PODD: E-handeln avgörande när TS Reklam gick från 2 till 45 miljoner i omsättning

Jakob Ragnarsson på TS Reklam gästar podden och berättar om hur de växt kraftigt genom E-handel de senaste åtta åren.
Jakob Ragnarsson på TS Reklam gästar podden och berättar om hur de växt kraftigt genom E-handel de senaste åtta åren.

TS Reklam började som legotryckeri men när Jakob och hans bröder kom in i bilden runt 2013 så förvandlas bolaget snart till en internetbaserad återförsäljare med mycket egen förädling. Idag omsätter man omkring 45 miljoner kronor och satsar hårt på e-handel och att ta toppositioner på Google.

Lyssna på podden här. Den finns också på Spotify och Apple Podcast.

Ni har två olika varumärken, TS Reklam och Printoz kan du berätta mer om det?

– Vi startade om Printoz som ett varumärke, efter några år av SEO-arbete med TS Reklam hade vi tagit en del toppositioner på Google och om man ligger överst på Google brukar man säga att man får 33 procent av sökordets trafik. Andrapositionen har cirka 16 procent av trafiken så tanken med Printoz från början var att vi skulle ha två sidor som tog både första och andra positionen, berättar Jakob och fortsätter:

– Men vi insåg att det skulle bli väldigt resurskrävande att ha förstapositionen med TS och andra med Printoz. Så vi släppte garden lite på Printoz och satsade hårdare med TS. Därefter låg Printoz lite på sparlåga men så dök chansen upp att rekrytera några riktiga toppsäljare och då fick de börja Printoz och vara med och bygga upp det varumärke och det är där Printoz är i dagsläget – mer direktförsäljning.

2020 omsatte ni omkring 20 miljoner och inför 2021 förutspådde du en omsättning på 40-45 miljoner kronor via era två varumärken, fick du rätt på det?

– Ja, jag fick rätt vi gick upp i 45 miljoner totalt. Bra resultat också, de räknar fortfarande på det men omkring 3,5-4 miljoner. Omsättningen är relativt jämt fördelad mellan de två varumärkena och det är Printoz som det här året stått för den största delen av ökningen, de har gått jäkligt starkt.

Har det varit skönt med en stark e-handel under pandemin?

– Jag tror tyvärr profilbranschen är den enda branschen där näthandeln drabbats hårdast och faktiskt haft en nedgång. De konkurrenter som slåss på nätet som vi kikat lite på ser det ut som de flesta tappat, och ganska kraftiga tapp. Vi gjorde ett tapp under 2020 pandemiåret på säkert 20-25 procent på nätdelen. På sikt är vi inte oroliga alls och vi vet att vi har en väldigt stark maskin som kommer generera framöver men under pandemin i vår bransch av någon anledning har e-handeln varit det som drabbats hårdast.

Behöver en återförsäljare av profilprodukter ha en webbshopp 2022?

– Nej, det skulle jag inte påstå. Man kan dela upp det lite, i princip alla har ju en e-handel och då är det många som använder Unitedprofiles lösning och den är ju superb på det sättet att man knappt behöver göra någonting. Sortiment är direkt kopplat till leverantör som uppdaterar åt dig och vi använder den lösning på Printoz, säger Jakob och fortsätter:

– Ska du driva försäljning via en e-handel måste du driva trafik till den och ska du göra det via Google kommer det krävas vissa insatser, antingen genom annonser eller genom sökords-optimering eller en blandning. Om du har det rörigt på din sajt, otydligt, dåliga bilder och så vidare så kommer du inte konvertera något från din Google-annonser och då blir de klicken dyra. Man måste satsa på sin e-handel om man vill att den ska funka, jobba konsekvent. Många tror nog att man bara kan slänga upp en e-handel och så kommer försäljning av sig själv, så funkar det inte.

Kan du konkretisera dina tre bästa tips för att lyckas digitalt?

  • Bra priser
  • Bra sortiment som är lätt att hitta i
  • Och trafik till webbplatsen

Lyssna på hela avsnittet här:

Annons

Efterbehandlingsbolag har avslutat sin rekonstruktion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny digital tonerpress i formatet B2+

Fujifilm Revoria B2
Ämnen i artikeln: Fujifilm

Kan trycka på båda papper och kartong.

Ämnen i artikeln: Fujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De är Sveriges snålaste (och mest generösa) regioner beträffande julgåvan

Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort

En sammanfattning av Sveriges mest ”snåla” och generösa kommuner beträffande julgåvan.

Ämnen i artikeln: Julgåvapresentkort
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokslutsfest – flera tongivande produktmediaaktörer har kommit in med siffror för 2022

Nu har det börjat droppa in siffror för bolag i branschen fram till så sent som augusti 2022. Den gemensamma nämnaren är att omsättningen i stort sett är tillbaka eller överträffar den man hade före pandemin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Clipper inleder samarbete med plattform för hållbarhets-ranking

Ämnen i artikeln: Clipper
Ämnen i artikeln: Clipper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Anklagad för sexuellt ofredande – lämnar NWGs styrelse och flera andra uppdrag

Ämnen i artikeln: NWG
Ämnen i artikeln: NWG
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blåkläder partner till Handbolls-VM

Ämnen i artikeln: Blåkläder

Internationella Handbollsförbundet och Blåkläder har tecknat ett flerårigt avtal därBlåkläder blir officiell partner tillHandbolls-VM.

