Podd: Dean Lax vd på Swagg – Sveriges första textiltryckeri med GOTS

Podden

I det här avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Dean Lax som är vd på Swagg. Dean och hans anställda har nyligen lyckats med bedrifterna att bli Sveriges första GOTS-certifierade textiltryckeri och Nordens första official dealer av varumärket Stanley/Stella. Vi pratar om hur man åstadkommit det här och vad det kommer betyda för verksamheten framöver, och mycket mer, ett av de bästa avsnitten hittills av Branschkollpodden.

Hur mycket är ni ett textiltryckeri vs en ÅF?

– När jag var yngre var vi ganska nöjda med att vare en tjänsteleverantör till branschen, men branschen förändras. Produktionen flyttas utomlands, handskakningar på högre nivå görs, leverantörer börjar erbjuda trycktjänster tillsammans med andra partners. Vi tappade omsättning trots att vi inte gjort något direkt fel och blev varse om att vi måste äga våra egna kunder i större utsträckning, vi kan inte vara beroende av 3-4 drakar. Därför har vi börjat arbeta i fler led, vilket gjort oss till ett sundare företag.

Hur har responsen varit sen ni blev GOTS-certifierade?

– Det har varit många ryggdunkningar från större aktörer och aktörer vi inte jobbat med tidigare på klädsidan. Blivit kontaktade från företag som har upphandlingskontrakt där den här typen av certifiering behövs. Vi gjorde det här framförallt för att vara först med någonting och driva utvecklingen framåt. Det kommer säkert vara fler som gör det här under kommande år och då är det kul att vara en av de aktörer som är drivande. Jag tror många bolag där ute kommit längre i sitt miljöarbete än de tror.

Det finns situationer när man egentligen måste ta bort en GOTS-certifiering, hur funkar det?

– Om du har ett GOTS-certifierat plagg och skickar det till en förädlare som inte är certifierad så ska egentligen etiketten som säger att det är GOTS ryckas ur. Då tappar du, när du gått hela vägen från bomullsfrö till vävning i fabriken och logistik och så kommer du till sista stationen, då känns det ju lite dumt att snubbla på mållinjen. Men jag förstår problematiken, ska man skicka sin produkt ner till Tyskland och upp igen för att få rätt tryck när det inte fanns något certifierade förädlare i Sverige? Då försvinner ju miljötänket där, man kan inte bara hålla med om allt, man måste ifrågasätta lite också och vi är inte ute efter att vara miljöpoliser och sätta dit någon.

Vad betyder allt det här för företaget framöver?

– Min dröm och förhoppning är att etablera en egen större produktionsfastighet, vi har vuxit ur lokalerna vi sitter i idag. Det kommer kosta massa pengar, men det är det här vi strävar emot. Vi kommer kunna erbjuda både förädling och 3PL. Hela vårt bolag kommer bli en bättre verksamhet av en stor lokal, optimerad för produktion och logistik, det skulle kunna dubbla vår omsättning. När jag ligger vaken på nätterna ser den här stora svarta plåtindustri-byggnaden med Swagg stort i vitt som lyser över hela grejen.

Hur ser du på framtiden och världsläget just nu

– Det är fortfarande osäkert och svårt att blicka mer än 3 månader framåt. Eventbranschen är en stor del av vår verksamhet men den står ju helt stilla just nu, ändå har vi lyckats göra all time high under ett Covid-år. Det som hände istället för konferenser var att varumärken började köpa merch till sina anställda och tog tag i sitt varumärkesbyggande på ett annat sätt. Jag såg Christer Gardell igår som jag har mycket respekt för, han sa i DI att det kommer bli som det glada 20-talet efter den här recessionen och jag hoppas såklart han har rätt. Det hade varit så jäkla kul för vi står beredda för det.

Annons

Posterbolag bytte namn – nu är det i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hållbarhetsevent i Stockholm

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Micro-tryckeri i Stockholm till salu

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Telias nya byrå

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Full fart på Borgstena – ”Mest stolta är vi över chokladen”

Ämnen i artikeln: Borgstena of Sweden

Borgstena of Sweden har arbetat flitigt för att ta fram nya produkter och koncept och jobba mer hållbart.

Ämnen i artikeln: Borgstena of Sweden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Virginia överväger att förbjuda myndigheter att köpa profilprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Texstar byter logotyp och släpper nytt koncept

Ämnen i artikeln: Texstar
Ämnen i artikeln: Texstar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profeel i avtal med Stockholms Stadsmission

Ämnen i artikeln: Profeel

Profeel och Stadsmissionen har inlett ett samarbete med Stockholms Stadsmission där de ska leverera arbetskläder till Stadsmissionen genom en webbshopplösning, enligt Linkedin.

Ämnen i artikeln: Profeel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

H&Ms och Ikeas trä-textil får eget labb i Göteborg

Ämnen i artikeln: H&MIkeaTextil

Treetotextile som grundades 2014 av H&M Group, Inter IKEA Group och Stora Enso med målsättningen att göra textilindustrin mer hållbar genom att ta fram en teknologi som möjliggör storskalig produktion av en ny hållbar textilfiber från trädbaserad cellulosa.

Nu ska man utveckla första egna labbet

Treetotextiles verksamhet flyttar nu in i ”GoCo House” i Mölndal där företagets första egna labb och demoanläggning kommer att finnas. Där kommer man genomföra forskning och utveckling för att öka produktionen med målet att ta fram hållbara textilfiber med lågt miljöavtryck.

– I takt med att den globala befolkningen ökar så ökar också behovet av alternativa textilfibrer som uppfyller kraven på låg miljöpåverkan till en låg kostnad. Textilier gjorda av cellulosa har stor potential för att möta både efterfrågan och göra hela textilindustrin mer hållbar. Vår teknologi grundar sig på en helt ny process som gör detta möjligt, säger Åsa Östlund, Head of R&D på Treetotextile, ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: H&MIkeaTextil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formex första vinnare i hållbarhetstävling: Doftljusrefill 

Mässarrangören Formex har utsett den första mottagaren av sin nyinstiftade pris, Formex Sustainability Award.

Vinnaren är Remoair, som prisas för sin innovativa och resurseffektiva doftljusrefill. Bland de många bidragen nominerades nio stycken som ställs ut i en miniutställning på Formex mässa.

Juryns motivering lyder:

”Med en enkel och smart produkt har doftljusmarknaden äntligen fått en refillösning som fungerar. Ett snyggt sätt att uppmuntra återbruk och skapa stämning i våra hem utan bismak av varken fossilindustri, animaliska restprodukter eller regnskogsskövling.”

Martin Jirverus, grundare av Remoair, tog emot priset i form av en glasstatyett formgiven av Marie-Louise Hellgren, och han säger: 

– Det känns oerhört hedrande. Jag är så glad! Priset sätter också en slags standard framåt och jag kommer fortsatt att värna om att fler fyller på istället för att köpa nytt.

Remoairs refillprodukt är en refillpåse som kan användas för vilket kärl som helst, och är inte begränsad till Remoairs produkter. Ljusrefillen består av ljusmassa av raps och kokos i en påse av 100 procent återvunnet papper med en liner av biologiskt nedbrytbar bioplast. Kunden smälter själv ljusmassan i vattenbad innan den hälls i valfritt kärl.

Formex hoppas att deras nyinstiftade pris skall sporra till fortsatt utveckling i hållbar riktning. 

Formex Sustainability Award instiftades för att lyfta goda exempel och främja en hållbar utveckling i branschen för nordisk inredningsdesign. Tanken är att priset ska delas ut årligen i samband med vårens Formexmässa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons