Postemballage utvecklas med e-handeln och tryck på specialprodukter

Postemballage trycker på allt fler specialprodukter – här handskar med namn på i kölvattnet av pandemin.
Postemballage trycker på allt fler specialprodukter – här handskar med namn på i kölvattnet av pandemin.

E-handels underliggande tillväxt gynnar företaget Postemballage samtidigt som nya produkter utvecklas i kölvattnet av pandemin. Det stundande valet skapar också en efterfrågan på fler post-utskick.

Postemballage i Jönköping har fortsatt full fart och även om man inte direkt har sålt Coronarelaterade produkter så blir det allt mer emballage till e-handeln och utskick av olika slag.

– Det är framförallt bubbelpåsar med tryck som varit stor efterfrågan på, sedan har vi gjort flera utskick som normalt kanske säljare åker ut med till kunder som vi nu har packat och skickat med posten till kunderna istället. Det har till exempel varit nya produkter eller prover som skickats ut som man tidigare har levererat personligt.

För Postemballage är traditionella kuvertet med tryck en stor del av omsättning och där har man under senaste året haft svårt med att hålla lager på vissa produkter och väldigt långa ledtider, på grund av den globala råvarubristen.

– Under slutet av 2021 har ju också prishöjningarna varit en utmaning och som också gör att 2022 kanske börjar lite osäkert. Men jag tror att det kommer bli bra fart för våran del ju närmare sommaren vi kommer eftersom vi har ett stundande val med mycket utskick av valmaterial och valsedlar åt partierna.

Göran nämner att första jobbet med val-utskick bokades in redan i mitten på december som man skall köra under vecka 32 och 33 åt ett stort riksdagsparti.

Annons

Nya produkter

Pandemin har skapat nya behov hos företagets kunder berättar Göran.

– Vi har en kund som undrade om vi kunde köra logotryck och ett namn på en arbetshandske för att han var så trött på att alla handskar hamnar i bilen eller i en byggarvagn ihop med andra handskar och då vet man inte vilka som hans och just i Corona-tider vill man ju inte ha någons annans handskar.

Coronatiderna föder helt nya produkter också även om det är lätt att ryckas med i negativa tankar så tror Göran att man måste utvecklas hela tiden för att överleva på ett helt annat sätt idag mot förr.

– Det går inte tro att man kan vara nöjd utan man måste hela tiden sträva framåt och utveckla sin affärside och sin försäljning.

Omsättningsmässigt så har man lyckats behålla samma siffror som året innan vilket Göran är nöjd med.

– Vi har haft perioder med lugnt för att sedan fått extremt mycket under perioder och här har personalen anpassat sin arbetstid på ett föredömligt sätt. Så kul att hela styrkan jobbar för att få nöjda kunder.

Annons

Utomhuskampanj med dubbla tryck

Marabou 7
Ämnen i artikeln: Havelle Media

För att lansera den nya förpackningen för Marabous chokladkakor går just nu en utomhuskampanj i Sverige storstäder.

Det är reklambyrån Ingo och mediabyrån Publicis som på uppdrag av Mondelez tagit fram kampanjen som går på Clear Channels stortavlor. Tanken var att den gamla förpackningen kläs av för att bli till den nya.

Produktionen står Havelle för som tagit hjälp av Gigantprint för trycket av både den utvändiga förpackningen och affischen inne i skåpet.

Man gjorde totalt tio stycken (5 i Stockholm, 3 i Malmö och 2 i Göteborg), berättar Tobbe Christell på Havelle för Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Havelle Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafiska branschens skatteskuld minskar

skatt print 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Så här mycket betalade branschen tillbaka senaste månaden.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”

Anders Trillkott ny 1800

Scandraft är i förändring. Branschkoll intervjuar Scandrafts vd Anders Trillkott om vart den nya koncernen är på väg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte för tryckerikoncern

magnus andersson 1800

I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen

skatt promo 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder

repair textile

”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik

Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda

vattenfall workwear

Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist

klader eld

Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons