Logga in

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

16 september, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler.

I första avsnittet, som spelades in strax före sommaren, gästas studion av Michael Mossberg från Edvard Schneidler. Vi pratar framför allt om den digitala tryckpressen Jetpress från Fujifilm som man är återförsäljare för. Om hur den kan hjälpa ett tryckeri att urskilja sig från mängden. Men det blir också en del prat om kommande mässor och Corona såklart.

Har du något att berätta och vill vara gäst i nästa avsnitt – hör av dig till oss.

Lyssna på podden nedan eller på Spotify – där du också lyssna på andra avsnitt och prenumerera på kommande.

Från avsnittet med Michael Mossberg

Jetpress är en inkjet-press i B2-format som nu kommit i en tredje generation. Målgruppen är tryckerier som producerar stora volymer jobb i mindre upplagor som kräver hög kvalitet. Man har valt en affärsmodell som inte bygger på klick utan kunden köper service och färg efter det behov man har i sin verksamhet.

– Tryckkvalitén är helt outstanding så vi vänder oss till de som har kunder som kräver det, säger Michael Mossberg.

Det handlar om allt från fotoböcker till förpackningar eftersom man också kan trycka på kartong. Färgen är vattenbaserad och man satsar på en stark miljöprofil för maskinen.

Det finns ännu ingen installation i Norden men flera större tryckerier i Europa finns som referenser. Totalt har man installerat 200 maskiner globalt varav 50 i Europa. Enligt Michael Mossberg är ”upp-tiden” 90 procent och en stor del av servicen kan göras av användarna.

Lyssna på podden så får du veta mer.

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.