Podd: PWA om hur ser framtidens mässa ser ut

podden_pwa_webb

Pandemin har envist och fortsatt världen i sitt grepp, nya lösningar måste till för att hålla igång näringslivs-maskinen. Ett sådant tilltag är Nordic Profile Fair online som efter en ”testmässa” i augusti med stark respons nu kör en omgång till i januari. Den här gången har alla haft mer tid att förbereda sig och redan nu, med drygt två månader kvar, är det fler anmälda än höstens mässa hade.

I dagens avsnitt av Branschkollpodden så träffar vi Maria och Roger på PWA som står bakom den här mässan. De arbetar just nu med att få in så många leverantörer som möjligt till deadline den 30 november, samt se till att allt hinner filmas och färdigställas innan mässan drar igång den 19 januari.

Redan ett tjugotal leverantörer anmälda

Under testmässan blev det 16 utställare och en bit över 1.500 besök. Redan nu är över 20 leverantörer anmälda till januarimässan, några av nykomlingarna man nämner är Fruit, Fourtex, Sagaform, PF Concept, WSI/Blackhill och Xindao. Av de 16 som ställde ut på första mässan så är 12 av dessa klara för att komma tillbaka.

Flera nya funktioner på plats

Inför januarimässan håller man nu också på för fullt med att utveckla plattformen med nya funktioner, bland annat kommer man kunna göra köp direkt i plattformen. Man kommer också erbjuda föreläsningar, utbildningar och tävlingar. Utställarna kommer också kunna få mer utvecklade digitala montrar, med möjlighet att göra ändringar och förhandsgranskningar.

– Sen har vi lite överraskningar på gång också, men dem vill jag inte avslöja redan nu, det måste ju vara lite spänning kvar tills vi startar, berättar Maria Olsson på PWA.

Fysiska mässor är så viktigt för produktmediabranschen, hur ser ni på det?

– Vi ställer inte den digitala mässan mot den fysiska mässan, utan den är ett komplement, vi lever i en situation där den fysiska mässan inte är möjlig. Då ser vi på det här som en möjlighet för vår bransch att komma ut och visa nyheter på ett bra sätt under omständigheterna, säger Roger Nilsson på PWA.


Hur ser framtidens mässa ut? Vad finns det för fördelar med fysiska mässor och vad finns det för fördelar med digitala? Hur arbetar PWA för att genomföra mässan? Och hur stor potential har egentligen den digitala mässan? Det här och mycket mer får du svar på om du lyssnar på senaste avsnittet av Branschkollpodden med Maria Olsson och Roger Nilsson på PWA.

Annons

IDÉs ”kronprins” Kjetil Amundsen talar på Print Next

Han leder sedan en tid tillbaka Nordens största profilaktör IDÉ House of Brands – nu delar han med sig av sina tankar om framtiden för fysisk kommunikation.

Kjetil Amundsen blev nyligen vice koncernchef på ett av Nordens största profil- och reklamföretag – Idé House of Brands med en omsättning en bra bit norr om 500 miljoner. Innan detta hade han samma roll på Norges största grafiska koncern 07 Media.

Nu kommer han till Print Next den 24 november i Stockholm och delar med sig av sina erfarenheter och idéer kring framtiden för både profil- och tryckbranschen och hur dessa kan jobba mer tillsammans.

Ett femtontal personer talare att dela med sig av sina erfarenheter och sin kunskap på de två scenerna och det är också stort fokus på nätverkande under dagens alla pauser.

Läs mer om Print Next och se alla talare på grafkom.io/printnext22

Print Next är en nätverksdag för alla som jobbar med visuell och fysisk kommunikation. Det arrangeras av nätverket Grafkom i samarbete med Grafiska Företagen.

Helloprint lanserar i Sverige

Under dagen kommer en av många talare från Helloprint som kommer att berätta om att man nyligen lanserat sina tjänster i Sverige och hur man ser på framtiden inom print-branschen. Man säljer en lång rad olika produkter inom tryck och profil baserat på ett nätverk av grafiska producenter.

ERBJUDANDE: Branschkoll är medarrangör till Print Next och ger alla som är betalande prenumeranter på Branschkoll möjlighet att gå på Print Next för medlemspris – ange Branschkoll i anmälan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Craft och svenska handbollslandslaget släpper ny matchtröja

tröja Craft Sverige
Ämnen i artikeln: Craft

Det är andra generationens matchtröja genom samarbetet mellan Craft och handbollslandslaget som pågått sedan 2019.

– Vi har gjort om hela konstruktionen men använt samma typ av material som tidigare med hög slitstyrka och elasticitet, i syfte att optimera rörelsefrihet och prestationsförmåga. Vi har även lyft in mer gult i plagget samt flera svenska element, som till exempel en karta över Sverige i nacken. Förhoppningen är att den nya tröjan ska hjälpa Sverige till framgång i vinterns EM för damer och herrarnas VM på hemmaplan, berättar Christoffer Rehn, Product Manager på Craft i ett pressmeddelande.

