Podd: Den grafiska branschens möjligheter i bokens digitala framtid

Podden

Företaget Publit automatiserar processerna runt att ge ut böcker. Per Helin är en av grundarna och i senaste avsnittet av Branschkollpodden ger han sin syn på bokens framtid.

Det finns stora möjligheter för grafiska företag att utveckla nya tjänster runt boken.

Publits plattform genererar bland annat 20.000 tryckta böcker varje månad – och alla trycks ”on demand” på tryckeriet i Malmö.

– Det är enstycksproduktion i full industriell skala.

Är du en del av bokens värdekedja – förlag, tryckeri eller författare – är detta ett intressant avsnitt som kommer ge dig kunskap och inspiration för framtiden.

Lyssna på podden nedan eller på Spotify alternativt på Apple Podcast.

Vi pratar om många olika ämnen – men alla kretsar kring framtidens bok – både tryckta och digitala. Bland annat:

  • Det här är en bok idag
  • Publits tryckeri i Malmö och vilka krav man ställer på sin grafiska leverantör.
  • Logistik är allt – för Publit ingår det i produktionspriset – detta leder till nya tjänster … även offsettryck.
  • Vad betyder ljudbokens framfart för den tryckta boken?
  • Amazons intåg i Sverige
  • Mängden användardata ökar lavinartat – är det verkligen viktigt att ta vara på detta?
  • Den tryckta bokens kvalitet – hög lägstanivå och nya extrema nivåer – hur ser det ut framöver?
  • Bokens förpackning förändras – så här ska ett grafiskt företag tänka?

Massapriset faller och papperspriserna stiger

Ämnen i artikeln: Foexmassaprispapperspris
Ämnen i artikeln: Foexmassaprispapperspris
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschens nya rekommendationer för reklam-pitchar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Upprörda känslor i Östertälje när V-tab stänger

Ämnen i artikeln: V-TAB
Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här säljer Strålfors transpromo

Ämnen i artikeln: Strålfors

På ett frukostseminarium arrangerat av projektet Power of print pratade Per Nilsen från Strålfors om hur man kan jobba med fakturor som bärare av reklam och information. Strålfors kallar det för ”smart komunikation”.

Ämnen i artikeln: Strålfors
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SAS marknadschef om reklammottaglighet

Ämnen i artikeln: Power of print
Ämnen i artikeln: Power of print
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Patent räddar Kodak

Ämnen i artikeln: Kodak
Ämnen i artikeln: Kodak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Google avslöjar sin energiförbrukning

Ämnen i artikeln: Google
Ämnen i artikeln: Google
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Traditionell DR planar ut när mobil direktmarknadsföring exploderar

Ämnen i artikeln: DirektmarknadsföringDMDR
Ämnen i artikeln: DirektmarknadsföringDMDR
redaktionen@branschkoll.se

Italienska internettryckeriet Press Up väljer Just Search för digital marknadsföring

Press Up är ett tryckeri i Italien som erbjuder produkter som visitkort, foldrar, flygblad, affischer via ett enkelt gränssnitt på webben. De skiljer såg från andra internettryckerier eftersom de fokuserar på specialprodukter till exempel med hjälp av exklusiva papper och tryck med Pantonefärger.

Svenska Just Search, som också har verksamhet i Italien, ska genom samarbetet hjälpa Press Up med deras digitala marknadsföring.
– Just Search är glada över att meddela att Press Up har gett oss förtroendet att hjälpa dem med deras digitala marknadsföring. Vi kommer hjälpa dem att ta över den italienska marknaden och vi är säkra på att Vincenzo kommer se god avkastning på denna investering, säger Niklas Lindahl, som är Just Search landschef i Italien.

Just Search är en del av det börsnoterade bolaget Getupdated Internet Marketing.

redaktionen@branschkoll.se

Adobe släpper app-verktyg för småföretagare

Ämnen i artikeln: iPad
Ämnen i artikeln: iPad
redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]