Podd: Jörgen Wikström på Z-Profil om Norrlands nya guldrush

Z-profil
Jörgen Wikström vd på Z-Profil med bas i björkarnas stad –Umeå.

I avsnitt 20(!) av Branschkollpodden träffar vi ingen annan än Jörgen Wikström, vd på Z-Profil.

Vi snackar bland annat om att och varför Z-Profil fick New Wave-kedjans Rolls Royce-utmärkelse förra året. Om det nyliga förvärvet av New Wave Profile Skellefteå och de tekniker och arbetsätt som Z-Profil utvecklat för att möta industrikunderna på deras planhalva.

Det går också att lysna på Spotify och Apple Podcast.

Nedan följer ett utdrag ur samtalet med ”timestamps”

(3:33) Under det märkliga 2020 lyckas ni slå omsättningsrekord och bli årets NWP-företag, hur går det till?

– Vi gjorde tunga investeringar 2019 och därav blev vårt resultat lite sämre då, men med det in i 2020 hade vi redan bestämt ett antal åtgärder vi skulle vidta för att komma på banan och kunna gasa på rejält, sen kom pandemin och det blev någon slags armageddon. Vi vände på massor av stenar, sänkte personalkostnaden med 40 procent och sen blev de såklart en hel del hårt jobb, säger Jörgen och fortsätter:

– Sen får man vara extremt tacksam för att vi jobbar i den bransch vi gör med en extremt bred produktportfölj. Och så får man vara tacksam över att vi har en så pass bred kundbas, med många industrikunder.

– Jag hoppas det som ligger bakom är att vi gjort ett bra jobb under en längre tid. New Wave Profile är ju Skandinaviens största profilkedja så är det någonstans man vill vinna pris så är det ju där. Sen är man för svensk och lite för blyg för att kunna ta in det, men vi är superstolta – ett kvitto till alla som jobbar hos oss och med oss.

(8:48) Nyligen förvärvade ni NWP Skellefteå, kan du berätta hur tankegångarna gick bakom det förvärvet?

– Ibland tar man kanske lite för snabba beslut men jag kollade nyss och första gången jag var och träffade Gustav på NWP Skellefteå var i februari 2019 så vi har haft det här i kikarn i två år. Och så har vi haft ett nära samarbete under det senaste året. Vi har mycket likheter men de olikheter vi har passar extremt bra ihop, säger Jörgen och fortsätter:

– Sen ska man inte sticka under stolen med det som händer i Skellefteå och Norrland, med kraftig expansion, och det här är sätt för oss att rusta oss inför 2022.

(15:00) Vad är det viktigaste för stora industrikunder?

– Det vi fått mycket cred för är att vi förstår kundens verksamhet och utmaningar, inom industrin vill man fokusera på kärnverksamheten. Profilkläder och merchandise är en väldigt liten del för dem, men samtidigt en viktig del för varumärket. Så här kommer min erfarnhet från bilindustrin med effektiviseringar och lean production väl till hands och har varit en bidragande orsak till vissa av de här uppdragen. Och så har vi såklart bakom skynket jobbat på som bara den med struktur allting för att göra det på rätt och bra sätt. Med lyckade stora samarbeten i bagaget hoppas jag och tror att nya och tilltänkta kunder känner en trygghet i att vi klarar av den här typen av uppdrag.


För dig som vill lära dig mer om hur man effektiviserar sitt arbete, jobbar med stora industrikunder och bäst tar till vara på den vind man ibland får i seglen, lyssna på hela podden här nedan.

Annons

SSAB och TRIWA släpper klocka tillverkad av fossilfritt stål

I dagarna släpptes ”världens första konsumentprodukt tillverkad av fossilfritt stål – en klocka” enligt SSAB och TRWIA de bägge svenska bolagen som tagit fram produkten som även gjort ett gästspel på COP27.

Klockan som lanserades den 6 december har fått namnet Time for Decarbonization och är tillverkad av fossilfritt stålpulver. Dock är upplagan väldigt begränsad – endast 20 exemplar. Den fanns i två olika versioner, automatiskt urverk eller kvartsurverk.

– I vår bransch finns en tradition att arbeta med stål, så det känns oerhört spännande att delta i denna omvandling av stålindustrin. Stålpulvret som används i klockan är tillverkat med banbrytande HYBRIT-teknik, och vi är mycket stolta över att ha skapat denna symbol för omvandling tillsammans med SSAB. En klocka från Sverige med lösningen för en bransch i behov av omvandling, säger Ludvig Scheja, medgrundare och kreativ chef på TRIWA, i ett pressmeddelande.

”Förstakommersiellaprodukten tillverkad av stålpulver”

– Det här armbandsuret är den första konsumentprodukten som baseras på SSABs fossilfria stål och det är fantastiskt att se vår satsning få användning inom ett helt nytt område, vilket både breddar vår kundbas och ökar våra möjligheter att bromsa klimatförändringarna. Armbandsuret är också unikt eftersom det är den första kommersiella produkten tillverkad av stålpulver från vår anläggning i Oxelösund, säger Johnny Sjöström, chef för SSAB Special Steels.

TRIWA är ett svenskt klockmärke grundat 2007, namnet är en förkortning för ”Transforming the Industry of Watches”.

