Podd: Unitedprofile – automatiserade kampanjverktyg och fler leverantörer inom workwear och kontor

Podden

I det här avsnittet av Branschkollpodden snackar vi med Mange Lindblad som är vd för företaget Unitedprofile. Han berättar bland annat om det nya kampanjverktyg som ska revolutionera branschen och om att Staples är på väg in som kontorsleverantör på plattformen.

Unitedprofiles resa började för 13 år sedan och idag är man en central del av den svenska produktmediabranschen, med planer på att växa sig allt större inom workwear och kontor också. Lyssna på hela avsnittet nedan eller på Spotify.

Följ Branschkoll på Spotify så missar du inget av våra avsnitt.

Här får du ett kort utdrag från podden:

Fanns det någon ”tipping point” för Unitedprofile när det verkligen lossnade?

– När vi nådde 25 leverantörer blev det såklart intressant för fler och fler kunder, det var tillräckligt för att få en vinning av tjänsten, då kom även vändningen, det var 2014-2015 och idag är över 100 leverantörer anslutna till plattformen.

Tre nyckelverktyg i er plattform som kunden använder dagligen?

– Man kan använda vår plattform som en intern sökmotor, presentera ett sortiment du aldrig kan visa i ett fysiskt showroom och vårt offert-verktyget som gör det enkelt att skapa offerter och driver trafik.

Automatisera, automatisera, automatisera

– Under 2021 ska vi skapa de integrationer som krävs för att ordern ska gå direkt till leverantören, vi kommer sluta cirkeln för att frigöra mer tid. Idag lägger återförsäljaren ordern manuellt hos leverantören och det ska automatiseras. Hela  vår tjänst går ut på att du ska frigöra tid för sälj och marknadsföring.

Hur kan återförsäljaren använda er data för att öka sin försäljning?

– Vi anpassar vårt system efter det material som varje unik leverantör har, idag finns möjligheten att få en tjänst där allt är uppdaterat klart, det här gör att du kan jobba mycket snabbare och styra ditt sortiment. Vi har också ett automatiskt nyhetsflöde, så fort en leverantör uppdaterar sitt sortiment hos oss så kan det hamna på ett automatiskt flöde på återförsäljarens sajt.

Vilken är er största utmaning idag? 

– Det är att ändra beteendet, vi behöver jobba hårdare med att få våra kunder att börja arbeta mer med det verktyg som finns i plattformen. Och minimera tiden som man måste lägga på administrativ arbete.

Vad finns i kikaren för Unitedprofile under 2021?

– Vi kommer fokusera på att få in fler leverantörer inom kontor och workwear. Vi vill ha med alla stora leverantörer inom samtliga segment. Vi håller på att förbereda att lansera Staples som en kontorsleverantör, det kommer bli ett stort arbete, men väldigt intressant. Vi kommer jobba hårdare med att få fler integrationer mot våra leverantörer för att kunna få mer uppdaterad data av ännu fler leverantörer.

Nytt kampanjverktyg 

– Vi kommer lansera att kampanjverktyg, som vi tror kommer revolutionera branschen. Där leverantören kan lägga upp kampanjer och återförsäljaren på ett helautomatiserat sett kan jobba med valfri kampanjer. Med ett knapptryck kommer man kunna göra ut kampanjen på sociala medier. Ett problem idag är att man lägger upp en kampanj manuellt, men glömmer ta bort den, med det här verktyget slipper man tänka på det.

Media

– Slutligen kommer vi lansera något som vi kallar för media, där både ÅF och leverantör kan lägga upp videofilmer, certifikat, loggor och instruktioner på produktnivå. Det här ligger färdigt för lansering så de leverantör som har material men ännu inte lagt in det är välkomna att höra av sig.

Annons

Uppgraderade storformatare från HP ska skapa nya möjligheter för branschen

Snabbhet, flexibilitet och hållbarhet är ledorden när HP nyligen lanserade nya storformatsskrivare i Latexsegmentet.

HP har lanserat ytterligare en generation av sina Latex-skrivare. Med HP Latex 700 och 800 ökar man produktiviteten med 50 procent genom nya skrivarhuvuden. Samtidigt byter man ut platsen i färgbehållarna till papper och därmed ska tryckerierna kunna minska sin miljöpåverkan. 

Man säger sig också ha tagit fram den vitaste vita färgen i branschen som nu finns i de båda nya maskinerna.

Den två nya serierna finns i fyra varianter.

– När du tänker på HP Latex, ska du föreställa dig att du får en unik förmåga att säga ja till alla kundförfrågningar, oavsett leveranstid och krav på material, sa Guayente Sanmartin på HP vid lanseringen för några veckor sedan.

Vid lanseringen lade man stor vikt vid att visa upp alla de möjligheter som finns med de nya skrivarna. Tryck med den vita färgen och att utbudet av kompatibla material är stort gör att det går att göra det mesta med de nya skrivarna.

Nya skärmaskiner finns nu också som passar till de nya Latexskrivarna.

Hastigheten är upp till 36 kvadratmeter per timme.

Enligt HP ställer tryckerierna nu krav på mer hållbara produkter och därför har man bland annat bytt ut färgpatronerna i plats till kartong.

De nya färgbehållarna är till stor del gjorde av kartong.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri investerar stort i robotcell

Målet är att bli den effektivaste grafiska aktören.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robotlyftet hjälper små och medelstora företag med automatisering

Funderat på investera i automatisering? Nu kan du få bidrag!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storfusion inom mjukvara för marknadsföring och print

Man blir tillsammans 170 medarbetare och får en omsättning på över 200 miljoner kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons