POP12 visar hur tryckt och digital kommunikation samverkar
Power of Print – branschens projekt för att stärka det tryckta mediets roll i det nya medielandskapet – har släppt sin fjärde årsrapport. I den kan man bland annat läsa om nya innovationer inom tryckt och digital media, den nya tekniken Augmented Reality och hur du kan kombinera olika kanaler för att få en effektivare kommunikation.
– Vi ville ge våra läsare något extra och även testa denna nya AR-teknik som enligt våra analyser är på stark frammarsch inom kommunikationsområdet. Inom Power of Print har vi sedan 2007 arbetat med att förklara det tryckta mediets roll i en digital värld och jag kan bara konstatera att det tryckta lyfter effekten i de digitala kanalerna och digitaliseringen hjälper det tryckta att bli mer lönsamt, säger Maria Wikström, projektledare för Power of Print och bransch- och kommunikationschef på Grafiska Företagens Förbund i ett pressmeddelande.
Bokus förvärvar BTJ
Bokusgruppen stärker B2B-affären och erbjudandet mot skolor, bibliotek och företag.
Bokus AB, en del av Bokusgruppen, meddelar att de har köpt 100 procent av aktierna i BTJ Sverige AB, ett företag med fokus på digitala informationstjänster, media och bokförsäljning inom kunskapssektorn.
BTJ med säte i Lund har varit verksamt i över 80 år och riktar sig främst till Sveriges bibliotek men har i dag även skolor och företag som viktiga kunder. Företaget omsatte cirka 100 miljoner kronor under 2023 med en EBITA-marginal på 11,4 procent.
Stärker upp mot bibliotek och skolor
Maria Edsman, vd hos nätbokhandlaren Bokusgruppen, kommenterar förvärvet:
– Vi är väldigt glada att välkomna BTJ in i Bokusgruppen och därmed ytterligare stärka oss gentemot bibliotek, skolor och företag. BTJ är ett bolag med högt anseende och lång erfarenhet inom bokbranschen. Med kompletterande styrkor ser vi stor potential i att fortsätta utveckla den fina verksamhet de byggt upp under många år. Med detta förvärv har vi ännu bättre förutsättningar att förverkliga vår vision om att sprida läsglädje och kunskap brett i hela samhället.
70 miljoner i köpeskilling
Förvärvet förväntas stärka Bokusgruppens B2B-affär och bidra positivt till vinsten per aktie 2025. BTJ:s informationstjänster kommer även möjliggöra en förstärkning av Bokus och Akademibokhandelns onlineerbjudande genom värdeadderande produktinformation, enligt ett pressmeddelande.
Köpeskillingen uppgår enligt Bokus till 70 miljoner kronor med en möjlig tilläggssumma på upp till 22 miljoner kronor på kontant och skuldfri basis.
IT-aktörer siktar mot samgående under nytt varumärke
De svenska IT-bolagsgrupperna har påbörjat en plan för sammanslagning. Syftet är att bredda marknadserbjudandet och få en starkare position på den svenska IT-marknaden.
Fem grafiska gaseller på Västkusten
Årets Gaseller inom print och media är utsedda i sin helhet. Här är den andra delen av listan.
Upphandlingar av tryckerier överklagas mest
Av alla branscher är det högst andel överprövningar i upphandlingar av tryckeritjänster, visar ny statistik.
Så här mycket betalar Postnord Strålfors för 21grams – ”Kommer inte hämma konkurrensen”
Enligt dokument som Branschkoll tagit del av framkommer hur Postnord Strålfors argumenterar för att förvärvet av 21grams inte är konkurrenshämmande.
Nu ligger Postnords förvärv av 21grams på Konkurrensverkets bord
”Vi har noterat att det finns en oro hos vissa aktörer kring affären”.
Ny e-handelsplattform sjösatt för print till föreningslivet
Siktar mot att bryta det tvingande knacka dörr-säljet i klubblag och föreningar.
Profilföretag växer med produktion av trycksaker – investerat i helt ny maskinpark
Går mot rekordår – nu med anrikt tryckeri som en del av verksamheten.
Kan bli världens största reklambyrå – förvärv väntas offentliggöras inom kort
Omnicom planerar att förvärva IPG.