Podd: Unitedprofile – automatiserade kampanjverktyg och fler leverantörer

Podden

I det här avsnittet av Branschkollpodden snackar vi med Mange Lindblad som är vd för företaget Unitedprofile. Han berättar bland annat om det nya kampanjverktyg som ska revolutionera branschen och om att Staples är på väg in som kontorsleverantör på plattformen.

Unitedprofiles resa började för 13 år sedan och idag är man en central del av den svenska produktmediabranschen, med planer på att växa sig allt större inom workwear och kontor också. Lyssna på hela avsnittet nedan eller på Spotify.

Följ Branschkoll på Spotify så missar du inget av våra avsnitt.

Här får du ett kort utdrag från podden:

Fanns det någon ”tipping point” för Unitedprofile när det verkligen lossnade?

– När vi nådde 25 leverantörer blev det såklart intressant för fler och fler kunder, det var tillräckligt för att få en vinning av tjänsten, då kom även vändningen, det var 2014-2015 och idag är över 100 leverantörer anslutna till plattformen.

Tre nyckelverktyg i er plattform som kunden använder dagligen?

– Man kan använda vår plattform som en intern sökmotor, presentera ett sortiment du aldrig kan visa i ett fysiskt showroom och vårt offert-verktyget som gör det enkelt att skapa offerter och driver trafik.

Automatisera, automatisera, automatisera

– Under 2021 ska vi skapa de integrationer som krävs för att ordern ska gå direkt till leverantören, vi kommer sluta cirkeln för att frigöra mer tid. Idag lägger återförsäljaren ordern manuellt hos leverantören och det ska automatiseras. Hela  vår tjänst går ut på att du ska frigöra tid för sälj och marknadsföring.

Hur kan återförsäljaren använda er data för att öka sin försäljning?

– Vi anpassar vårt system efter det material som varje unik leverantör har, idag finns möjligheten att få en tjänst där allt är uppdaterat klart, det här gör att du kan jobba mycket snabbare och styra ditt sortiment. Vi har också ett automatiskt nyhetsflöde, så fort en leverantör uppdaterar sitt sortiment hos oss så kan det hamna på ett automatiskt flöde på återförsäljarens sajt.

Vilken är er största utmaning idag? 

– Det är att ändra beteendet, vi behöver jobba hårdare med att få våra kunder att börja arbeta mer med det verktyg som finns i plattformen. Och minimera tiden som man måste lägga på administrativ arbete.

Vad finns i kikaren för Unitedprofile under 2021?

– Vi kommer fokusera på att få in fler leverantörer inom kontor och workwear. Vi vill ha med alla stora leverantörer inom samtliga segment. Vi håller på att förbereda att lansera Staples som en kontorsleverantör, det kommer bli ett stort arbete, men väldigt intressant. Vi kommer jobba hårdare med att få fler integrationer mot våra leverantörer för att kunna få mer uppdaterad data av ännu fler leverantörer.

Nytt kampanjverktyg 

– Vi kommer lansera att kampanjverktyg, som vi tror kommer revolutionera branschen. Där leverantören kan lägga upp kampanjer och återförsäljaren på ett helautomatiserat sett kan jobba med valfri kampanjer. Med ett knapptryck kommer man kunna göra ut kampanjen på sociala medier. Ett problem idag är att man lägger upp en kampanj manuellt, men glömmer ta bort den, med det här verktyget slipper man tänka på det.

Media

– Slutligen kommer vi lansera något som vi kallar för media, där både ÅF och leverantör kan lägga upp videofilmer, certifikat, loggor och instruktioner på produktnivå. Det här ligger färdigt för lansering så de leverantör som har material men ännu inte lagt in det är välkomna att höra av sig.

Annons

POD Sthlm kämpar för att hinna med – ska anställa tre till att börja med

”Vi har nått en gräns där vi måste bli fler”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilbranschen fick 420 miljoner i korttidsstöd – Här är återförsäljarna som fick mest

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hot Screen installerar trycklinje #8 och funderar på att trycka på knappen för #9

Hot Screen Produktion Transfer

”Det är full rulle hos Hot Screen och vi har ökat med 30 procent sedan semestern” berättar bolagets vd Fredrik Skanselid för Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vasaloppet fyller 100 – Craft släpper hyllningskollektion

Vasalopp profilkläder merchandise

Ännu en vinter står framför oss och ännu en gång släpper Craft en kollektion till Vasaloppet.

– Jubileumskollektionen 2022 är inspirerad av Vasaloppets alla åkare de senaste hundra åren. På de mönstrade accessoarerna kan man se åkare i knästrumpor och toppluvor, såväl motionärer som elitåkare. Även Gustav Vasa finns med på ett hörn. För att lyfta Dalarna och jubileumskänslan vävs allt ihop med kurbits samt snöflingor och detaljer från årets jubileumsprofil, säger Mia Olofsson, som har designat kollektionen, i ett pressmeddelande.

”Varit mycket populära”

Eva Hörwing som är sponsorchef på Vasaloppet berättar att:

– Vasaloppskollektionen har varit mycket populär de senaste åren och denna jubileumskollektion har alla förutsättningar att bli minst lika framgångsrik.

Kollektionen släpptes 24 november och finns att köpa online hos Stadium och direkt hos Craft. Den kommer också säljas i Sälen och Mora under Vasaloppets vintervecka.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Padelstatistik – så stor är sporten i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Black Hill anställer branschveteran som ny säljare

Blackhill/WSI har anställtP-O Jonsson som ska jobba ”ute på fältet”, P-O beskrivs som en erfaren säljare med mycket branschkännedom. Tidigare har ha varit påPF Concept och Textilgrossisten/Toni Lee, han har även jobbat iåterförsäljarledet.

Nu kommer han alltså jobba på Black Hill och han slängs rätt in i hetluften.

– P-O kommer att synas på Nordic Profile Fair i Jönköping och kommer sedan att vara ute och besöka våra kunder runt om i Sverige, säger Örjan Boström till Branschkoll.

P-O börjar sin nya roll den 10 januari 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny butiksäljare till Myshkin

Den NWP-ansluta återförsäljaren Myshkin med bas i Karlstad har anställt Emil Eriksson i rollen som butikssäljare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Felestad anställer teamleader till backoffice

Felestad har anställt Rebecca Larsson i rollen som teamleader till derasbackoffice.

Passande nog dyker hon in här hos oss nu i juletider. Hon typ älskar julen. Rebecca lägg nu inte beslag på för mycket julgåvor…lämna några åt oss andra också, skriver man i ett Facebook-inlägg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Geiger öppnar kontor i Tyskland

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ansluter sig även Vinga till No to PFAS

Allt fler ansluter sig till rörelsen som vill förbjuda / fasa ut högflourerande ämnen, nu har turen kommit till den Västkust-baserade leverantören Vinga.

– Förra veckan anslöt vi oss till Chemsecs initiativ PFAS Movement och signade ”No to PFAS”. Förbjudna eller icke, PFAS-ämnen måste bort! Skriver Vingas hållbarhetschef Mia Marecek på Linkedin.

Vinga är i gott sällskap tillsammans med företag som Houdini och Fjällräven. Ur ett workwear-perspektiv är bland annat Alligo, Tranemo och Paul Brunngård ansluta sedan tidigare. Mer om PFAS och vilka som skrivit under kan du läsa här.

LÄS OCKSÅ: Intersport skriver på ”No to PFAS”

redaktionen@branschkoll.se
Annons