PODD: Johan Fredborg – Stanley/Stella har tripplat omsättningen i Norden på två år

profilkläder stanley/Stella
Johan Fredborg Nordenansvarig för Stanley/Stella

I det här avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Johan Fredborg Nordic sales manager för det populära och snabbväxande varumärket Stanley/Stella.

Lyssna på Spotify eller på Podbean. Läs en sammanfattning nedan.

Hur går det för Stanley/Stella i Norden?

– Om vi börjar med Europa så sålde vid för 550 miljoner 2019 och nu två år senare sitter vi mitt i en pandemi och har ändå klättrat till en omsättning på över en miljard i år. Efterfrågan på organisk bomull bara växer och växer. Och i Norden jämfört med 2019 så har vi tredubblat våra siffror, minst.

Ni jobbar med officiella dealers som återförsäljare av era produkter, i slutet av 2020 blev Swagg först ut i Norden, hur många har ni nu?

– I Norden idag så har vi 1 i Danmark, Norge och Finland respektive och fyra i Sverige – Swagg, Hobbyreklam, Gröna Tryck och Malmö Printing Company. Planen är att ha 12-13 i Sverige, 7-8 i Finland och Norge och ett 10-tal i Danmark. Processen bakom är att man måste tro på det vi håller på med, det är det viktigaste, att man tror att framtiden är att jobba med hållbara produkter och socialt ansvarstagande.

Vad kan vi lära oss av Stanley/Stellas kraftiga expansion?

Annons

– När jag kom i kontakt med Stanley/Stella var det bredden på kollektionen och färgerna som jag tyckte var spännande, jag har jobbat med textil i 25 år. Jag tyckte också modegraden var väldigt hög och tänkte att det här kan inte vara ett renodlat profilföretag, men det var det ju. Bland slutkunderna idag ser vi också en hel del butiker och det är ju fantastiskt, varför ska de sourca själva när vi har på lager i Antwerpen och du kan köpa ett par stycken och branda själv. Jag skulle säga att hållbarheten, modegraden och finishen är de tre stora faktorerna.

Hur kommer textilleverantörer utvecklas kommande år?

– Slutkunden måste påverkas och de påverkar sig själva ibland. Alla har fina business plans där det står vad man ska göra. Men sen av någon anledning skjuter man sig i foten när man ska ta fram en merch och säger att man ska ha den billigaste t-shirten när man lagt flera hundra tusen på att ta fram en fin portfolio. Vi vill att du ska köpa Stanley/Stella för att den håller längre, den är lite dyrare men du behöver inte köpa ny lika fort. Vi måste vara lite provokativa mot slutkunden och våga säga att du har ju de här fina orden här men köper ändå något som inte är bra producerat.

Berätta om era spännande CSR-projekt!

– Vi har öppnat två supermarkets i Bangladesh i våra fabriker där de anställda kan köpa mat till billigare priser och spara mer pengar till andra grejer. Vi håller på med vattenreningsprojekt där du i slutändan ska kunna ta bort så mycket färg så du i princip kan dricka vattnet. 3,5 procent av vår profit går tillbaka till en fond i Bangladesh där man kan söka medel för utbildning och dylikt. Och så har vi många fler projekt på gång, plantera träd, elektricitet till fabriker med mera. När man är nere i Bryssel och ser vad de har ritat upp och har planerat tror man inte att man jobbar på ett textilföretag utan snare ett ingenjörsföretag, säger Johan Fredborg.

Lyssna på hela avsnittet här nedan:

Annons

SCA höjer priset på kraftliner

kraftliner
Ämnen i artikeln: SCA

Används för att tillverka wellpapp. Nu höjer SCA priset.

Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bong signerar nya kontrakt värda 50 miljoner

E com bag

Produkterna är bolagets framtid och ska ersätta den snabbt minskande kuvertmarknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Högprofilerad profil-leverantör i konkurs

konkurs

Leverantören har vuxit snabbt senaste åren men nu tycks det ha tagit tvärstopp och bolaget har tvingas ansöka om konkurs.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är profilbolagen med mest skuld kvar av det tillfälliga anståndet

skatt promo

Vi tittar på vilka som har mest kvar att betala av, branschens totala skuld, återbetalningstakten och vilka regler som gäller.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Toppchef på Stricker startar upp ny leverantör

aodaci bild

En ny leverantör uppbackad av ett investmentbolag med tydliga mål inom hållbarhet och produkterbjudande lanseras just nu på den europeiska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor aktör inom återvunnen textil tvingas i konkurs

Textilaktör i konkurs.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

victor pf
Ämnen i artikeln: PF Concept

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Ämnen i artikeln: PF Concept
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ejendals byter ut sin skokartong för Jalas

jalas utube
Ämnen i artikeln: Ejendals
Ämnen i artikeln: Ejendals
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls går in i internationellt partnerskap

nordvalls patrik jenemark samarbete
Ämnen i artikeln: Nordvalls

Nordvalls, holländska Geostick och franska Stratus Packaging har tecknat ett samarbetsavtal. Tillsammans omsätter man 2,6 miljarder kronor.

Samarbetet syftar till att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.

– Vårt gemensamma DNA omfattas av entreprenörskap och långsiktiga värderingar som säkerställer en trygghet för anställda, kunder och leverantörer, säger Nordvalls Patrik Jenemark.

Tillsammans har man 900 anställda, 15 produktionsanläggningar och producerar 159 miljoner kvadratmeter självhäftande material varje år. De tre bolagen omsatte tillsammans 236 miljoner euro under 2023.

Samarbete kring teknik och affärer

Patrik Jenemark säger till Branschkoll att det bland annat handlar om utbyte av kunskap inom tryckteknik, materialkunskap och processer. Man kommer också att kunna dela affärsmöjligheter i framtiden.

– Hållbara lösningar kommer stå i centrum för samarbetet där delad kunskap ger stora fördelar.

Annons

Bolagen konkurrerar inte alls med varandra.

– Vi är på helt olika marknader det vill säga ingen konkurrens, säger Patrik Jenemark.

Det finns inget delägarskap inblandat i avtalet utan man kommer fortsatt vara tre fristående företag.

Om de tre bolagen

Geostick verkar i Benelux-regionen och tillverkar självhäftande etiketter, flexibla förpackningar och säljer utskrifts- och etikettlösningar. Man har tre produktionsenheter, varav två i Uithoorn och en i Heumen.

Stratus Packaging Group har 460 anställda med sju fabriker i Frankrike och en i Schweiz. I erbjudandet ingår allt från självhäftande etiketter till shrink sleeves, stretch sleeves och in mould labels till kunder inom livsmedel, hygien och skönhet, kosmetika, läkemedel och industri.

Nordvalls Etikett har produktionsenheter i svenska Sjöbo, Bjuv, Mölnlycke och Nässjö och verksamhet i Norge. Helägda dotterbolag inom Nordvalls Label Group är brittiska Watermill Press och tyska Kölle Etiketten Gmbh. Gruppen har en årlig omsättning på 1,100 MSEK (2023) och cirka 300 anställda. Nordvalls ingår i PID (POSSEHL Identification Solutions) Group.

Ämnen i artikeln: Nordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

70 tjänster bort hos SCA

redaktionen@branschkoll.se
Annons