PODD: Helloprint mitt i Sverige-lansering – lokal produktion och hållbara produkter är framtiden

Podden - 40

Branschkoll har pratat med Rick Molenaar på Helloprint som är mitt i en lansering på den svenska marknaden. Den breda produktportföljen med trycksaker, profil- och eventprodukter ska nu både produceras och säljas i Sverige.

– Jag kan inte tänka mig att vi om fem till tio år producerar tryckta produkter i Centraleuropa och sedan skickar det till Sverige. Effekten på miljön är för stor.

Rick Molenaar, Helloprint

Rick har stor erfarenhet av e-handel inom print i Europa och var en av de första anställda på Helloprint år 2013. Sedan dess har man byggt upp ett bolag som säljer sina produkter på 13 marknader i Europa med produktion i 21 länder.

I podden berättar Rick hur Helloprint fungerar som en plattform för både tryckerier, återförsäljare och köpare av trycksaker. I början var det svårt att komma igång – vad kommer först – partners inom produktion eller köpande kunder?

En stor fråga handlar om priset – man marknadsför sig med att ha det lägsta priset och Rick förklarar hur man tänker kring detta. Hållbarhetsfrågan är väldigt viktig för företaget och modellen med lokal produktion.

Lyssna på podden här – och den finns också på Spotify och Apple Podcats.

Några hållpunkter

  • Start – About Helloprint and Rick and hos role
  • 6:20 – Hello Print elevator pitch
  • 8:00 – Vilka är kunder till Helloprint?
  • 11:00 – Produkter och marknader – vad säljer man och var produceras det?
  • 13:06 – Lanseringen i Sverige
  • 18:45 – Produktionspartner i Sverige – vad krävs för att bli en del av Helloprint?
  • 22:05 – Löftet om lägsta pris – varför det är viktigt och hur det fungerar för Helloprint och vad tycker tryckerierna?
  • 32:10 – White label med Helloprint
  • 37:15 – Inga initiala volymkrav för att bli återförsäljare
  • 38:20 – Hållbarhetsfrågan är extra viktig i Sverige
  • 40:05 – Produktmedia, kläder och fotoprodukter – som håller länge – kommer att öka kraftigt för Helloprint
  • 41:08 – Produkter inom förpackning
  • 43:05 – Vad kommer en lågkonjunktur betyda för Helloprint och det tryckta mediet?
Annons

Hon tar över vd-rollen på Ettiketto i Sverige

Rikard Johanna Ettiketto 1800
Ämnen i artikeln: Ettiketto

Rikard Ahlin ska fokusera på etikettkoncernens tillväxt i norra Europa.

Johanna Herstedt efterträder Rikard Ahlin som vd för Ettiketto AB. Hon börjar sin nya tjänst 24 februari, meddelar företaget på Linkedin.

Johanna Herstedt har närmast avslutat Volati management program, ett ledarskapsprogram för framtida chefer inom Volati-koncernen. I tidigare roller har hon arbetat som konsultchef inom IT samt marknadsansvarig på ett e-handelsföretag.

Fokus på tillväxt i norra Europa

Rikard Ahlin meddelar att han framöver kommer lägga fokus på vd-rollen för koncernen, Ettiketto Group, där Ettikettos svenska och norska verksamhet samt Beneli ingår. Branschkoll rapporterade i slutet av 2024 om Ettikettos tillväxtplaner och omsättningsmål i en längre intervju.

Annons

– Vi har de senaste åren byggt ett större och starkare Ettiketto AB både genom organisk tillväxt men framför allt genom att integrera de fyra bolag vi förvärvat i Sverige sedan 2020. Under integrationsfasen har jag varit vd i samtliga Svenska bolag och nu när vi är genom den fasen är det dags att lämna över stafettpinnen till Johanna så att jag fullt ut kan fokusera på min roll som vd för Ettiketto Group och vår fortsatta tillväxt där målet är att bli en av de ledande aktörerna i norra Europa, säger han i ett uttalande.

”Hon är rätt person”

Han kommenterar även rekryteringen av Johanna Herstedt som ny vd för det svenska bolaget:

– Ettiketto AB är idag ett välfungerande och starkt bolag med gott renommé på den svenska marknaden och jag är både glad och stolt över att kunna presentera Johanna som ny vd för bolaget. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda bolaget framåt genom att bibehålla vår fina företagskultur och fortsätta utveckla vår verksamhet till långsiktig framgång.

Vill bygga vidare på stark grund

Johanna Herstedt säger att hon är stolt och glad för förtroendet att ta över som vd för Ettiketto AB och att det ska bli spännande att tillsammans med alla nya kollegor bygga vidare på den starka grund Ettiketto etablerat idag.

– Genom marknadens bästa service, bredaste produktutbud, och ett stort engagemang för våra kunder ska vi vara den självklara helhetsleverantören av etiketter och etiketteringsutrustning. Jag ser särskilt fram emot att vara del av den fantastiska företagskultur som är en av framgångsfaktorerna till att Ettiketto är Sveriges ledande etikettbolag.

Ämnen i artikeln: Ettiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Börsnoterad posteraktör i knipa – genomgår massiv utspädning av aktier

Desinio Fredrik Palm

Nu tar långivarna över kontrollen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Postnord tar bort 150 tjänster i Sverige

Letter bag 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fler tryckerier lyfter fördelarna med svensk produktion

SE tryck

Ytterligare två tryckerier har paketerat koncept med svenskmärkt produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Addbrand investerar i digitalpress

Patrik S Addbrand 2 scaled 1800

Ser ökad efterfrågan och satsar på befintlig maskinmodell: ”mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss”.

Addbrand har beslutat att installera en ny HP Indigo 7900 i sin maskinpark. Investeringen ska stärka företagets produktionskapacitet och möta ökad efterfrågan, meddelar leverantören Visutech.

Den nya digitala tryckpressen ska placeras bredvid företagets befintliga maskin av samma modell. Maskinen väntas vara i drift i januari.

Patrik Sjölin, vd på Addbrand, säger i ett uttalande:

– Att investera i ytterligare en HP Indigo 7900 är ett naturligt steg för oss. Vi har använt HP Indigo-teknologin i många år och är mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss med att kunna trycka med upp till sju färger i pressen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri överklagade i domstol – fick rätt och kammar hem upphandling

LINKOPINGS DOMSTOL 0333 1800

Uppskjuten skatt inte grund att förkasta ett anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon blir vd för Spoon i Sverige

Spoon highres 44 1800

”2025 kommer bli ett viktigt år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt bokbinderi: ”Kapaciteten i Sverige är begränsad”

Johnsen 1800 1

Bokbinderiet Johnsen, en del av Merkur-gruppen, ser möjligheter att ta större marknad i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boktryckeri startar med produktion av interaktiva böcker

readioo livonia 480x480 1800

Inleder samarbete med svenskt techbolag för att göra den tryckta boken till en interaktiv läsupplevelse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska foliera tåg och byggnader till ett värde av 100 miljoner

88aa8a781fe17b30 800x800ar 1800

Tre skylt- och dekorföretag får dela på kakan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons