Polarn O. Pyret söker vikarierande Produktionsledare

Polarn O. Pyret gör plagg som håller att älskas, slitas och tvättas. Som barn bär stolt på födelsedagskalas och nöter hårt i lekparken. Och som tillslut kan ärvas vidare till nästa barn, och nästa. Vi kallar det design som håller. Idag har vi över 40 år i branschen och är det ledande kvalitetsvarumärket för barn i Sverige och säljs på flera marknader världen över.

Vill du jobba med ett av Sveriges starkaste varumärken? För att alltid utgå ifrån barnets bästa och behålla vår ledande position, jobbar vi ständigt med utveckling, inte minst inom hållbarhet, e-commerce och digitala kanaler.

All marknadsföring tas fram in-house i PO.P Studio och nu letar vi efter en vikarierande Produktionsledare vars uppdrag är att skapa bästa möjliga förutsättningar för att produktionen hos oss löper på bästa möjliga sätt. Du skapar tidsplaner och processer samt fördelar arbete på bästa sätt med en tydlig brief. Du ser till att allt är i linje med Polarn O. Pyrets varumärkesstrategi.

Som Produktionsledare jobbar du med att:

  • Planera produktionen av digitala enheter såsom banners, nyhetsbrev, kampanjer, sociala media så väl som kampanjer, butiksmaterial, broschyrer m.m.
  • Ansvara för att den grafiska profilen följs och korrekturläsning.
  • Säkra att produktionen i PO.P Studio flyter på mest effektiva sätt och följer kampanjprocessen enligt deadlines.
  • Ansvara för löpande uppföljning av olika aktiviteter och att arbeta med att ständigt utveckla och förbättra arbetssätt och leveranser inom ramen för ansvarsområdet.
  • Produktionsplanering av kampanjer, fotograferingar och övrigt marknadsmaterial.
  • Upprätthålla tidsplaner samt ansvar för resursplanering
  • Kontakt med samtliga marknader gällande allt material.
  • Översättning, sammanställning, korrektur och distribution av material.
  • Hantering av fotoprover.
  • Fakturering samt kostnads- och budgetkontroll.
  • Interninformation kring kampanjer och andra marknadsaktiviteter.

Ditt uppdrag genomförs med utgångspunkt i företagets övergripande strategier, affärsmål, och värderingar. Som Produktionsledare rapporterar du till Marketing Director.

Vem är du?

Kvalifikationer

  • Produktionsledar-/reklamproduktionsutbildning från t.ex. RMI Berghs eller högre utbildning, högskola.
  • Erfarenhet från motsvarande arbetsuppgifter under minst 3-5 år.
  • Tidigare vana att arbeta inom retail.
  • Erfarenhet av produktion för digitala kanaler.
  • God kommunikativ förmåga på svenska och engelska i tal och skrift.

Egenskaper

  • Proaktiv och lösningsorienterad.
  • Serviceminded.
  • Snabbfotad och van att hantera flera produktioner samtidigt.
  • Strukturerad och noggrann.
  • Bra på att samarbeta och dela med sig av erfarenheter och idéer.
  • Öppen för att lära sig nya saker och följa digitala trender.

Om tjänsten
Tjänsten är ett vikariat på heltid ca 1 år med placering på Polarn O. Pyrets huvudkontor i centrala Stockholm. Tillträde enligt överenskommelse, men föredragningsvis i maj.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Temo byggde nytt tryckeri mitt i pandemin – ”Vi ska vara en produktionshubb i tryckeribranschen”

Under 18 år växte man kontinuerligt i sina gamla lokaler i Vällingby men till slut gick det inte längre. Nu har man flyttat in i en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm och samtidigt investerat stort i ytterligare en offsetpress, fyra kuverteringsmaskiner, en digitalpress och en ctp.

Kraftigt höjda fasta kostnader och en investering på tio miljoner kronor mitt i en global pandemi. Nervöst kan man tänka sig? 

– Nu är det roligt att gå till jobbet igen, svarar bröderna Magnus och Johan Forsberg som driver Temo Mailer.

Nu har man dessutom anställt en ny säljare som ska jobba mer aktivt med försäljning till alla tryckerier.

– Valet att vara kvar på gamla stället fanns inte. Vi hade aldrig kunnat utvecklas där så vi var tvungna att göra något. Vi hade enpallslager och inte ens en lastkaj – det gick helt enkelt inte, säger Magnus Forsberg.

Johan Forsberg tillsammans med Johan Engkvist som är ny säljare sedan en tid tillbaka.

