PODD: Helloprint mitt i Sverige-lansering – lokal produktion och hållbara produkter är framtiden
Branschkoll har pratat med Rick Molenaar på Helloprint som är mitt i en lansering på den svenska marknaden. Den breda produktportföljen med trycksaker, profil- och eventprodukter ska nu både produceras och säljas i Sverige.
– Jag kan inte tänka mig att vi om fem till tio år producerar tryckta produkter i Centraleuropa och sedan skickar det till Sverige. Effekten på miljön är för stor.
Rick Molenaar, Helloprint
Rick har stor erfarenhet av e-handel inom print i Europa och var en av de första anställda på Helloprint år 2013. Sedan dess har man byggt upp ett bolag som säljer sina produkter på 13 marknader i Europa med produktion i 21 länder.
I podden berättar Rick hur Helloprint fungerar som en plattform för både tryckerier, återförsäljare och köpare av trycksaker. I början var det svårt att komma igång – vad kommer först – partners inom produktion eller köpande kunder?
En stor fråga handlar om priset – man marknadsför sig med att ha det lägsta priset och Rick förklarar hur man tänker kring detta. Hållbarhetsfrågan är väldigt viktig för företaget och modellen med lokal produktion.
Lyssna på podden här – och den finns också på Spotify och Apple Podcats.
Några hållpunkter
- Start – About Helloprint and Rick and hos role
- 6:20 – Hello Print elevator pitch
- 8:00 – Vilka är kunder till Helloprint?
- 11:00 – Produkter och marknader – vad säljer man och var produceras det?
- 13:06 – Lanseringen i Sverige
- 18:45 – Produktionspartner i Sverige – vad krävs för att bli en del av Helloprint?
- 22:05 – Löftet om lägsta pris – varför det är viktigt och hur det fungerar för Helloprint och vad tycker tryckerierna?
- 32:10 – White label med Helloprint
- 37:15 – Inga initiala volymkrav för att bli återförsäljare
- 38:20 – Hållbarhetsfrågan är extra viktig i Sverige
- 40:05 – Produktmedia, kläder och fotoprodukter – som håller länge – kommer att öka kraftigt för Helloprint
- 41:08 – Produkter inom förpackning
- 43:05 – Vad kommer en lågkonjunktur betyda för Helloprint och det tryckta mediet?