Postnord Strålfors investerar ytterligare i 3D-printing

sv_img-20200115-125316

Tomas Lundström, Head of 3D på Postnord Strålfors (Bild: Postnord)

Utvecklingen av tekniken med 3D print går snabbt och skapar helt nya möjligheter för logistikbranschen. Postnord har därför investerat i en ny 3D-printer som både kan revolutionera produktionskedjor och minska klimatavtryck, skriver man i ett pressmeddelande.

Den nya 3D-printern som precis installerats på en av Postnords terminaler i Stockholm är en av flera som ska stärka 3D-printverksamheten.

Man anger att tjänsten ska hjälpa företag att minska behovet av lagerlokaler och undvika onödig överproduktion då den nya 3D-printern kan tillverka produkten vid behov. Bakgrunden till investeringen i 3D-printing är de miljömässiga och ekonomiska möjligheter som finns med tekniken inom bland annat transporter och lagerhållning.

– Det kan tyckas märkligt att ett logistikbolag utvecklar den här typen av tjänster, men med den här tekniken kan vi effektivisera hela leverantörskedjan och kapa hela steg i distributionen. I framtiden kommer vi att se ett mer digitalt tillverkningssamhälle där dagens tillverkare skickar krypterade försändelser med inbyggda tillverkningsparametrar för att kunna garantera kvalitet vart i världen dom än printas. Det kommer inte finnas något som heter ”utgått”, filerna lagras digitalt och kan printas när som helst i framtiden vilket gör att vi får längre livstid på produkter, säger Tomas Lundström, Head of 3D på Postnord Strålfors.

Printern, som har levererats av HP (modell HP Jet Fusion 4200 3D Printing Solution), kommer att till exempel kunna tillverka reservdelar till produkter som har utgått. Redan idag finns flera kunder på området, där det printats reservdelar till bland annat stolar och toaletter på tåg.

Annons

Två grafiska gaseller i år – båda med fokus på e-handel

Egen produktion tillsammans med e-handel av grafiska produkter leder till stor framgång för två svenska bolag. De har båda en marginal på över tjugo procent och ett av dem är DI Gasell för nionde året i rad!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De tar spansk skärbords- och skrivartillverkare till Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fortsatt tillväxt på en annonsmarknad som bromsar in

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm stänger europeisk plåttillverkning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konica Minolta blir ÅF för Agfa storformatare i hela Skandinavien

Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
Ämnen i artikeln: AGFAKonica Minolta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

All4labels förvärvar två tryckerier inom etikett- och säkerhetstryck

Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coca-Colas förpackningar leder skräpligan

Fem år i rad har Coca-Cola varit det varumärke som förekommer oftast i naturen med överlägset flest upphittade förpackningar, enligt en ny rapport.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bioabsorbent ska minska matsvinnet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem trender inom e-handelsförpackningar

Ämnen i artikeln: e-handel

Bland annat framkommer hur mycket konsumenten är beredd att betala extra för en specifik förpackning.

Ämnen i artikeln: e-handel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nespresso ersätter metall med papper i kaffekapslar

Ämnen i artikeln: Formed Fiber

Lansering sker i Frankrike som blir pilotmarknad.

Ämnen i artikeln: Formed Fiber
redaktionen@branschkoll.se
Annons