Podd: Dean Lax vd på Swagg – Sveriges första textiltryckeri med GOTS

Podden

I det här avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Dean Lax som är vd på Swagg. Dean och hans anställda har nyligen lyckats med bedrifterna att bli Sveriges första GOTS-certifierade textiltryckeri och Nordens första official dealer av varumärket Stanley/Stella. Vi pratar om hur man åstadkommit det här och vad det kommer betyda för verksamheten framöver, och mycket mer, ett av de bästa avsnitten hittills av Branschkollpodden.

Hur mycket är ni ett textiltryckeri vs en ÅF?

– När jag var yngre var vi ganska nöjda med att vare en tjänsteleverantör till branschen, men branschen förändras. Produktionen flyttas utomlands, handskakningar på högre nivå görs, leverantörer börjar erbjuda trycktjänster tillsammans med andra partners. Vi tappade omsättning trots att vi inte gjort något direkt fel och blev varse om att vi måste äga våra egna kunder i större utsträckning, vi kan inte vara beroende av 3-4 drakar. Därför har vi börjat arbeta i fler led, vilket gjort oss till ett sundare företag.

Hur har responsen varit sen ni blev GOTS-certifierade?

– Det har varit många ryggdunkningar från större aktörer och aktörer vi inte jobbat med tidigare på klädsidan. Blivit kontaktade från företag som har upphandlingskontrakt där den här typen av certifiering behövs. Vi gjorde det här framförallt för att vara först med någonting och driva utvecklingen framåt. Det kommer säkert vara fler som gör det här under kommande år och då är det kul att vara en av de aktörer som är drivande. Jag tror många bolag där ute kommit längre i sitt miljöarbete än de tror.

Det finns situationer när man egentligen måste ta bort en GOTS-certifiering, hur funkar det?

– Om du har ett GOTS-certifierat plagg och skickar det till en förädlare som inte är certifierad så ska egentligen etiketten som säger att det är GOTS ryckas ur. Då tappar du, när du gått hela vägen från bomullsfrö till vävning i fabriken och logistik och så kommer du till sista stationen, då känns det ju lite dumt att snubbla på mållinjen. Men jag förstår problematiken, ska man skicka sin produkt ner till Tyskland och upp igen för att få rätt tryck när det inte fanns något certifierade förädlare i Sverige? Då försvinner ju miljötänket där, man kan inte bara hålla med om allt, man måste ifrågasätta lite också och vi är inte ute efter att vara miljöpoliser och sätta dit någon.

Vad betyder allt det här för företaget framöver?

– Min dröm och förhoppning är att etablera en egen större produktionsfastighet, vi har vuxit ur lokalerna vi sitter i idag. Det kommer kosta massa pengar, men det är det här vi strävar emot. Vi kommer kunna erbjuda både förädling och 3PL. Hela vårt bolag kommer bli en bättre verksamhet av en stor lokal, optimerad för produktion och logistik, det skulle kunna dubbla vår omsättning. När jag ligger vaken på nätterna ser den här stora svarta plåtindustri-byggnaden med Swagg stort i vitt som lyser över hela grejen.

Hur ser du på framtiden och världsläget just nu

– Det är fortfarande osäkert och svårt att blicka mer än 3 månader framåt. Eventbranschen är en stor del av vår verksamhet men den står ju helt stilla just nu, ändå har vi lyckats göra all time high under ett Covid-år. Det som hände istället för konferenser var att varumärken började köpa merch till sina anställda och tog tag i sitt varumärkesbyggande på ett annat sätt. Jag såg Christer Gardell igår som jag har mycket respekt för, han sa i DI att det kommer bli som det glada 20-talet efter den här recessionen och jag hoppas såklart han har rätt. Det hade varit så jäkla kul för vi står beredda för det.

Annons

Kosta Boda släpper glaskollektion i samarbete med sex svenska artister

glas kosta boda merchandise

Kosta Boda släpper nu serien ”Don’t stop the music” som är ett samarbete mellan glasbruket, flera svenska artister och Stiftelsen Svenska Musikfonden.

I samarbetet har konstnären Clas Håkansson har tillsammans med några av Sveriges främsta artister återskapat deras personliga tatueringar och låttexter som motiv på olika glas.

Kollektionen består av vinglas, ölglas och tumblerglas som kommer i 6-pack. Genom att köpa en, eller flera förpackningar bestående av 6 glas stöttar du inte bara den svenska musikbranschen, du får även glas med flera olika motiv – en liten och personlig del av Molly Sandén, Sandro Cavazza, Smith and Thell, Miss Li och Darin, skriver Kosta Boda i ett nyhetsinlägg.

