Podd: Jörgen Wikström på Z-Profil om förvärvet, framtidsplanerna och Norrlands nya guldrush

Z-profil
Jörgen Wikström vd på Z-Profil med bas i björkarnas stad –Umeå.

I avsnitt 20(!) av Branschkollpodden träffar vi ingen annan än Jörgen Wikström, vd på Z-Profil.

Vi snackar bland annat om att och varför Z-Profil fick New Wave-kedjans Rolls Royce-utmärkelse förra året. Om det nyliga förvärvet av New Wave Profile Skellefteå och de tekniker och arbetsätt som Z-Profil utvecklat för att möta industrikunderna på deras planhalva.

Det går också att lysna på Spotify och Apple Podcast.

Nedan följer ett utdrag ur samtalet med ”timestamps”

(3:33) Under det märkliga 2020 lyckas ni slå omsättningsrekord och bli årets NWP-företag, hur går det till?

– Vi gjorde tunga investeringar 2019 och därav blev vårt resultat lite sämre då, men med det in i 2020 hade vi redan bestämt ett antal åtgärder vi skulle vidta för att komma på banan och kunna gasa på rejält, sen kom pandemin och det blev någon slags armageddon. Vi vände på massor av stenar, sänkte personalkostnaden med 40 procent och sen blev de såklart en hel del hårt jobb, säger Jörgen och fortsätter:

– Sen får man vara extremt tacksam för att vi jobbar i den bransch vi gör med en extremt bred produktportfölj. Och så får man vara tacksam över att vi har en så pass bred kundbas, med många industrikunder.

– Jag hoppas det som ligger bakom är att vi gjort ett bra jobb under en längre tid. New Wave Profile är ju Skandinaviens största profilkedja så är det någonstans man vill vinna pris så är det ju där. Sen är man för svensk och lite för blyg för att kunna ta in det, men vi är superstolta – ett kvitto till alla som jobbar hos oss och med oss.

(8:48) Nyligen förvärvade ni NWP Skellefteå, kan du berätta hur tankegångarna gick bakom det förvärvet?

– Ibland tar man kanske lite för snabba beslut men jag kollade nyss och första gången jag var och träffade Gustav på NWP Skellefteå var i februari 2019 så vi har haft det här i kikarn i två år. Och så har vi haft ett nära samarbete under det senaste året. Vi har mycket likheter men de olikheter vi har passar extremt bra ihop, säger Jörgen och fortsätter:

– Sen ska man inte sticka under stolen med det som händer i Skellefteå och Norrland, med kraftig expansion, och det här är sätt för oss att rusta oss inför 2022.

(15:00) Vad är det viktigaste för stora industrikunder?

– Det vi fått mycket cred för är att vi förstår kundens verksamhet och utmaningar, inom industrin vill man fokusera på kärnverksamheten. Profilkläder och merchandise är en väldigt liten del för dem, men samtidigt en viktig del för varumärket. Så här kommer min erfarnhet från bilindustrin med effektiviseringar och lean production väl till hands och har varit en bidragande orsak till vissa av de här uppdragen. Och så har vi såklart bakom skynket jobbat på som bara den med struktur allting för att göra det på rätt och bra sätt. Med lyckade stora samarbeten i bagaget hoppas jag och tror att nya och tilltänkta kunder känner en trygghet i att vi klarar av den här typen av uppdrag.


För dig som vill lära dig mer om hur man effektiviserar sitt arbete, jobbar med stora industrikunder och bäst tar till vara på den vind man ibland får i seglen, lyssna på hela podden här nedan.

Hon blir Brover Groups nya E-Commerce Manager

brover group

Brover Group som äger Justnu, Printer och Calligraphen har anställt Helen Johansson som E-Commerce Manager till huvudkontoret i Borås.

– Helen kommer att ansvara för våra dotterbolags e-handelssatsningar och vara drivande i vår digitala omställning, säger Brover Groups CMO, Martin Ghaoui, i ett nyhetsinlägg.

Helen beskrivs som en Senior SEO-strateg med en magisterexamen i dataekonomi och även bedrivit utbildning inom digital marknadsföring.

– Helen har precis den bakgrund och kunskap som vi behöver inom Brover Group. Hon kommer att vara drivande för att våra dotterbolag ska kunna ta ledande positioner inom e-handel och digitalisering i sina respektive områden, säger Brover Groups vd, Jan Veres.

Helen tillträdde rollen den 7 juni.

redaktionen@branschkoll.se

28 oktober: Print Next har fått ett datum

Nätverket Grafkom, Grafiska Företagen och Nopa gör ett tredje försök att arrangera Print Next – ”Nordens största nätverksträff för grafisk bransch”.

Det blir den 28 oktober och platsen är hotell Royal Park i Frösundavik i Stockholm.

Det är en tidigare idrottsanläggning som byggt om till konferenslokal och studio under pandemin. Högt i tak och gott om plats/luft.

Spännande talare och nätverkande i branschen utlovas – så boka datumet redan nu.

Anmälan är öppen!

redaktionen@branschkoll.se

Revisionsbolag vinner tvist mot trycksaksbolag i konkurs – slipper betala 11 miljoner i skadestånd

redaktionen@branschkoll.se

Ännu ett år med minskande klimatpåverkan för Lessebo

redaktionen@branschkoll.se