Den nya tröjan kommer i slutet av oktober och replika-varianter kommer säljas i handbollslandslagets webbshopp.

Ämnen i artikeln: Craft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formac börjar redovisa koldioxid-utsläppen för sina profilprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Reklammarknaden väntas överstiga 50 miljarder kronor för första gången

Men den svagare konjunkturen påverkar annonsmarknaden negativt 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printoz och Tsreklam blir ett varumärke

Ämnen i artikeln: Tsreklam
Ämnen i artikeln: Tsreklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Unitedprofile anställer försäljningschef

Ämnen i artikeln: Unitedprofile

Unitedprofiles senaste medarbetare heter SamuelLandin och ska axla rollen som försäljningschef. Samuel sägs ha lång erfarenhet både som tech-entreprenör och som chef inom detaljhandeln.

I sin tidigare roll som butikschef lyckades Samuel med konststycket att styra om sin butiks profil och huvudsakliga intäkt samtidigt som omsättningen konstant ökade. Innan dess grundade, utvecklade och drev han företaget GPS Coach, ett unikt statistikverktyg för fotbollstränare på individnivå, berättar Unitedprofile för Branschkoll.

– Unitedprofile växer hela tiden i både omsättning och personalstyrka, tack vare en fantastisk produkt. Men det kräver också att organisationen hänger med. Med Samuel som försäljningschef får vi in just den viktiga koordinerande och strategiska styrka som Unitedprofile behöver idag, säger vd Alexander Giers.

– Att Unitedprofile är så öppna för kreativitet är en stor del av deras framgångsfaktor och det passar mig perfekt. Jag tycker det är oerhört viktigt att tänka utanför boxen när man står inför en utmaning och våga prova det obeprövade, säger den nytillträdda försäljningschefen Samuel Landin.

Magnus Lindbland, tidigare försäljningsansvarig kommer nu helt att fokusera på försäljning och kundkontakt som är hans stora passion, skriver Unitedprofile till Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Unitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hemtjänstpersonal saknar arbetskläder – leverantören kan inte få fram kläderna

Ämnen i artikeln: ArbetskläderWorkwear

Tillverkningsproblem på grund av världsläget sägs ligga bakom.

Ämnen i artikeln: ArbetskläderWorkwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Craft ny sponsor till norsk skidstjärna

Craft har tecknat ett sponsoravtal med den norska skidstjärnan Johannes Høsflot Klæbo som bland annat vunnit tre OS-guld.

Craft är redan sponsor tillNorges Skidförbund, men det här är ett separat sponsoravtal för den unga norska stjärnan.

– Craft är en strategisk samarbetspartner för mig och tillsammans ska vi utveckla kläder för de olika träningsformer som vi som åker långdistansskidor utövar. Jag ser fram emot att få bidra när det kommer till design och kvalitet med mera, sägerJohannes Høsflot Klæbo i ett pressmeddelande.

Johannes vill inte kommentera storleken på sponsoravtalet men säger att det är ett av hans ”största och viktigaste”. Det är Johannes pappa och manager Haakon Klæbo som landat avtalet med Craft.

Förutom att vara en skidstjärna är Johannes lite av en influencer som publicerat vloggar på Yotube regelbundet sedan 2017, idag har han cirka 120.000 följare på sin Youtubekanal. Vidare har 25-åringen strax under en halv miljon följare på Instagram.

”Har ett kommersiellt värde även globalt”

– För oss är detta ett stort och viktigt avtal. Johannes är en riktigt stor och viktig profil inom skididrotten både i Norge och internationellt. Därför har vi velat få fram ett separat avtal med Johannes som nu är signerat. Under kommande år har vi många saker att se fram emot, inte minst skid-VM i Trondheim 2025, sägerTom Henriksen vd för New Wave Norge

– Vi har stora planera för att implementera Johannes i vår marknadsstrategi de kommande åren. Även om Craft är främst ett nordiskt varumärke så anser vi att Johannes har ett kommerisellt värde även globalt och de vill vi dra nytta av i våra internationella kampanjer, avslutar Crafts marknadschefCaroline Graham.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt rekord igen för Profeels välgörenhets-event

Den eskilstunabaserade profilaktören Profeel anordnade i dagarna sitt välgörenhets-event Feel for Life som genom främst auktioner samlar in pengar till Barncancerfonden.

Eventet slog sitt tidigare insamlingsrekord och samlade in precis under 1,3 miljoner kronor (tidigare rekordet låg på strax över 1 miljon kronor), pengarna går oavkortat tillBarncancerfonden, enligt ett Linkedin-inlägg.

Nedan kan du se en video från eventet.

LÄS OCKSÅ: Succé för Feel for Life – samlade in över 1 miljon

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWG anordnar kapitalmarknadsdag och Torsten köper aktier för 7 miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons