PODD: Hur ser framtidens mässa ut – nyheter och uppdateringar från Nordic Profile Fair Online

podden_pwa_webb

Pandemin har envist och fortsatt världen i sitt grepp, nya lösningar måste till för att hålla igång näringslivs-maskinen. Ett sådant tilltag är Nordic Profile Fair online som efter en ”testmässa” i augusti med stark respons nu kör en omgång till i januari. Den här gången har alla haft mer tid att förbereda sig och redan nu, med drygt två månader kvar, är det fler anmälda än höstens mässa hade.

I dagens avsnitt av Branschkollpodden så träffar vi Maria och Roger på PWA som står bakom den här mässan. De arbetar just nu med att få in så många leverantörer som möjligt till deadline den 30 november, samt se till att allt hinner filmas och färdigställas innan mässan drar igång den 19 januari.

Redan ett tjugotal leverantörer anmälda

Under testmässan blev det 16 utställare och en bit över 1.500 besök. Redan nu är över 20 leverantörer anmälda till januarimässan, några av nykomlingarna man nämner är Fruit, Fourtex, Sagaform, PF Concept, WSI/Blackhill och Xindao. Av de 16 som ställde ut på första mässan så är 12 av dessa klara för att komma tillbaka.

Flera nya funktioner på plats

Inför januarimässan håller man nu också på för fullt med att utveckla plattformen med nya funktioner, bland annat kommer man kunna göra köp direkt i plattformen. Man kommer också erbjuda föreläsningar, utbildningar och tävlingar. Utställarna kommer också kunna få mer utvecklade digitala montrar, med möjlighet att göra ändringar och förhandsgranskningar.

– Sen har vi lite överraskningar på gång också, men dem vill jag inte avslöja redan nu, det måste ju vara lite spänning kvar tills vi startar, berättar Maria Olsson på PWA.

Fysiska mässor är så viktigt för produktmediabranschen, hur ser ni på det?

– Vi ställer inte den digitala mässan mot den fysiska mässan, utan den är ett komplement, vi lever i en situation där den fysiska mässan inte är möjlig. Då ser vi på det här som en möjlighet för vår bransch att komma ut och visa nyheter på ett bra sätt under omständigheterna, säger Roger Nilsson på PWA.


Hur ser framtidens mässa ut? Vad finns det för fördelar med fysiska mässor och vad finns det för fördelar med digitala? Hur arbetar PWA för att genomföra mässan? Och hur stor potential har egentligen den digitala mässan? Det här och mycket mer får du svar på om du lyssnar på senaste avsnittet av Branschkollpodden med Maria Olsson och Roger Nilsson på PWA.

Temo byggde nytt tryckeri mitt i pandemin – ”Vi ska vara en produktionshubb i tryckeribranschen”

Under 18 år växte man kontinuerligt i sina gamla lokaler i Vällingby men till slut gick det inte längre. Nu har man flyttat in i en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm och samtidigt investerat stort i ytterligare en offsetpress, fyra kuverteringsmaskiner, en digitalpress och en ctp.

Kraftigt höjda fasta kostnader och en investering på tio miljoner kronor mitt i en global pandemi. Nervöst kan man tänka sig? 

– Nu är det roligt att gå till jobbet igen, svarar bröderna Magnus och Johan Forsberg som driver Temo Mailer.

Nu har man dessutom anställt en ny säljare som ska jobba mer aktivt med försäljning till alla tryckerier.

– Valet att vara kvar på gamla stället fanns inte. Vi hade aldrig kunnat utvecklas där så vi var tvungna att göra något. Vi hade enpallslager och inte ens en lastkaj – det gick helt enkelt inte, säger Magnus Forsberg.

Johan Forsberg tillsammans med Johan Engkvist som är ny säljare sedan en tid tillbaka.

Satsar med ny säljare

Nu ska man kunna bli upp mot 30 personer i de nya lokalerna där man idag kör ett skift så det finns plats att växa vidare. Men då gäller det att bli mer aktiv på marknaden. Med anledning av detta har en veteran i branschen tagits in – Johan Engkvist som under väldigt många år bara har jobbat som säljare mot andra tryckerier på olika företag i branschen. 

