Logga in

Postemballage ser nya behov inom tryck och distribution i pandemins spår

07 december, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Postemballage i Jönköping tappade något i omsättning under senaste bokslutsåret som avslutades i april (12,6 mot 14,8 miljoner kronor i omsättning). Men både lönsamhet och den starka soliditeten hålls uppe.

– Vi har klarat oss väldigt bra under 2020, även om vi hade lite mindre jobb i våras så har alla jobbat full styrka och vi har inte haft några permitteringar alls vilket är glädjande. Och vårt kassaflöde är starkt, kommenterar vd Göran Johansson för Branschkoll.

Göran berättar att hösten har varit riktigt bra, och att man har haft bra orderflöde på tryckning av olika emballage. Även kuverttryckningen har varit positiv.

Göran Johansson startade Postemballage 2013.

– Vi märker att många som kört själva bland tryckerierna nu har slutat med detta och lägger ut dessa jobb igen. Känslan är att man fokuserar på det man är bra på, speciellt när många har minskat personalen i den egna produktion.

Pandemin förändrar behoven

När det gäller plock, pack och utskick så ser man en tillväxt under pandemin.

– Många företag har ju svårt att nå ut på sitt vanliga sätt – mycket för att säljarna inte kunnat göra lika många besök under pandemin. Då har många marknadsfört sig på det gamla hederliga sättet med utskick. Vi har skickat ut massor av varuprover och produktkataloger som säljare tidigare har levererat vid sina kundbesök.

Göran ser positivt på 2021 som han tror kommer ha ett första halvår likt 2020 eftersom många är osäkra på vad som händer och vilka spelregler som skall gälla, men han tror på ett bra avslut av året.

– Vi får hoppas vår regering kan ge lite klara besked och långsiktiga planer så marknaden kan få lite framtidsutsikter och folk vågar satsa.

Innan pandemin företaget i slutfasen av att investera i ny utrustning men detta sköt man då på framtiden. Mycket för att marknaden uppträder så osäkert på grund av att regelverket är så oklart, berättar Göran.

– Nu hoppas vi på positiva nyheter kring vaccin och att antal sjuka och döda minskar i denna epidemi. Så vi kan jobba i mer trygghet igen, avslutar Göran.

Grafisk koncern startar nytt företag för skyddsprodukter

Framtidens lagerrobot enligt Elon Musk – Eftermonteras på befintliga lagerlokaler

Elon Musk är kanske hetast i världen just nu – och när han uppmärksammar något så tenderar det att få spridning

Roupéz lanserar nytt varumärke – produkter med tryck till företag och privatpersoner

Med fokus på e-handel och smidig produktdesign.

Trovärdighetsproblem för FSC efter Sveaskogs allvarliga överträdelser

(Bilder: Sveaskog)

FSC är i blåsväder igen efter att statliga Sveaskog flera gånger begått högsta nivån av regelbrott mot FSC-reglerna. FSC tillbakavisar kritiken.

Snabbväxande svensk fotobokstjänst tar in 100 miljoner från välkänd investerare

Lina Andersson grundade succébolaget 2017. (Bilder: Press)

2020 omsatte man 75 miljoner kronor – de 25 anställda ska nu bli 50.

Network Innovation fokuserar på NI Solutions – ska utvecklas med nya verksamheter

Magnus Lundgren ska tillsammans med kollegorna utveckla NI Solutions som nu får fullt fokus hos Network Innovation.

Vid årsskiftet flyttades Network Innovations avdelning Premium Brands till systerbolaget Tura Scandinavia. På Network Innovation läggs nu fullt fokus på att utveckla NI Solutions. (mer…)

En öl för varje insläppt mål – personifierat print när det är som bäst

Målvakten Willy Caballero till vänster håller upp sin öl. (Bild: Twitter)

Fotbollsspelaren Lionel Messi har slagit världsrekord i flest mål för en enskild klubb – hyllas nu av sponsorn med unika etiketter.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)