Logga in

Postnord Strålfors investerar ytterligare i 3D-printing

16 januari, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Tomas Lundström, Head of 3D på Postnord Strålfors (Bild: Postnord)

Utvecklingen av tekniken med 3D print går snabbt och skapar helt nya möjligheter för logistikbranschen. Postnord har därför investerat i en ny 3D-printer som både kan revolutionera produktionskedjor och minska klimatavtryck, skriver man i ett pressmeddelande.

Den nya 3D-printern som precis installerats på en av Postnords terminaler i Stockholm är en av flera som ska stärka 3D-printverksamheten.

Man anger att tjänsten ska hjälpa företag att minska behovet av lagerlokaler och undvika onödig överproduktion då den nya 3D-printern kan tillverka produkten vid behov. Bakgrunden till investeringen i 3D-printing är de miljömässiga och ekonomiska möjligheter som finns med tekniken inom bland annat transporter och lagerhållning.

– Det kan tyckas märkligt att ett logistikbolag utvecklar den här typen av tjänster, men med den här tekniken kan vi effektivisera hela leverantörskedjan och kapa hela steg i distributionen. I framtiden kommer vi att se ett mer digitalt tillverkningssamhälle där dagens tillverkare skickar krypterade försändelser med inbyggda tillverkningsparametrar för att kunna garantera kvalitet vart i världen dom än printas. Det kommer inte finnas något som heter ”utgått”, filerna lagras digitalt och kan printas när som helst i framtiden vilket gör att vi får längre livstid på produkter, säger Tomas Lundström, Head of 3D på Postnord Strålfors.

Printern, som har levererats av HP (modell HP Jet Fusion 4200 3D Printing Solution), kommer att till exempel kunna tillverka reservdelar till produkter som har utgått. Redan idag finns flera kunder på området, där det printats reservdelar till bland annat stolar och toaletter på tåg.

Sappi lanserar ny serviceplattform för Sverige och Danmark – leverar huspapper inom 48 timmar i Sverige

Papperstillverkaren Sappi har byggt upp en ny infrastruktur i Sverige och Danmark som gör att man ska kunna leverera arkpapper till tryckerier i de två länderna inom 48 timmar.

Framgång och framtidstro för nytänkande tryckeri i Norge

Truls Bonnegolt  och Jørgen Lysnes på UTG lyfter hantlar i gymmet som finns i den nybyggda produktionsanläggningen i Larvik.

UTD Reklameprodusenten i Larvik är ett snabbt växande tryckeri i Norge, som genom gedigen omvärldsbevakning och pris-transparens på kort tid gjort sig ett namn i branschen.

PEFC skärper sin märkning

PEFC inför nya standarder för spårbarhet och

Flera nordiska organisationer tar bort påståenden som är skadliga för grafisk bransch

Före- och efterbild av Stockholms Stads kommunikation kring e-faktura.

Two Sides Anti-Greenwash kampanj har under 2019 fått 131 organisationer världen över att ta bort sina vilseledande påståenden om papprets miljöpåverkan, varav 30 är nordiska organisationer. (mer…)

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?