POP12 visar hur tryckt och digital kommunikation samverkar

POP12Power of Print – branschens projekt för att stärka det tryckta mediets roll i det nya medielandskapet – har släppt sin fjärde årsrapport. I den kan man bland annat läsa om nya innovationer inom tryckt och digital media, den nya tekniken Augmented Reality och hur du kan kombinera olika kanaler för att få en effektivare kommunikation.

–  Vi ville ge våra läsare något extra och även testa denna nya AR-teknik som enligt våra analyser är på stark frammarsch inom kommunikationsområdet. Inom Power of Print har vi sedan 2007 arbetat med att förklara det tryckta mediets roll i en digital värld och jag kan bara konstatera att det tryckta lyfter effekten i de digitala kanalerna och digitaliseringen hjälper det tryckta att bli mer lönsamt, säger Maria Wikström, projektledare för Power of Print och bransch- och kommunikationschef på Grafiska Företagens Förbund i ett pressmeddelande.

Beställ ditt eget exemplar av POP12 här.

Annons

Bokus förvärvar BTJ

01 MARIA EDSMAN
Ämnen i artikeln: Bokus

Bokusgruppen stärker B2B-affären och erbjudandet mot skolor, bibliotek och företag.

Bokus AB, en del av Bokusgruppen, meddelar att de har köpt 100 procent av aktierna i BTJ Sverige AB, ett företag med fokus på digitala informationstjänster, media och bokförsäljning inom kunskapssektorn.

BTJ med säte i Lund har varit verksamt i över 80 år och riktar sig främst till Sveriges bibliotek men har i dag även skolor och företag som viktiga kunder. Företaget omsatte cirka 100 miljoner kronor under 2023 med en EBITA-marginal på 11,4 procent.

Annons

Stärker upp mot bibliotek och skolor

Maria Edsman, vd hos nätbokhandlaren Bokusgruppen, kommenterar förvärvet:

– Vi är väldigt glada att välkomna BTJ in i Bokusgruppen och därmed ytterligare stärka oss gentemot bibliotek, skolor och företag. BTJ är ett bolag med högt anseende och lång erfarenhet inom bokbranschen. Med kompletterande styrkor ser vi stor potential i att fortsätta utveckla den fina verksamhet de byggt upp under många år. Med detta förvärv har vi ännu bättre förutsättningar att förverkliga vår vision om att sprida läsglädje och kunskap brett i hela samhället.

70 miljoner i köpeskilling

Förvärvet förväntas stärka Bokusgruppens B2B-affär och bidra positivt till vinsten per aktie 2025. BTJ:s informationstjänster kommer även möjliggöra en förstärkning av Bokus och Akademibokhandelns onlineerbjudande genom värdeadderande produktinformation, enligt ett pressmeddelande.

Köpeskillingen uppgår enligt Bokus till 70 miljoner kronor med en möjlig tilläggssumma på upp till 22 miljoner kronor på kontant och skuldfri basis.

Ämnen i artikeln: Bokus
redaktionen@branschkoll.se
Annons

IT-aktörer siktar mot samgående under nytt varumärke

241204 1 2 scaled 1800

De svenska IT-bolagsgrupperna har påbörjat en plan för sammanslagning. Syftet är att bredda marknadserbjudandet och få en starkare position på den svenska IT-marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fem grafiska gaseller på Västkusten

gaseller 2 2024 1800
Ämnen i artikeln: Gaseller

Årets Gaseller inom print och media är utsedda i sin helhet. Här är den andra delen av listan.

Ämnen i artikeln: Gaseller
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Upphandlingar av tryckerier överklagas mest

Upphanlding tryck overklaga

Av alla branscher är det högst andel överprövningar i upphandlingar av tryckeritjänster, visar ny statistik.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun har valt storformatstryckeri för kommande år

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här mycket betalar Postnord Strålfors för 21grams – ”Kommer inte hämma konkurrensen”

KKV 21g 1800
Ämnen i artikeln: 21gramsPostnord

Enligt dokument som Branschkoll tagit del av framkommer hur Postnord Strålfors argumenterar för att förvärvet av 21grams inte är konkurrenshämmande.

Ämnen i artikeln: 21gramsPostnord
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ligger Postnords förvärv av 21grams på Konkurrensverkets bord

KKV Postnord
Ämnen i artikeln: 21gramsPostnordStrålfors

”Vi har noterat att det finns en oro hos vissa aktörer kring affären”.

Ämnen i artikeln: 21gramsPostnordStrålfors
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny e-handelsplattform sjösatt för print till föreningslivet

FPP 1800

Siktar mot att bryta det tvingande knacka dörr-säljet i klubblag och föreningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilföretag växer med produktion av trycksaker – investerat i helt ny maskinpark

IMG 4030 1800

Går mot rekordår – nu med anrikt tryckeri som en del av verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kan bli världens största reklambyrå – förvärv väntas offentliggöras inom kort

handslag

Omnicom planerar att förvärva IPG.

redaktionen@branschkoll.se
Annons