– Johans uppdrag är att göra Temo mer kända hos tryckerierna i hela landet, säger Magnus och Johan.

Det handlar om allt från små copyshops till alla de största tryckerierna. Ingen är för stor eller för liten för att jobba med Temo.

– Potentialen är jättestor och jag ska se till så att det känns enkelt och tryggt att använda oss som underleverantör, säger Johan Engkvist.

Budskapet till branschen är: Tryck det ni vill själva – vi tar hand om resten.

Lastkajen ligger mitt i fastigheten – detta är något man inte hade på det gamla stället.

Självklart med offset

Investeringar har man historiskt nästan alltid prickat ”fel” som exempelvis 2009 – när man mitt i finanskrisen – investerade i en 8-färgare rulloffsetpress. Så att den här flytten skulle ske under ett krisår tänker bröderna Forsberg inte är så förvånande.

Inför flytten den här gången investerade man i ytterligare en 8-färgare rulloffsetpress – en begagnad press som är upprustad till toppskick. 

– Livslängden är en helt annan för offsetpressar så det är mycket billigare i längden, säger Johan Forsberg.

– Vi övervägde självklart inkjet men det kräver en helt annan affärsmodell, tillägger Magnus.

Temo Mailer producerar alla typer av trycksaker och kuvert, i och med flytten, har man nu också investerat i kuvertering och mer efterbearbetning. I det nya huset fick man också plats att ta in företaget TM Bokbinderi och därmed har man nu det mesta inhouse för alla typer av trycksaker.

– Vi är bra på alla korta puckar inom reklam- och kontorstryck men också utskick, både ADR och ODR, för detta har vi nu allt som behövs i huset.

Förutom de stora rulloffsetpressarna har man också flera digitalpressar från Ricoh och en uppsjö av utrustning för efterbehandling och kuvertering.

– Ledtiderna är väldigt korta idag och där måste man kunna vara väldigt snabb för att serva kunderna så de blir nöjda.

På digitaltrycksidan har man två Ricoh-maskiner som bland annat trycker kuvert utfallande.

Stor produktionspartner till branschen

Den största delen av verksamheten bygger på att man är underleverantör till andra tryckerier, printföretag och trycksaksförmedlare. Det finns en del direktkunder men detta är inte en marknad man bearbetar aktivt.

– Vi har med flit aldrig marknadsfört oss och vi fyller våra maskiner till stor del genom att jobba med andra tryckerier och förmedlare. 

– Och nu har vi för första gången anställt en säljare i Johan Engkvist som ska bearbeta tryckerierna runt om i landet, säger Johan Forsberg.

Kuverttryck är också en stor del av verksamheten och de trycker man till stor del i de specialanpassade offsetpressarna men också digitalt. Därför var det naturligt att också investera i kuvertering.

Lagom är bäst inom automatisering

För Temo skapar automatisering ibland stora problem eftersom felaktiga dokument kommer in i produktionen

– Alla säger att om man inte gör allt automatiserat så funkar det inte – för oss är det tvärt om – om vi inte lägger manuell tid på jobben så funkar det inte, säger Magnus.

– Vi upptäcker när kunderna missar saker. Det är en stor del av vår service.

”Vi kan göra allt”

– Vi printar också mer storskaligt med digitaltryck direkt på kuvert. Eller adressering med inkjet på kuvert och brevpapper. Eller personifierat direkt i digitalpressarna, säger Johan.

I den nya anläggningen finns nu totalt sett en väldigt bred produktionsapparat.

– Drar vi igång alla maskiner kan vi trycka allt, efterbearbeta och kuvertera på mindre än en dag. Gärna med en stans eller perforering också.

– Vi blir en väldigt snabb och flexibel produktionspartner till våra kunder helt enkelt, avslutar Magnus.

redaktionen@branschkoll.se

Branschkoll växer med nytt bevakningsområde

Idag lanserar Branschkoll sin senaste satsning – “Pack & Etikett” – omvärldsbevakning för branscherna förpackning och etikett.

redaktionen@branschkoll.se

Packnorth: Tre förpackningstrender från Afry

redaktionen@branschkoll.se

Rapport från en digital förpackningsmässa

redaktionen@branschkoll.se