Läs mer om klockan här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Efterbehandlingsbolag har avslutat sin rekonstruktion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny digital tonerpress i formatet B2+

Fujifilm Revoria B2
Ämnen i artikeln: Fujifilm

Kan trycka på båda papper och kartong.

Ämnen i artikeln: Fujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De är Sveriges snålaste (och mest generösa) regioner beträffande julgåvan

Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort

En sammanfattning av Sveriges mest ”snåla” och generösa kommuner beträffande julgåvan.

Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokslutsfest – flera tongivande produktmediaaktörer har kommit in med siffror för 2022

Nu har det börjat droppa in siffror för bolag i branschen fram till så sent som augusti 2022. Den gemensamma nämnaren är att omsättningen i stort sett är tillbaka eller överträffar den man hade före pandemin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Clipper inleder samarbete med plattform för hållbarhets-ranking

Ämnen i artikeln: Clipper
Ämnen i artikeln: Clipper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Anklagad för sexuellt ofredande – lämnar NWGs styrelse och flera andra uppdrag

Ämnen i artikeln: NWG
Ämnen i artikeln: NWG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blåkläder partner till Handbolls-VM

Ämnen i artikeln: Blåkläder

Internationella Handbollsförbundet och Blåkläder har tecknat ett flerårigt avtal därBlåkläder blir officiell partner tillHandbolls-VM.

– Handbolls-VM har visat sig vara en unik möjlighet att aktivera vårt varumärke i ett sammanhang där många av våra kunder redan finns. Handboll är en ärlig, rolig och intensiv sport med en växande global gemenskap, och vi är därför mycket stolta över att ha inlett detta nära samarbete med den internationella organisationen bakom sporten, säger Peter Mönhage, Sverigechef på Blåkläder, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Blåkläder
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blåkläder ett av 17 nya varumärken hos Unitedprofile

Ämnen i artikeln: BlåkläderUnitedprofile

Unitedprofile och Skydda fördjupar sitt samarbete, 17 nya workwear-varumärken och över 1.000 nya yrkepsprodukter lanseras på Unitedprofiles plattform.

Bland de varumärken som nu tillkommer finns bland annat Blåkläder, Björn Borg, och Zoll.Unitedprofile och Skydda började samarbeta i juni, något som sägs mottagits väl av kunderna och nu fördjupar man alltså det samarbetet.

– Med Skyddas kunskap om både säkerhet, produkter och slutanvändare garanterar vi att erbjuda ett heltäckande sortiment inom alla våra produktkategorier. Det innebär att ett urval av de bästa produkterna från respektive varumärke finns inom Skyddas utbud. Vi ser en stor potential i Unitedprofile som tjänst. Enkelheten består i att våra produkter når fler återförsäljare och i sin tur når fler slutkunder. Det gör att vi kan göra de svenska arbetsplatserna ännu säkrare, säger Johan Törnblad, vd för Skydda i Sverige AB.

Blåkläder hos Unitedprofile

Blåkläder är ett av de varumärken som Skydda nu lanserar. Alla återförsäljare som valt eller väljer att aktivera Skydda som leverantör får nu tillgång till ett brett utbud av arbetskläder via Unitedprofile. Blåkläder tillsammans med L.Brador lägger en stabil grund för detta, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Vi är väldigt nöjda med det fina samarbetet med Skydda och det är så positivt att de nu väljer att lägga i nästa växel. Vi vet att det här är en fantastisk nyhet bland våra återförsäljare, vilka nu är ännu ett steg närmare att bli totalleverantör till sina kunder, säger Jesper Löfgren, leverantörsansvarig på Unitedprofile.

Samtliga varumärken som Skydda nu introducerar är Blåkläder, Björn Borg, Zoll, Speedglas, Akla, Grundéns, MCS, Sterisol, Sulman, Suprabeam, Tychem, Tyvek, Adapt, Ansell, Dunlop och Ear.

Ämnen i artikeln: BlåkläderUnitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Procurator öppnar ny butik i Sundsvall

Ämnen i artikeln: Procurator

Procurator öppnar den 13 december en ny butik iSundsvall trots ”en allt mer digitaliserad värld”.

Mikael Östbring med titeln Head of Stores berättar om bolagets satsning på ett större butiksnät.

Vi har ett brett och komplext sortiment som vi vill att våra kunder ska få ta del av på enklaste och bästa sätt. I butiken får kunden möjligheten att se produkten på nära håll och få en bra kundupplevelse. Produkter som exempelvis skor vill kunden gärna prova innan sitt beslut för att se till att de passar både arbetsmiljön och bäraren på bästa sätt, säger Mikael Östbring i ett pressmeddelande.

Hur ser du på butiksöppningen i Sundsvall?

– Precis som i resterande delar av den norrländska kusten växer Sundsvall som stad och ett större antal nya bolag inom industrin är på väg att etablera sig i området. Procurator vill vara en del i att hjälpa orten utvecklas i den takt som planeras. Vi ser det även som en stor möjlighet för oss att stärka vår fysiska närvaro för våra kunder i Sundsvall avslutar Östbring.

Ämnen i artikeln: Procurator
redaktionen@branschkoll.se
Annons