Logga in

Postemballage växer organiskt och med förvärv

10 april, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Företaget Postemballage i Jönköping har sedan starten 2013 växt till 8 personer – så sent som i januari anställde man en tryckare och nyligen förvärvade man ett mindre offsettryckeri.

– Även om volymerna minskar till antalet, så är det fler kunder som hittar till oss. Så vi har som mål att nå över 12 miljoner i omsättning detta verksamhetsåret som slutar sista april, säger Göran Johansson som äger verksamheten.

Förvärvar offsettryckeri

Den första april tog man över Roland Offset i Linköping som är ett mindre offsettryckeri med tre anställda.

– Efter många  år i branschen väljer ägaren att gå i pension den första april 2018. Då flyttar vi verksamheten till oss i Jönköping vilket blir en garanti för att kunder även i fortsättning kommer att erhålla bästa service, säger Göran Johansson

Brevet som marknadsföringskanal stärks

Man tror på en ökat intresse för brevet som kanal för marknadsföring. 

Enligt Göran är brevutskick ett väldigt kostnadseffektivt sätt – jämfört med andra kanaler och hans erfarenhet är att de större aktörerna ofta satsar på synas i flera olika medier samtidigt. 

– Inbokningarna för print och kuvertering ligger långt fram i år mycket för att det är valår, vi har redan många kampanjer inbokade under juli, augusti och september.

Breddar maskinparken

Man har också investerat i ytterligare en kuvertpress från Halm (EM 5000), en maskin som trycker 4+1 färger samtidigt 

– Vi har nu totalt sex specialmaskiner för att trycka kuvert och postemballage.

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.