Satsar med ny säljare

Nu ska man kunna bli upp mot 30 personer i de nya lokalerna där man idag kör ett skift så det finns plats att växa vidare. Men då gäller det att bli mer aktiv på marknaden. Med anledning av detta har en veteran i branschen tagits in – Johan Engkvist som under väldigt många år bara har jobbat som säljare mot andra tryckerier på olika företag i branschen. 

– Johans uppdrag är att göra Temo mer kända hos tryckerierna i hela landet, säger Magnus och Johan.

Det handlar om allt från små copyshops till alla de största tryckerierna. Ingen är för stor eller för liten för att jobba med Temo.

– Potentialen är jättestor och jag ska se till så att det känns enkelt och tryggt att använda oss som underleverantör, säger Johan Engkvist.

Budskapet till branschen är: Tryck det ni vill själva – vi tar hand om resten.

Lastkajen ligger mitt i fastigheten – detta är något man inte hade på det gamla stället.

Självklart med offset

Investeringar har man historiskt nästan alltid prickat ”fel” som exempelvis 2009 – när man mitt i finanskrisen – investerade i en 8-färgare rulloffsetpress. Så att den här flytten skulle ske under ett krisår tänker bröderna Forsberg inte är så förvånande.

Inför flytten den här gången investerade man i ytterligare en 8-färgare rulloffsetpress – en begagnad press som är upprustad till toppskick. 

– Livslängden är en helt annan för offsetpressar så det är mycket billigare i längden, säger Johan Forsberg.

– Vi övervägde självklart inkjet men det kräver en helt annan affärsmodell, tillägger Magnus.

Temo Mailer producerar alla typer av trycksaker och kuvert, i och med flytten, har man nu också investerat i kuvertering och mer efterbearbetning. I det nya huset fick man också plats att ta in företaget TM Bokbinderi och därmed har man nu det mesta inhouse för alla typer av trycksaker.

– Vi är bra på alla korta puckar inom reklam- och kontorstryck men också utskick, både ADR och ODR, för detta har vi nu allt som behövs i huset.

Förutom de stora rulloffsetpressarna har man också flera digitalpressar från Ricoh och en uppsjö av utrustning för efterbehandling och kuvertering.

– Ledtiderna är väldigt korta idag och där måste man kunna vara väldigt snabb för att serva kunderna så de blir nöjda.

På digitaltrycksidan har man två Ricoh-maskiner som bland annat trycker kuvert utfallande.

Stor produktionspartner till branschen

Den största delen av verksamheten bygger på att man är underleverantör till andra tryckerier, printföretag och trycksaksförmedlare. Det finns en del direktkunder men detta är inte en marknad man bearbetar aktivt.

– Vi har med flit aldrig marknadsfört oss och vi fyller våra maskiner till stor del genom att jobba med andra tryckerier och förmedlare. 

– Och nu har vi för första gången anställt en säljare i Johan Engkvist som ska bearbeta tryckerierna runt om i landet, säger Johan Forsberg.

Kuverttryck är också en stor del av verksamheten och de trycker man till stor del i de specialanpassade offsetpressarna men också digitalt. Därför var det naturligt att också investera i kuvertering.

Lagom är bäst inom automatisering

För Temo skapar automatisering ibland stora problem eftersom felaktiga dokument kommer in i produktionen

– Alla säger att om man inte gör allt automatiserat så funkar det inte – för oss är det tvärt om – om vi inte lägger manuell tid på jobben så funkar det inte, säger Magnus.

– Vi upptäcker när kunderna missar saker. Det är en stor del av vår service.

”Vi kan göra allt”

– Vi printar också mer storskaligt med digitaltryck direkt på kuvert. Eller adressering med inkjet på kuvert och brevpapper. Eller personifierat direkt i digitalpressarna, säger Johan.

I den nya anläggningen finns nu totalt sett en väldigt bred produktionsapparat.

– Drar vi igång alla maskiner kan vi trycka allt, efterbearbeta och kuvertera på mindre än en dag. Gärna med en stans eller perforering också.

– Vi blir en väldigt snabb och flexibel produktionspartner till våra kunder helt enkelt, avslutar Magnus.

redaktionen@branschkoll.se

Branschkoll växer med nytt bevakningsområde

Idag lanserar Branschkoll sin senaste satsning – “Pack & Etikett” – omvärldsbevakning för branscherna förpackning och etikett.

redaktionen@branschkoll.se

Packnorth: Tre förpackningstrender från Afry

redaktionen@branschkoll.se

Rapport från en digital förpackningsmässa

redaktionen@branschkoll.se