Podd: Vill omdefiniera tryckindustrin – ”enorma tillväxtmöjligheter”

henrik_muller_hansen_gelato

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller-Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning.

Podden handlar om Gelatos väg mot att nästa år passera en miljard i omsättning, hur man öppnat upp hela sin plattform med ett API, hur e-handelstrenden gett dem en rejäl skjuts och att den lokala produktionen är en ”perfekt match” med den nu globala utvecklingen inom miljö och hållbarhet. Hur kan man som entreprenör och grafiskt företag förhålla sig till denna utveckling?

En kortare sammanfattning kan du läsa nedan.

Lyssna på hela podden nedan (if you prefer English – listen here):

Alla Branschkolls poddar finns på Spotify.

”Det är dags att omdefiniera tryckindustrin”

Henrik startade Gelato för 14 år sedan som Optimalprint – en konsumenttjänst för enklare trycksaker. Tre miljoner utvecklingstimmar senare har man skapat en global plattform för alla former av fysiska produkter med tryck på. Det handler om lokal produktion och lokal distribution med hjälp av tryckerier runt om i hela världen.

Gelatos resa är spännande – och trenderna bakom viktiga att förstå mer om – för alla som jobbar i den grafiska industrin. Enligt Henrik tar nu tillväxten fart och nästa år ska man omsätta över en miljard kronor.

I podden berättar Henrik också om hur man ser på Amazon som både en konkurrent och som en kund till Gelato. Hur man nu snabbt utökar sin produktportfölj med kläder, tapeter, böcker och inom några år även 3D-print.

Hållbarhetstrenden går också Gelatos väg just nu när alla letar efter lokala och hållbara lösningar. Och man satsar inte bara på konsumenttjänster utan också på att hjälpa företag med alla former av grafisk produktion.

– När vi får ett större produktutbud och Gelato kan representera en ”one stop shop” för globala spelare så är jag helt övertygad om att fördelen med att kunna producera lokalt, skicka lokalt, betala lokalt och en oändlig ström av nya produkter gör att det för ett globalt bolag blir billigare, smartare och grönare att använda Gelato, säger Henrik.

Det som har hänt de sista 12 till 18 månaderna i tryckindustrin är fascinerar Henrik.

– Nya maskiner möjliggör för vem som helst att enkelt kunna producera alla typer av produkter med hög kvalitet. Långt utanför bara vanliga trycksaker som är det klassiska vi tänker på med tyckindustrin.

– Jag är inne på att vi nästan måste omdefiniera tryckindustrin till industrin för individanpassade produkter. Det är superspännande för alla aktörer vilka möjligheter som den här nya teknologin innebär.

Annons

Klimatsmart pocket lanseras av Månpocket och Bonnier

En klimatsmart pocket är FSC-certifierad, klimatkompenserad och stödjer Världsnaturfonden WWFs klimatarbete. På ett år handlar det om cirka 7 miljoner pocketböcker som produceras miljövänligare. I det första klimatsmarta pocketsläppet ingår 16 titlar som når handeln i mitten på april.

– Månpocket och Bonnier Pocket håller i bokbranschens startpistol, jag hoppas att alla andra förlag inspireras att följa efter, säger Mian Lodalen, författare till Tiger, som är en av de böcker som ingår i det första släppet i april.

Klimatsmart pocket innebär att:

  • Böckerna trycks på FSC- märkt papper. FSC står för Forest Stewardship Council och verkar för ett ansvarsfullt skogsbruk.
  • Böckerna trycks i Sverige för att undvika långa transporter
  • Månpocket och Bonnier Pocket klimatkompenserar för de utsläpp som inte går att undvika i bokproduktion (inklusive transport) genom Climate Friendly. Vi har initialt klimatkompenserat för mer än ett års pocketutgivning.
  • Månpocket och Bonnier Pocket stödjer Världsnaturfonden WWF och bidrar till deras klimatarbete.

– Pocket är en bruksvara som produceras i mycket stora volymer varför det är motiverat att ta ett steg mot en miljövänligare produktion. Vår vision är att ge ut böcker där man tagit hänsyn till miljön i varje steg av produktionen – och vi strävar efter att bli ännu bättre. Det här är ett långsiktigt arbete. Samarbetet med WWF är också viktigt för oss, eftersom de har stort inflytande i klimat- och naturvårdsarbete i hela världen, säger Teresa Knochenhauer, förlagschef på Månpocket och Bonnier Pocket.

– Att äntligen kunna läsa en pocketbok som inte bara är bra för vårt välbefinnande utan också för miljön är ett stort steg i rätt riktning. Med hjälp av bidraget från Bonnier Pocket och Månpocket kan vi satsa ännu mer på vårt klimatarbete både i Sverige och globalt, säger Håkan Wirtén generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Du känner igen en klimatsmart pocket genom dess gröna logotyp som finns längs ner till höger på bokens omslag. Den första klimatsmarta sändningen om 16 pocketböcker når handeln i mitten på april.
För mer information om produktionsprocess, samarbetet med Världsnaturfonden WWF och lista över de aktuella pocketböckerna se: www.manpocket.se/klimatsmartpocket samtwww.bonnierpocket.se/klimatsmartpocket.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Photobox satsar ytterligare i Sverige

Ämnen i artikeln: Photobox
Ämnen i artikeln: Photobox
redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-böckerna etablerade i USA

Ämnen i artikeln: böckere-böcker

Under förra året mer än fördubblades e-böckernas andel av den totala bokförsäljningen genom att växa från 3,2 till 8,3 procent. Detta skriver Market som rapporterar från den amerikanska förläggareföreningen (AAP).

I januari 2011 ökade e-boksförsäljningen med 116 procent jämfört med samma månad året innan. E-boksförsäljningen värderas till 441,3 miljoner dollar för 2010.

Frågan är när linjerna möts?

Källa: AAP, Association of American Publishers.

Ämnen i artikeln: böckere-böcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stampen lanserar marknadschefsindex

Stampen, företaget som bland annat äger V-tab, lanserar ett marknadschefsindex där deltagarna är 250 marknadschefer på företag som omsätter mer än en miljard kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rabattkuponger på nätet utmanar tv och print

Ämnen i artikeln: internetmarknadsföring
Ämnen i artikeln: internetmarknadsföring
redaktionen@branschkoll.se
Annons

DR fortsätter att öka kraftigt

Ämnen i artikeln: Medieinvesteringar

I februari ökade DR med 33 procent i Mediebyråernas mätning. Hittills i år har DR gått upp med 44 procent jämfört med 2010. Siffrorna gäller endast för den reklam som mediebyråerna, som är medlemmar i Sveriges Mediebyråer, har förmedlat.

Det är bara Radio och tv som ökar mer än DR. Investeringar i internetbaserad reklam sjönk med 13 procent i februari men hittills i år har internet ökat med 7 procent jämfört med föregående år.

Ta del av hela resultatet.

Ämnen i artikeln: Medieinvesteringar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Facebooks ”DR-funktion” lanseras i Sveirge under våren

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Adobe lanserar Flash-”dödare”

Ämnen i artikeln: AdobeFlashHTML5
Ämnen i artikeln: AdobeFlashHTML5
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Katastrofen i Japan påverkar även pappersindustrin

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bording visar ”Händelsestyrd reaktion” på marknadsförings- mässa

Ämnen i artikeln: Bording

På veckans kombinerade IT- och marknadsföringsmässor i Kista utanför Stockholm handlar det mesta om Cloud computing, e-handel, crm och sociala medier. Men också mycket kretsar kring den

Ämnen i artikeln: Bording
redaktionen@branschkoll.se
Annons