Logga in

Postemballage växer organiskt och med förvärv

10 april, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Företaget Postemballage i Jönköping har sedan starten 2013 växt till 8 personer – så sent som i januari anställde man en tryckare och nyligen förvärvade man ett mindre offsettryckeri.

– Även om volymerna minskar till antalet, så är det fler kunder som hittar till oss. Så vi har som mål att nå över 12 miljoner i omsättning detta verksamhetsåret som slutar sista april, säger Göran Johansson som äger verksamheten.

Förvärvar offsettryckeri

Den första april tog man över Roland Offset i Linköping som är ett mindre offsettryckeri med tre anställda.

– Efter många  år i branschen väljer ägaren att gå i pension den första april 2018. Då flyttar vi verksamheten till oss i Jönköping vilket blir en garanti för att kunder även i fortsättning kommer att erhålla bästa service, säger Göran Johansson

Brevet som marknadsföringskanal stärks

Man tror på en ökat intresse för brevet som kanal för marknadsföring. 

Enligt Göran är brevutskick ett väldigt kostnadseffektivt sätt – jämfört med andra kanaler och hans erfarenhet är att de större aktörerna ofta satsar på synas i flera olika medier samtidigt. 

– Inbokningarna för print och kuvertering ligger långt fram i år mycket för att det är valår, vi har redan många kampanjer inbokade under juli, augusti och september.

Breddar maskinparken

Man har också investerat i ytterligare en kuvertpress från Halm (EM 5000), en maskin som trycker 4+1 färger samtidigt 

– Vi har nu totalt sex specialmaskiner för att trycka kuvert och postemballage.

Få konkurser i branschen men antalet varsel ökar – här är alla siffror

Konkurserna i näringslivet ökar – och så även i flera andra delar av kommunikationsbranschen. Men den grafiska branschen står som undantag. Här är alla aktuella siffror med diagram för grafiska branschen, byråer och förlag.

Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm

Göteborgstryckeri öppnar i Stockholm. (Bilder: Wikimedia Commons. Götaplatsen av Historiker och Sergels torg av de:Benutzer:Stern. Bilderna är beskurna)

Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.

Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten. (mer…)

Världens mest hållbara sugrör görs av trä – Stora Enso teamar upp med startup-bolag

”Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör och vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”.

Driver försäljning av tryckpressar med hjälp av utbildning

(Bild: Inkish)

För Visutech är utbildning ett sätt att addera värde – det är bland annat så man hjälper sina kunder att utvecklas. (mer…)

Samsung tar över tronen – lägger mest pengar på marknadsföring av alla

Den årliga rapporten med de företag som annonserar mest har kommit och Samsung tar över första platsen från Procter & Gamble.

Årets effektivaste kampanjer utsedda – här är alla vinnarna

Nyligen korades årets effektivaste kommunikationsinsatser när tävlingen 100-wattaren avgjordes. Mest prisade annonsören blev Klarna medan byrån med mest vinster blev Åkestam Holst Noa.

(mer…)

Nilssons Tryckeri växer kraftigt med förvärv

Dataform och Häftdesign är specialiserad på block, häftisar och blanketter – nu byter de ägare. (Bilder från haftdesign.se och dataform.se)

Dataform i Kumla byter ägare när Nilssons Tryckeri förvärvar det från Taberg Media Group – ”Vi breddar oss med trading”. (mer…)

Lanserar fiberbaserad RFID-tagg – för smarta lösningar inom logistik och kommunikation

Stora Enso har lanserat en helt ny rfid-tagg baserad på fibrer. Tekniken möjliggör pappersbaserade och återvinningsbara rfid-taggar för digital autentisering av förpackningar och andra fysiska produkter.