Posten DR-monitor ifrågasätts


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
De tryckte vackraste böckerna 2013

10 tryckerier och de 25 vackraste böckerna. Här är hela listan.
Göteborgstryckeriet tog storslam i årets upplaga av boktävlingen Svensk Bokkonst. Nio av de 25 nominerade böckerna är producerade av Göteborgstryckeriet som också tryckt den vinnande boken The second in line. Även i år är den största delen, om än knappt, producerade av svenska tryckerier.
- 10 tryckerier har producerat de 25 böckerna i tävlingen. 2012 var det totalt 16 tryckerier.
- 13 (52%) är producerade av svenska tryckerier. Detta är samma som året innan.
- Göteborgstryckeriet har tryckt flest av bidragen (9 st). Livonia Print (4), CPI (3) och Elanders Fälth & Hässler (3) har alla tryckt fler än ett bidrag.
- Förutom i Sverige finns tryckerierna i Lettland (4 bidrag), Tyskland (3), Kina (2), Slovakien (1), Slovenien (1) och Portugal (1).
Här är hela listan:
Den bok som utsågs till finast av alla, The second in line, gjorde juryn mållös av beundran. Hela motiveringen lyder:
”Vilken upplevelselåda! Juryn är mållös av beundran för denna fantastiska grafiska roman i två delar samt affisch. Allt i produktionen är på toppnivå och formen i fin samklang med de lysande humoristiska bilderna. Detaljrik, modern och roligt formgiven bok i tiden med bra materialval och finurliga lösningar. Richard Scarry för vuxna!”
Parajett växer med köp i Norge

Svenska grafiska it-företaget Parajett har förvärvat det norska bolaget Andvord Grafisk i Oslo. Det norska bolaget omsatte 115 miljoner norska kronor under 2013 och har idag 60 anställda. Efter förvärvet beräknar Parajett omsätta 420 miljoner kronor och ha 220 anställda.
För några år sedan köpte man Sem av svenska Herenco.
– Vi investerar för framtiden och för att utöka vår verksamhet på den norska marknaden. Andvord får nu en möjlighet att kunna erbjuda Parajetts hela tjänsteutbud med DM/DR och andra unika kommunikationslösningar oaktat kanalval säger Tord Ohlsson, ägare till Parajett i en kommentar.
Parajetts norska bolag och Andvord Grafisk fusioneras i samband med förvärvet till Andvord Grafisk.
– Med Parajett som ägare har vi nu fått bra förutsättningar att kunna växa på den norska marknaden, säger Arne Haugseth, vd för Andvord Grafisk.
Förvärvet stärker även den svenska verksamheten genom att man säger sig kunna öka beläggningen i produktionsenheten i Landskrona.
Parajett har produktionsanläggningar i Landskrona och Oslo, samt försäljningskontor i Stockholm, Göteborg och Oslo.
Webb: andvordgrafisk.no och parajett.se.
Arkitektkopias Inhouse-tävling avgjord

Arkitektkopias årliga tävling InHouse är avgjordes för fjärde gången på en gala på Berns i Stockholm den 27 mars. Telge blev kvällens stora vinnare med Guld för Bästa Expo, Bästa DR och Bästa Kampanj.
Ejendals utsågs till vinnare i kategorin Årets Marknadsavdelning.
Tävlingen belönar marknadsföring som är producerad internt på Sveriges marknadsavdelningar. Tidningen Resumé är tävlingens partner.
Här är alla vinnarna:
Årets Trycksak
Guld: Helsingborg Stad – Kunskapstipset
Silver: Nordic Choice Hotel – Get me Out of here
Brons: ICA – Frukt & Grönt
Bästa digitala aktivitet
Guld: Universal Music – Daniel Adams Ray
Silver: Ving – Värmeguiden
Brons: ICA – Pussen
Bästa Expo
Guld: Telge – Kvarteret Lampan
Silver: Cloetta – Ahlgrens bilar
Brons: Indiska – PopUp bokmässan
Bästa DR
Guld: Telge Bostäder – Skönare Studentboende
Silver: Blåkläder – Hard worker’s slipper
Brons: If – Barnkollen
Årets Rookie
Ving – Anna Lindström
Bästa kampanj Småföretag
Guld: SweDeltaco
Bästa Kampanj
Guld: Telge – Kvarteret Lampan
Silver: Addnature – Safe Ride
Brons: MTG TV – Top Model
Årets Marknadsavdelning
Ejendals
Nya domskäl för uppenbart oskälig följdändring

