Podd: Jörgen Wikström på Z-Profil om Norrlands nya guldrush

Z-profil
Jörgen Wikström vd på Z-Profil med bas i björkarnas stad –Umeå.

I avsnitt 20(!) av Branschkollpodden träffar vi ingen annan än Jörgen Wikström, vd på Z-Profil.

Vi snackar bland annat om att och varför Z-Profil fick New Wave-kedjans Rolls Royce-utmärkelse förra året. Om det nyliga förvärvet av New Wave Profile Skellefteå och de tekniker och arbetsätt som Z-Profil utvecklat för att möta industrikunderna på deras planhalva.

Det går också att lysna på Spotify och Apple Podcast.

Nedan följer ett utdrag ur samtalet med ”timestamps”

(3:33) Under det märkliga 2020 lyckas ni slå omsättningsrekord och bli årets NWP-företag, hur går det till?

– Vi gjorde tunga investeringar 2019 och därav blev vårt resultat lite sämre då, men med det in i 2020 hade vi redan bestämt ett antal åtgärder vi skulle vidta för att komma på banan och kunna gasa på rejält, sen kom pandemin och det blev någon slags armageddon. Vi vände på massor av stenar, sänkte personalkostnaden med 40 procent och sen blev de såklart en hel del hårt jobb, säger Jörgen och fortsätter:

– Sen får man vara extremt tacksam för att vi jobbar i den bransch vi gör med en extremt bred produktportfölj. Och så får man vara tacksam över att vi har en så pass bred kundbas, med många industrikunder.

– Jag hoppas det som ligger bakom är att vi gjort ett bra jobb under en längre tid. New Wave Profile är ju Skandinaviens största profilkedja så är det någonstans man vill vinna pris så är det ju där. Sen är man för svensk och lite för blyg för att kunna ta in det, men vi är superstolta – ett kvitto till alla som jobbar hos oss och med oss.

(8:48) Nyligen förvärvade ni NWP Skellefteå, kan du berätta hur tankegångarna gick bakom det förvärvet?

– Ibland tar man kanske lite för snabba beslut men jag kollade nyss och första gången jag var och träffade Gustav på NWP Skellefteå var i februari 2019 så vi har haft det här i kikarn i två år. Och så har vi haft ett nära samarbete under det senaste året. Vi har mycket likheter men de olikheter vi har passar extremt bra ihop, säger Jörgen och fortsätter:

– Sen ska man inte sticka under stolen med det som händer i Skellefteå och Norrland, med kraftig expansion, och det här är sätt för oss att rusta oss inför 2022.

(15:00) Vad är det viktigaste för stora industrikunder?

– Det vi fått mycket cred för är att vi förstår kundens verksamhet och utmaningar, inom industrin vill man fokusera på kärnverksamheten. Profilkläder och merchandise är en väldigt liten del för dem, men samtidigt en viktig del för varumärket. Så här kommer min erfarnhet från bilindustrin med effektiviseringar och lean production väl till hands och har varit en bidragande orsak till vissa av de här uppdragen. Och så har vi såklart bakom skynket jobbat på som bara den med struktur allting för att göra det på rätt och bra sätt. Med lyckade stora samarbeten i bagaget hoppas jag och tror att nya och tilltänkta kunder känner en trygghet i att vi klarar av den här typen av uppdrag.


För dig som vill lära dig mer om hur man effektiviserar sitt arbete, jobbar med stora industrikunder och bäst tar till vara på den vind man ibland får i seglen, lyssna på hela podden här nedan.

Annons

Lönsam svensk förpackningsaktör förvärvad av investmentbolag

Börsnoterades nyligen – nu köper man förpackningsbolag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Production

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De erbjuder fyra kronor i pant för dina takeaway-förpackningar

Tech-startup ska lösa restaurangbranschens stora hållbarhetsutmaning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar hållbarhetstest för etiketter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-handlare fyrdubblar packningskapaciteten – ”oacceptabelt med så stor mängd luft i paketen”

Packlinje Kronans Apotek

Både luft och fyllnadsmaterial i paketen minskas med upp till 30 procent.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Spendrups investerar 200 miljoner i förpackningslinje – och plastbantar med 100 ton

Under hösten installerar Spendrups en ny förpackningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg, en investering på mer än 200 miljoner kronor. Samtidigt görs en satsning på en ny förpackningslösning för burk i flerpack – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper, något som sägs innebära en besparing på 100 ton plast per år.

Den nya burklinjen är tänkt att tas i drift under andra kvartalet 2022.

– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Vårt mål är att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025 och detta är en del av detta, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Samtliga av Spendrups varumärken ska byta till den nya förpackningen under 2023

Från och med andra kvartalet 2023 går alla Spendrups varumärken över till den nya pappersbaserade förpackningen för burk i flerpack.

– Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt intryck i hyllan i butik. Vi ser verkligen fram emot lanseringen runt påsk nästa år, säger Magnus Willén som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.

Redan 2020 tog Spendrups ett steg mot ökad cirkularitet i förpackningarna genom att byta till 100 procent återvunnen plast i alla plastsvep för flerpack som säljs på den svenska marknaden berättas i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Emballator ställer ut på Pharmapack i Paris

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Paketmarknaden växte med 14 procent

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Prishöjning på tryckplåtar

För tredje gången på mindre än tio månader höjer Agfa priset på offsettryckplåt och kemikalier.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersbristen: Tryckerier hamstrar papper – ”100 miljoner kataloger kommer inte att tryckas”

”Största krisen på minst 30-40 år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]