– Handbolls-VM har visat sig vara en unik möjlighet att aktivera vårt varumärke i ett sammanhang där många av våra kunder redan finns. Handboll är en ärlig, rolig och intensiv sport med en växande global gemenskap, och vi är därför mycket stolta över att ha inlett detta nära samarbete med den internationella organisationen bakom sporten, säger Peter Mönhage, Sverigechef på Blåkläder, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Blåkläder
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Blåkläder ett av 17 nya varumärken hos Unitedprofile

Ämnen i artikeln: BlåkläderUnitedprofile

Unitedprofile och Skydda fördjupar sitt samarbete, 17 nya workwear-varumärken och över 1.000 nya yrkepsprodukter lanseras på Unitedprofiles plattform.

Bland de varumärken som nu tillkommer finns bland annat Blåkläder, Björn Borg, och Zoll.Unitedprofile och Skydda började samarbeta i juni, något som sägs mottagits väl av kunderna och nu fördjupar man alltså det samarbetet.

– Med Skyddas kunskap om både säkerhet, produkter och slutanvändare garanterar vi att erbjuda ett heltäckande sortiment inom alla våra produktkategorier. Det innebär att ett urval av de bästa produkterna från respektive varumärke finns inom Skyddas utbud. Vi ser en stor potential i Unitedprofile som tjänst. Enkelheten består i att våra produkter når fler återförsäljare och i sin tur når fler slutkunder. Det gör att vi kan göra de svenska arbetsplatserna ännu säkrare, säger Johan Törnblad, vd för Skydda i Sverige AB.

Blåkläder hos Unitedprofile

Blåkläder är ett av de varumärken som Skydda nu lanserar. Alla återförsäljare som valt eller väljer att aktivera Skydda som leverantör får nu tillgång till ett brett utbud av arbetskläder via Unitedprofile. Blåkläder tillsammans med L.Brador lägger en stabil grund för detta, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

– Vi är väldigt nöjda med det fina samarbetet med Skydda och det är så positivt att de nu väljer att lägga i nästa växel. Vi vet att det här är en fantastisk nyhet bland våra återförsäljare, vilka nu är ännu ett steg närmare att bli totalleverantör till sina kunder, säger Jesper Löfgren, leverantörsansvarig på Unitedprofile.

Samtliga varumärken som Skydda nu introducerar är Blåkläder, Björn Borg, Zoll, Speedglas, Akla, Grundéns, MCS, Sterisol, Sulman, Suprabeam, Tychem, Tyvek, Adapt, Ansell, Dunlop och Ear.

Ämnen i artikeln: BlåkläderUnitedprofile
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Procurator öppnar ny butik i Sundsvall

Ämnen i artikeln: Procurator

Procurator öppnar den 13 december en ny butik iSundsvall trots ”en allt mer digitaliserad värld”.

Mikael Östbring med titeln Head of Stores berättar om bolagets satsning på ett större butiksnät.

Vi har ett brett och komplext sortiment som vi vill att våra kunder ska få ta del av på enklaste och bästa sätt. I butiken får kunden möjligheten att se produkten på nära håll och få en bra kundupplevelse. Produkter som exempelvis skor vill kunden gärna prova innan sitt beslut för att se till att de passar både arbetsmiljön och bäraren på bästa sätt, säger Mikael Östbring i ett pressmeddelande.

Hur ser du på butiksöppningen i Sundsvall?

– Precis som i resterande delar av den norrländska kusten växer Sundsvall som stad och ett större antal nya bolag inom industrin är på väg att etablera sig i området. Procurator vill vara en del i att hjälpa orten utvecklas i den takt som planeras. Vi ser det även som en stor möjlighet för oss att stärka vår fysiska närvaro för våra kunder i Sundsvall avslutar Östbring.

Ämnen i artikeln: Procurator
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nomineringarna öppna till Produktmediabiet

Ämnen i artikeln: SBPR

Tävlingen Produktmediabiet (tidigare Promotionbiet) tar nu emot nomineringar för årets upplaga. Pristutdelning kommer ske på branschfesten den 18 januari på Elite Stora Hotellet, Jönköping.

Det går att nominera i följande kategorier:

  • Årets Leverantör 2022
  • Årets Återförsäljare 2022
  • Årets Förädlare 2022
  • Årets Kampanj 2022
  • Årets Hållbarhetspris 2022

Nomineringen sker via mail till info@sbpr.se. Ange kategori i ämnesrutan på mailet. Alla nomineringar hanteras med sekretess och hanteras endast av juryn.

Nomineringar skall vara inne på info@sbpr.se senast 15/12 2022.

Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons