Gå till innehållet

Posterföretag entrar svenska marknaden med gerillakampanj

Puls

Bolaget sätter upp sina posters runt om i Stockholm och för den tursamme eller observanta är det fritt fram att ta med sig postern hem … nästan.

Marknadsnamnet är Artiks och där bakom finns bolaget Manybrand AB som grundades 2018, av fem personer med ”gedigen erfarenhet av e-handel”. Bolagets stöttepelare är investmentbolaget Moelholm C&C, som tidigare ägt den danska inredningsjätten Boconcept.

”Med ny teknik ska Artiks sänka den höga returgrad som kännetecknar e-handelsmarknaden för inredning, inom kort lanserar Artiks ett nytt digital verktyg som gör det möjligt att se konsten hemma innan beställnings läggs”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Smygstartade i Finland – nu Europa

Efter att den finska smygstarten varit lyckad så ska de nu pröva vingarna i Europa med målsättning att bli marknadsledande inom ”väggkonst och relaterad heminredning”.

Och för att skapa sig själva ett namn i Sverige använder de alltså sig av så kallad gerillamarknadsföring. Bolaget ska sätta upp 100 inrammade posters runt om i Stockholm under veckan och stadsdelen där det finns posters släpps sedan via deras Instagramkonto.

Skulle du springa på en poster är det fritt fram att ta med den hem, förutsatt att du taggar företaget i en Instagram-story. Målet med kampanjen är att lyfta kännedomen om varumärket och ”göra konst mer lättillgänglig”.

– Som företag vill vi bryta etiketter och allmänna normer. Vi vill göra ”affordable art” för alla. Tillgänglighet och enkelhet karakteriserar framtidens marknader, säger Patrik Segersven, en av Artiks grundare, i ett pressmeddelande.

Bild: <a href="https://www.instagram.com/p/Bo_8aI9FXPd/?taken-by=artiksdesign" target="_blank" rel="noopener">Artiks Instagram</a>

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll