Populär hos trendiga inredningsbutiker – nu vill hon jobba mer mot profilbranschen

Martina Sahl startade upp sitt bolag Eldstickan under 2017 och har sedan dess nästan dubblat omsättningen varje år.
Hon säljer användbara eldprodukter med fokus på design. Tändstickor i olika färger i glasburkar och eldfiltar som ser ut som coffetable-books och designade brandsläckare.
Majoriteten av försäljningen sker via den egna webbshoppen, men hon finns även hos flera stora (och små) inredningsbutiker i Sverige och utomlands. Och sen något år tillbaks jobbar hon även mot profilbranschen där hon mottagits väl och samarbetar med flertalet återförsäljare
Lyssna på podden nedan, eller direkt på Spotify eller Apple Podcast.
I det här avsnittet av Branschkollpodden berättar hon lite mer om designprocesen bakom produkterna, vad som krävs för att bygga en bra webbshop och vad som krävs för att komma in hos creddiga inredningsbutiker.
– Jag hade bestämt mig för att starta företag och bestämde mig för att börja sälja doftljus men efter att ha gjort lite research insåg jag att det fanns en miljard olika doftljus men inget vackert att tända dem. Så jag lanserade Eldstickan som är vackra tändstickor i vackra glasflaskor som är färgmatchade mellan etiketten och svavlet, berättar Martina Sahl.
Hur ser en arbetsdag ut för dig?
– Jag gör allt på bolaget, jag är ensam grundare, ägare och anställd men har konsulter som hjälper mig, kan vara grafiska formgivare. Just nu är det stort fokus på försäljning, cirka 70 procent av min omsättning kommer i Q4. Jag är ute i produktionen, har fyra olika ställen som producerar åt mig.
Du har växt kraftigt, vad ligger bakom?
– Jag har typ dubblerat omsättning varje år. Och jag hade nog kunnat växa ännu mer om jag vågat satsa mer och ta in mer produkter i lager eller haft mer kapital. För att jag får slut på lagret har varit ett problem varje år. Att jag är duktig på att ta fram nya produkter och marknadsföring tror jag ligger bakom. Förra året lossnade väldigt mycket, jag har tre ben jag står på: ehandel, B2B och B2C och förra året började flera aktörer som jag kanske jagat i fem år började höra av sig och säga att de var redo.
Hur bygger man en framgångsrik ehandel?
– Snyggt och säkert som jag brukar säga! Och sen mycket marknadsföring.