I samma nyhetsinlägg står det att läsa att:

Kosta Boda skänker 15 procent av nettofaktureringsvärdet till Stiftelsen Svenska Musikfonden. Alla artister och tatuerare efterskänker sin rätt till ersättning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPR startar padelturnering

sbpr profilreklam padel

SBPR ska arrangera sin helt egna padelturnering, SBPR Padel Open som arrangeras i Eskilstuna den 17 februari 2022.

”Nätverka med kollegor i branschen under sportsliga former samtidigt som ni kan bli produktmedias bästa padellag”, skriver man i inbjudan.

Turneringen pågår från 9 på morgonen fram till 18, därefter hålls en middag och en prisceremoni på Elite Stadshotell i Eskilstuna.

Turneringen är endast öppen för medlemmar i SBPR.

För anmälan och mer information kontakta Michael Serrander på Profeel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschfesten ställs in – Vaccinationspass kommer krävas

mässa Elmia profile fair

PWA gick nyligen ut och sa att januari-mässans branschfest är avblåst, samt att man nu kommer kräva vaccinationspass av de som vill besöka den fysiska mässan.

Läs mer: Det blir en hybridmässa i januari – så här kommer det fungera

Enligt information från Elmia så ingår inte mässor i samma kategori som andra event där vaccinpass krävs. Utan det är upp till arrangören att bestämma och i dagsläget har man valt att kräva vaccinationspass av både besökare och utställare.

Vi avvaktar och följer pandemins utveckling och om läget förvärras kommer vi att följa de riktlinjer som Regeringen och Folkhälsomyndigheten beslutar de kommande veckorna. Detta innebär att det kan behöva komma nya beslut med anledning vad som sägs framöver, skriver man i ett nyhetsbrev.

För den som av olika anledningar inte kan medverka fysiskt i Jönköping finns fortsatt den digitala mässan som alternativ.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är de profil-leverantörer som fick mest i korttidsstöd

Branschens leverantörer har fått omkring 200 miljoner i stöd, här är de 15 som fått mest.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gasellerna är bortsprungna och Superföretagen är få

Det är riktigt skralt med profilare i år, men några har vi hittat.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Yara Fjordland gör sin jungfrufärd

fartyg ship
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De investerar och tar över varumärken när kollegan lägger ner

workwear profil nybro

Den småländska aktören växer när kollegan lägger ner verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hulu följer efter Netflix – lanserar egen merch-affär

hulu merch merchandise

Streamingtjänsten Hulu har också insett kraften i produktmedia och relationen med fansen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Performance Days ställdes in i sista sekund

Mässan Performance Days som skulle gått av stapeln 1-2 december ställdes in med endast några dagars förvarning, mässan väljer istället att endast genomföra en digalt variant.

Mässan som riktar in sig på ”funktionella textiler” skulle ägt rum i Messe München exhibition center och utställarlistan är lång, bland svenska aktörer som ställer ut finns bland annat ACG Accent och Wasa Sweden.

Orsaken till att den fysiska mässan ställs in sägs vara politiska förändringar i förhållningssättet till pandemin den tyska Bavaria-regionen.

– Exceptionella situationer kräver exceptionella beslut, vilket gör saken ännu svårare. Efter att vi genomfört en väldigt lyckad och välbesökt Performance Days mässa i Portland förra veckan har vi försökt allt vi kan i i sista stund för att genomföra den här mässan. Vi uppfyller alla krav som finns, men den utveckling som nu skett gör att det inte är möjligt för oss att genomföra en fysisk mässa just nu sägerMarco Weichert vd för Performance Days, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

L-Shop-Team kommer till Unitedprofile

Nu finns den tyska leverantören L-Shop-Team ansluten till Unitedprofiles plattform både i Sverige och i Norge.

Med väskor från Bags2Go och textilier från kända varumärken som Build Your Brand, Promodoro, Roly och Miners Mate har L-Shop ett sortiment som passar alla, skriver man i ett nyhetsinlägg.

– Sedan 2017 har L-SHOP-TEAM byggt upp ett nära samarbete med duktiga återförsäljare och tillsammans med Unitedprofile kommer vi att kunna utöka samarbetet med nya och befintliga kunder, säger Jacob Bertelsen, direktör förL-Shop-Team i Skandinavien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons