han är ny försäljningschef på Eskils i Borås

Johan Nilsson är ny säljchef på Eskils Tryckeri och han kommer närmast från Thomas Sabo där han jobbat som Head of Wholesale Scandinavia, vilket framkommer i ett inlägg på Linekdin.
”Med sin gedigna erfarenhet inom B2B, retail och säljledning så är han ett starkt tillskott till vårt säljteam.”
Helloprint letar svenska återförsäljare och leverantörer till sin plattform

Helloprint erbjuder leverantörer nya kunder och marknader och återförsäljare en helhetslösning med allt från förädling till kundtjänst.
Tacopressar, snusdosor, egengjutna Airpod-fodral och vatten från Röfors – Nordic Profile Fair 2023 dag 1

Ännu en upplaga av hybridversionen av Nordic Profile Fair har gått av stapeln och utifrån de Branschkoll pratat med så var uppfattningen att det kom mest besökare under onsdagen, det var även då branschfesten och prisutdelningen av Produktmediabiet ägde rum, men mer om det i en annan artikel!
Candab gör gigantiska uppblåsbara flaskor

Candab, kanske mest kända för sina ballonger visar upp en ny produkt på mässan, ”uppblåsbara gigantiska flaskor” (och även burkar) bland kunderna finns Coca-Cola till vilka man tillverkade en 7,5 meter hög svävande colaflaska till festivalen Lollapalooza i somras.
– Eventbolag är vår största kund på den här typen av produkter som används vid bland annat idrottsevenemang och som butiksinredning. Tillverkningen sker i bland annat Tyskland, Kina och Malaysia, säger Anderberg.
Snusdosor av eloxerad aluminum frästa i ett stycke

Hos Trademark Partner, som ställer ut på mässan för andra gången, står Daniel Lundqvist och visar upp en mängd produkter inte minst snusdosor ieloxerad aluminium som går att få lasergraverade. Daniels egen dosa har trädet Yggdrasil lasergraverat.
Bland nyheterna finns läckra genomskinliga puckar för trådlös laddning och när jag frågar Daniel vilka produkter de säljer mest av så svarar han att Trademark Partner är stora inom dryckssegementet med bland annat flera olika vattenflaskor.

”Jag älskar kataloger”

På mässgolvet stöter vi ihop med Simon Rosner på Collection 12 som berättar att han älskar kataloger!
– Jag är katalognörd och har redan varit och tömt väskan i bilen en gång, jag älskar kataloger! På nätet måste man veta vad man letar efter men i katalog kan man bara bläddra fritt och låta sig inspireras, katalogen är ett viktigt arbetsredskap för att jag ska kunna hjälpa mina kunder hitta rätt produkter, förklarar Simon Rossner.
Hur många kataloger har du då?
– Här på mässan tar jag de som finns och hemma på skrivbordet har jag ”såhär många” säger Simon och sträcker ut sina händer i en gest.
Flera hundra alltså?
– Ja minst och sen har jag ett skåp med de jag använder mer sällan.
Vad utgör en bra katalog?
– En bra katalog har stor text!
Vi hjälper återförsäljarna att förpacka sina produkter

Fredric Nordahl berättar att det är andra gången som man ställer ut på Nordic Profile Fair, då bolaget har flera kunder i branschen.
Bolaget är från början ett familjeföretag grundat av Fredrics farfar Åke Nordahl, men för cirka två år sedan sålde man bolaget till Packoplock, en koncern med drygt 500 miljoner i omsättning.
– Vår huvudnisch är retail och även e-handel, påsar och kartonger är det vi gör mest av och vi kan tillverka från 250 upp mot en halv miljon, berättarFredric Nordahl för Branschkoll.
Vattenleverantör satsar brett

Relativt nystartade vattenleverantören Purewell har sin produktion i Röfors strax utanför Örebro, där tappar man vattnet, smaksätter och trycker etiketter. Bolaget är startat av fyra vänner med kompletterande kompetenser och nu hoppas man hitta nya återförsäljare i profilbranschen.
– Vi har en kollega som jobbat i branschen och som kan produktion och så har vi en kollega till som kan ekonomi och vi kan marknadsföring och sälj så vi kompletterar varandra väl, säger Humla Byrsjö på Purewell till Branschkoll.
Förutom vatten på flaska säljer bolaget även ”Pureshot” som är olika typer av shots med hälsofördelar.
”Jag har inga produkter i sortimentet som jag själv inte skulle använda”

I CTWOs monter är det full fart och när jag frågar vdJörgen Carlsson om han har något extra roligt i år så säger han att många som besökt montern fastnat lite extra för deras egendesignade fodral för Airpods.
– Det är en produkt som många gillat lite extra, det började med att vi fick en en förfrågan på ett vanligt skal och så började jag fundera på om vi inte kunde gjuta egna. Vi gjuter ju redan powerbanks och usbsladdar så varför inte gjuta cases tänkte jag, berättar CTWOs vd Jörgen Carlsson för Branschkoll.
Hur går det till när du hittar nya produkter?
– Jag tittar överallt! På Tiktok, i köpcenter runt om i världen och så har jag en sparringpartner i Tyskland som jag brukar bolla idéer med. När jag ser en produkt jag gillar börjar hjärnan ganska snabbt snurra kring hur man kan förbättra produkten ytterligare. Utgångspunkten är att det ska vara en användbar produkt och jag har inga produkter i sortimentet som jag själv inte skulle använda.
Två andra heta produkter från CTWO är deras putsduk och deras musmatta av återvunna bildäck i kombination med stenpapper.
– Putsduken är helt outstanding, den tar bort smutsen istället för att bara glida runt, alla som testat den beställer. Och musmattan av återvunna bildäck från Tyskland i kombination med stenpapper tickar många boxar när det kommer till cirkularitet avslutar Jörgen Carlsson.

”Var tredje norskt hushåll äger en köttfärshackare!”

Här tittar vi in hos Undercover Scandinavia som säljer pennor i premiumsegmentet bland annat från Hugo Boss och schweiziska Burger Pen, men som under pandemin precis som många andra fått syssla lite med skyddsprodukter.
Bolagets ägare Stefan Egerstad ”Råkade köpa bolaget på några bananskal” 2018, dessförinnan var han i försäkringsbranschen.
– Jag hade precis fått iordning på bolaget och blivit varm i kläderna i branschen när pandemin svepte in, då fick vi börja sälja skyddsprodukter istället för att överleva, ordrarna på pennor tog helt stopp. Vi har omsatt 30 miljoner senaste två åren men det har mestadels kommit från skyddsprodukterna. Men nu börjar vi säljer pennor igen och lite andra produkter, säger Stefan Egerstad och pekar på en produkt, ”kan du gissa vad det där är?”

– Ehm en äpple-delare kanske?
Det är en köttfärshackare, en så kallad hackit! Klumpar i köttfärsen är ett minne blott, den här funkar verkligen. I Norge är den hur populär som helst, den har sålt i 1,3 miljoner exemplar där, var tredje norskt hushåll har en, förklarar Egerstad.
Letar säljare
Undercover Scandinavia består i dagsläget av Stefan Egerstad och kollegan Sara Vagnemark som varit på bolaget i två år och som främst jobbar med backoffice, men man är just nu på jakt efter en säljare till. Sara, som jobbat på bolaget sen hon tog studenten ger sin syn på branschen.
– Jag tycker det är kul att lära mig om exponering och hur de fungerar bakom kulisserna innan produkterna kommer ut i samhället och man får uppleva det som konsument istället, det ligger så mycket bakom exponerings-produkterna som man inte tänker på som vanlig konsument, säger SaraVagnemark.
Plastprint stolta över sin svensk produktion

Hos Plastprint får vi bland annat lära oss om hur det funkar när man blandar träkomposit med bioplast för att göra produkter. Och så berättar bolagets vd Lars Rubensson att man är väldigt nöjda med mässan och att branschen börjar få upp ögonen för att Plastprint tillverkar majoriteten av sina produkter själva.
– Sjukt bra mässa tycker vi, branschen förstår allt mer vilka fördelar det finns när man samarbetar direkt med tillverkaren. Nyligen har vi också investerat i ett system för att göra det enkelt att visa upp de kemikalier som finns i våra produkter, vilka riskklasser de har, hur de ska återvinnas och så vidare, berättar Lars Rubensson för Branschkoll
Champagne och doftljus hos MEC Profil

Dagens sista besök blev hos MEC Profil där tre herrar välkomnar oss, i mitten synsDinamar Pehlic nyanställd trainee i MEC-koncernen. ”Han ska bli något” säger Evert bestämt.
Produkten i montern som fått mest uppmärksamhet är doftljus som varit ”jättepopulärt”, med möjlighet att förädla dem på samma sett som muggar.
Senare på kvällen var det dags för branschfest och prisutdelning av Produktmediabiet – mer om det kan du läsa här.
Saknar du reportaget om dig? Senast nästa vecka kommer berättelserna från de utställare vi pratade med under mässans tredje och sista dag!
Vinnarna av första upplagan av Produktmediabiet

