Postnord lägger ner ODR och Uppslaget

Sista helgen som Postnord delar ut oadresserad direktreklam blir 3-4 april nästa år.
Den oadresserade reklamen – ODR – som som Postnord delar ut till hushåll som vill ta emot kommersiell reklam avvecklas nästa år. Omslaget som håller ihop reklambladen som kallas Uppslaget försvinner därmed också.
Samhällsuppdraget avser endast adresserade tjänster, skriver man i ett meddelande.
Man ska fokusera mer på adresserad direktreklam och ”tjänster som är mer målgruppsanpassade och kan kombineras med digitala lösningar.”
– När ”ODR Standard” fasas ut, blir adresserad direktreklam och analys en dominerande del av reklamerbjudandet.
Stänger terminaler
Avvecklingen av ODR Standard innebär att de fristående ODR-terminalerna inte längre kommer behövas. Detta leder till att medarbetare i distributionen och andra tjänster kopplat till ODR Standard påverkas.
– Hur många medarbetare som kommer påverkas när ODR-terminalerna läggs ned kan i nuläget inte kommuniceras. Eventuella omplaceringar, erbjudande om nya arbetsuppgifter eller naturlig avgång avgör utfallet när det kommer till eventuell övertalighet, säger Martina Smedman, HR-direktör på Postnord i ett pressmeddelande.
Fortsätter med samhällsinformation
Man kommer fortsätta med tjänsten ”ODR Samhällsinformation Exklusiv” som är ickekommersiell information och får innehålla kommunala/statliga informationsblad och informationsskrifter från politiska partier, ideella föreningar eller religiösa samfund. Dessa försändelser delas ut till samtliga hushåll inom det område som avsändaren valt.