Primotek satsar på utbildningsprogram

Primotek som skapades för något år sedan genom att Xerox avvecklade sin direktförsäljning till den grafiska branschen drar igång ett kursprogram riktat mot den grafiska branschen.
Kursprogrammet Momentum vänder sig till sälj, ledning och personer som arbeta med olika lösningar inom grafisk produktion. Intresset är stort redan för de första kurserna som startar i början av april.
– Efter mindre än en vecka hade vi 20 anmälda till första tillfället. Det verkar vara stor efterfrågan på kvalificerad utbildning inom affärsutveckling, säger Karl Rise som är vd på Primotek.
Läs mer på primotek.se/momentum.
Kerstin Neld om tryckerimomsen i radio

”Det här är en katastrof. Våra medlemsföretag har inte gjort någonting fel. Men nu sitter de med hela problemet.” säger Sveriges Tidskrifters Kerstin Neld till Sveriges Radio som rapporterat om frågan. Även en tryckerikund, förlaget Situation Stockholm, medverkar.
Kapitalmarknadsdagarna: ”Nu siktar arifiQ på världsmarknaden”

Pressmeddelande från Arifiq 2014-03-28
arifiQ, innovationsföretaget med ett revolutionerande nytt kalkylsystem för tryckeribranschen, siktar nu på en snabb expansion. Ungefär 200 tryckerier i Sverige kan rationalisera sin offerthantering med arifiQ-systemet, men de verkligt stora möjligheterna finns internationellt, och arifiQ-systemet har ingen verklig konkurrens, framhöll företagets marknadschef Eva Rosén för intresserade investerare vid Kapitalmarknadsdagarna i Åre, som avslutades på fredagen.
Vid Kapitalmarknadsdagarna söker arifiQ kontakt med investerare och finansiärer som vill vara med och ta arifiQ ut på världsmarknaden, och man har mött stort intresse. Tryckeribranschen i USA och Europa består av 150 000 företag och har i USA en omsättning större än bilindustrins.
– Branschen är hårt pressad, och rationaliseringen av själva tryckprocesserna har gått så långt att det inte längre finns mycket mer att vinna där, förklarar Eva Rosén. Men när det gäller administration och försäljning släpar man efter. Tryckerierna lägger till exempel ner oerhört mycket tid på offerthantering. Vid ett medelstort tryckeri räknas 20 000 offerter per år. Varje offert tar i genomsnitt en timme. 13 000 görs helt i onödan, då det bara är 7 000 som resulterar i en order.
– Med arifiQs system reduceras tiden för offerthantering radikalt och systemet räknar dessutom ut den mest ekonomiska produktionsgången. Tryckeriet sparar minst hälften av offerthanteringstiden, dvs i det här fallet 10 000 timmar eller sex heltidstjänster. Genom att dessutom integrera arifiQ-systemet med tryckeriernas produktionssystem kan man göra ytterligare vinster. Hela processen fram till färdig produkt blir då snabb och sömlös.
– Jag vågar nog påstå, att det här kan innebära ett paradigmskifte för hela tryckeribranschen, säger Eva Rosén.
– arifiQ-systemet finns redan i full drift vid flera svenska tryckerier och erfarenheterna är entydigt positiva. Och vi är ensamma om den här typen av lösning, som har utvecklats utifrån användarens och trycksaksköparnas behov. Vårt motto är att alla, när som helst, ska kunna göra skarp prisberäkning och lägga en order – alla på tryckeriet och faktiskt även trycksaksköparna.
LRF Media registrerade ny historietidning

LRF har registrerat den ny titel Stockholms Historia hos PRV. Enligt utgivningsbeviset planerar man ge ut fyra nummer per år.
Bording köper danskt specialtryckeri

Första Trillium till Frankrike