Den första prisutdelningen av nya Produktmediabiet (tidigare Promotionbiet) gick av stapeln på Elite Stora Hotellet i Jönköping. Sex vinnare korades och alla fick en vacker statyett i glas.
Årets Leverantör – PF Concept

Årets återförsäljare – Master Design

Motivering: Genom ett professionellt och kreativt arbetssätt med aktivt hållbarhetsarbete har en kvalitetssäkring med flera ISO-certifieringar uppnåtts.
Årets förädlare – Pecon Print

Motivering: Med en modern maskinpark hålls en hög kapacitet och möjlighet att trycka stora kvantiteter.
Årets hållbarhetspris Leverantör – XD Connects

Motivering: Står aldrig still när det kommer till att förbättra sitt hållbarhetsarbete.
Årets hållbarhetspris Återförsäljare – Wackes

Motivering: Med ett långsiktigt och målinriktat arbete för mer hållbar produktmedia har ett ambitiöst program implementerats som ska gå längre än nuvarande lagar och regler
Årets Kampanj ”Bluewashing” – Art4m

Motivering: Polisförbundet ville visa hur viktigt det är att rätt kompetens arbetar med rätt sak. Budskapet lyftes fram med flera kreativa produkter och bevisade hur effektivt kanalen produktmedia når ut.
Läs mer om caset och vilka produkter som ingick hos Art4m.
All time high för Adwater 2022 – nu bygger man ut lokalerna

Bröderna Martin och Eric de Meijere som tillsamman driver Adwater ställde ut på Nordic Profile Fair och berättade där för Branschkoll om ett starkt 2022 och planerna framåt.
– Vi kan ju börja med att säga att pandemin var skit. Vi installerade vår nya produktionslinje i oktober 2019, redo att gasa under 2020. Andra veckan i mars fick vi säga upp våra tre medarbetare, kvar blev Martin som var ute och jagade ordrar och jag som skötte produktionen. Men då var det tur att vi hade gjort investeringen annars hade det aldrig gått att sköta produktionen på bara en person, berättar Eric de Meijere.
”All time high”
2021 blev lite bättre för bolaget och 2022 blev riktigt bra, man har återanställt personal och nu håller man på att bygga ut bolagets lokaler i Gustavsberg i Stockholm.
– 2022 var helt fantastiskt, vi gjorde all time high och nästan dubblade vår omsättning mellan 2021 och 2022. Nu är vi fyra anställda och ska anställa två till i produktionen under högsäsong. Och så har vi börjat bygga ut vora lokaler i Gustavberg med 250 kvadrat till och så tittar vi på om vi ska göra fler maskininvesteringar, säger Eric de Meijere.
På sina vattenflaskor har bröderna tio arbetsdagar leveranstid något de menar är under branschsnittet, etiketterna trycker de själva vid små volymer eller vid expressleveranser, annars tar man hjälp. Förutom vatten säljer Adwater även energidryck, det är för närvarande en relativt liten del av omsättningen men sägs vara under tillväxt.
Adwater är en leverantör av vatten med bas i Gustavsberg, företaget drivs av bröderna Eric och Martin de Meijere, bolaget omsatte 9,4 miljoner kronor vid sitt senaste bokslut (2021-12).
Utöver Adwater driver bröderna även bolaget Svensk Glass där man bland annat är återförsäljare av SIA-glass och under mässan kunde man mer eller mindre bjuda på världspremiär av några nya smaker från SIA. Väldigt populärt båda bland besökare, andra utställare och en och annan redaktör på Branschkoll.

Startade som ett tidningsföretag – nu står produktmedia för lejonparten av verksamheten

De ska leverera byxor till Scouterna

Uppdaterat regelverk för Oeko-Tex 2023 – PFAS inte längre okej

Oeko-Tex har uppdaterade sina riktlinjer och regler för 2023 och de nya bestämmelserna kommer börja gälla under första kvartalet i år efter en övergångsperiod.
För det första så harOeko-Tex utfärdat ett allmänt förbud mot användningen av perfluorerade och polyfluorerade alkylämnen (PFAS/PFC) i textilier, läder och skor för certifieringarna STANDARD 100, Leather Standard och Eco Passport.
Vidare har man integrerat ”BHive-appen” med ”GoBlu i STeP” vilket kommergöra det möjligt för certifierade produktionsföretag att kontrollera hållbarhetskrav och kemihantering i globala leverantörskedjor.
Den nya certifieringen Oeko-Tex Organic Cottonkommer att verifiera pålitlig märkning av ekologisk bomullstextilier från april 2023.
Slutligen kommer den tidigare frivilliga på plats-besöket hos kunder för Eco Passport-certifieringen nu vara obligatoriskt. Mer information hittar du i det här pressmeddelandet från Oeko-Tex.