Podd: Vill omdefiniera tryckindustrin – ”enorma tillväxtmöjligheter”

henrik_muller_hansen_gelato

henrik muller hansen gelato

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller-Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning.

Podden handlar om Gelatos väg mot att nästa år passera en miljard i omsättning, hur man öppnat upp hela sin plattform med ett API, hur e-handelstrenden gett dem en rejäl skjuts och att den lokala produktionen är en ”perfekt match” med den nu globala utvecklingen inom miljö och hållbarhet. Hur kan man som entreprenör och grafiskt företag förhålla sig till denna utveckling?

En kortare sammanfattning kan du läsa nedan.

Lyssna på hela podden nedan (if you prefer English – listen here):

Alla Branschkolls poddar finns på Spotify.

Annons

”Det är dags att omdefiniera tryckindustrin”

Henrik startade Gelato för 14 år sedan som Optimalprint – en konsumenttjänst för enklare trycksaker. Tre miljoner utvecklingstimmar senare har man skapat en global plattform för alla former av fysiska produkter med tryck på. Det handler om lokal produktion och lokal distribution med hjälp av tryckerier runt om i hela världen.

Gelatos resa är spännande – och trenderna bakom viktiga att förstå mer om – för alla som jobbar i den grafiska industrin. Enligt Henrik tar nu tillväxten fart och nästa år ska man omsätta över en miljard kronor.

I podden berättar Henrik också om hur man ser på Amazon som både en konkurrent och som en kund till Gelato. Hur man nu snabbt utökar sin produktportfölj med kläder, tapeter, böcker och inom några år även 3D-print.

Hållbarhetstrenden går också Gelatos väg just nu när alla letar efter lokala och hållbara lösningar. Och man satsar inte bara på konsumenttjänster utan också på att hjälpa företag med alla former av grafisk produktion.

– När vi får ett större produktutbud och Gelato kan representera en ”one stop shop” för globala spelare så är jag helt övertygad om att fördelen med att kunna producera lokalt, skicka lokalt, betala lokalt och en oändlig ström av nya produkter gör att det för ett globalt bolag blir billigare, smartare och grönare att använda Gelato, säger Henrik.

Det som har hänt de sista 12 till 18 månaderna i tryckindustrin är fascinerar Henrik.

– Nya maskiner möjliggör för vem som helst att enkelt kunna producera alla typer av produkter med hög kvalitet. Långt utanför bara vanliga trycksaker som är det klassiska vi tänker på med tyckindustrin.

– Jag är inne på att vi nästan måste omdefiniera tryckindustrin till industrin för individanpassade produkter. Det är superspännande för alla aktörer vilka möjligheter som den här nya teknologin innebär.

Annons

36 månaders garanti över hela maskinlinjen

swissQprint trade fair impression 23 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han bygger framtidens skyltbutik

Markus 2 1800

Alla möjliga mindre designade standardskyltar, och unika 3d-printade skyltar, produceras i eget hus och säljs via e-handel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får uppdraget att leverera skyltar till Svenska Spels alla ombud

U A 1800

Om upphandlingsvinsten: ”Ännu en bekräftelse på att vår affärsmodell är såväl unik som attraktiv.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tappade största kunden – nu går det lilla bokbinderiet i konkurs

Konkurs 800

”Svårt att få in nya kunder som kan täcka omsättnings- och resultattapp, enligt företaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europeisk aktör köper in sig i anrikt pappersbruk

20240220 Fedrigoni Mohawk News Bg 1x 1800

Den italienska tillverkaren av specialpapper stärker sin position genom förvärv av anrikt pappersföretag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Utomhuskampanj med dubbla tryck

Marabou 7
Ämnen i artikeln: Havelle Media

För att lansera den nya förpackningen för Marabous chokladkakor går just nu en utomhuskampanj i Sverige storstäder.

Det är reklambyrån Ingo och mediabyrån Publicis som på uppdrag av Mondelez tagit fram kampanjen som går på Clear Channels stortavlor. Tanken var att den gamla förpackningen kläs av för att bli till den nya.

Produktionen står Havelle för som tagit hjälp av Gigantprint för trycket av både den utvändiga förpackningen och affischen inne i skåpet.

Man gjorde totalt tio stycken (5 i Stockholm, 3 i Malmö och 2 i Göteborg), berättar Tobbe Christell på Havelle för Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Havelle Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafiska branschens skatteskuld minskar

skatt print 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Så här mycket betalade branschen tillbaka senaste månaden.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”

Anders Trillkott ny 1800

Scandraft är i förändring. Branschkoll intervjuar Scandrafts vd Anders Trillkott om vart den nya koncernen är på väg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte för tryckerikoncern

magnus andersson 1800

I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons