Podd: Unitedprofile – automatiserade kampanjverktyg och fler leverantörer

Podden

I det här avsnittet av Branschkollpodden snackar vi med Mange Lindblad som är vd för företaget Unitedprofile. Han berättar bland annat om det nya kampanjverktyg som ska revolutionera branschen och om att Staples är på väg in som kontorsleverantör på plattformen.

Unitedprofiles resa började för 13 år sedan och idag är man en central del av den svenska produktmediabranschen, med planer på att växa sig allt större inom workwear och kontor också. Lyssna på hela avsnittet nedan eller på Spotify.

Följ Branschkoll på Spotify så missar du inget av våra avsnitt.

Här får du ett kort utdrag från podden:

Fanns det någon ”tipping point” för Unitedprofile när det verkligen lossnade?

– När vi nådde 25 leverantörer blev det såklart intressant för fler och fler kunder, det var tillräckligt för att få en vinning av tjänsten, då kom även vändningen, det var 2014-2015 och idag är över 100 leverantörer anslutna till plattformen.

Tre nyckelverktyg i er plattform som kunden använder dagligen?

– Man kan använda vår plattform som en intern sökmotor, presentera ett sortiment du aldrig kan visa i ett fysiskt showroom och vårt offert-verktyget som gör det enkelt att skapa offerter och driver trafik.

Automatisera, automatisera, automatisera

– Under 2021 ska vi skapa de integrationer som krävs för att ordern ska gå direkt till leverantören, vi kommer sluta cirkeln för att frigöra mer tid. Idag lägger återförsäljaren ordern manuellt hos leverantören och det ska automatiseras. Hela  vår tjänst går ut på att du ska frigöra tid för sälj och marknadsföring.

Hur kan återförsäljaren använda er data för att öka sin försäljning?

– Vi anpassar vårt system efter det material som varje unik leverantör har, idag finns möjligheten att få en tjänst där allt är uppdaterat klart, det här gör att du kan jobba mycket snabbare och styra ditt sortiment. Vi har också ett automatiskt nyhetsflöde, så fort en leverantör uppdaterar sitt sortiment hos oss så kan det hamna på ett automatiskt flöde på återförsäljarens sajt.

Vilken är er största utmaning idag? 

– Det är att ändra beteendet, vi behöver jobba hårdare med att få våra kunder att börja arbeta mer med det verktyg som finns i plattformen. Och minimera tiden som man måste lägga på administrativ arbete.

Vad finns i kikaren för Unitedprofile under 2021?

– Vi kommer fokusera på att få in fler leverantörer inom kontor och workwear. Vi vill ha med alla stora leverantörer inom samtliga segment. Vi håller på att förbereda att lansera Staples som en kontorsleverantör, det kommer bli ett stort arbete, men väldigt intressant. Vi kommer jobba hårdare med att få fler integrationer mot våra leverantörer för att kunna få mer uppdaterad data av ännu fler leverantörer.

Nytt kampanjverktyg 

– Vi kommer lansera att kampanjverktyg, som vi tror kommer revolutionera branschen. Där leverantören kan lägga upp kampanjer och återförsäljaren på ett helautomatiserat sett kan jobba med valfri kampanjer. Med ett knapptryck kommer man kunna göra ut kampanjen på sociala medier. Ett problem idag är att man lägger upp en kampanj manuellt, men glömmer ta bort den, med det här verktyget slipper man tänka på det.

Media

– Slutligen kommer vi lansera något som vi kallar för media, där både ÅF och leverantör kan lägga upp videofilmer, certifikat, loggor och instruktioner på produktnivå. Det här ligger färdigt för lansering så de leverantör som har material men ännu inte lagt in det är välkomna att höra av sig.

Annons

Hållbarhet topp-prioriterat hos europeiska marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc

Klimatkalkylatorn Climate Calc, som används av nära tio svenska tryckerier och över hundra i Europa, ska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill att tidskrifter ska klimat-certifieras med Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc
Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

3.600 kvm solceller installeras på Exaktas tak

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta installerar solceller på taket. Fastighetsbolaget Mileway och energiföretaget Luma Energy bygger nu en av Malmös största solcellsanläggningar på tak. Anläggningen får 3.586 kvadratmeter solceller på totalt 598 KW, skriver man i ett meddelande.

Arbetet ska vara klart i slutet av februari 2023. I samband med installationen får byggnaden också en Breeam Miljöcertifiering och man ser över energibesparande åtgärder i fastigheten.

– Att fylla våra tak med solceller är något vi arbetat mot en längre tid. Nu är vi otroligt glada för att inom kort kunna producera grön el till fastigheten, som kommer att användas i driften av vår dagliga verksamhet, ett stort steg åt rätt håll i Exakta Groups hållbarhetsstrategi, säger Håkan Larsson, vd på Exakta.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är ”riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons