Podd: Brobygrafiska – Kan kosta en halv miljon att anställa fel

Det grafiska hantverket flyttar från händerna in i huvudet – när detta sker så måste kompetensen i branschen uppgraderas. Framtidens grafiska arbetskraft formas i Sunne – hör Tommy Bonté på Brobygrafiska berätta om vad du kan förvänta dig av nästa generations grafiska medarbetare.
Senaste Branschkollpodden handlar om varför alla grafiska företag måste ha koll på vad som händer på Brobygrafiska i Sunne. För dig som lyssnar utlovas att du kommer att bli glad men också fyllas av framtidshopp när du hör Tommy berätta om branschens framtid.
Nedan kan du läsa några korta utdrag från samtalet. Lyssna på hela podden här – eller på Spotify:
Från samtalet med Tommy
Brobygrafiska i Sunne är ett viktigt kompetenscentrum för hela den grafiska branschen. 75 personer lämnar varje år skolan för att jobba någonstans i den grafiska näringskedjan.
– Brobygrafiska är starten på en livslång utbildning som gör dig ostoppbar, säger Tommy Bonté.
Och det är inga dåliga möjligheter som ges studenterna:
– Sunne är en liten ort som andas och äter grafiskt material varje dag. Jag menar – om du vill vältra dig i teknikaliteter och diskussioner inom den grafiska branschen utan att känna dig som en utomjording, då åker du till Sunne.
Om rollen som projektledare med stor kunskap om grafisk produktion:
– Rollen som projektledare, spindeln i nätet, kommer att bli bli väldigt viktig fortsättningsvis för att vara den avgörande marginalen i offerten … för att få ett jobb i framtiden.
Om hur rollen som tryckare förändras:
– Operatörsrollerna i branschen fortsätter att överlappa till underhållsrollen. Som operatör måste man lära sig mer ingående om programmering, hur man underhåller skrivare och tryckpressar.
Vi måste börja se rollen som tryckare med andra ord och på andra sätt:
– Kan projektledare och strateger utnyttja den kvalitativa skillnaden i marginalen blir tryckarens kunskap ovärderlig. Jag menar att det är väldigt lätt att inte se fåglarna här för alla träden.
Om hur kompetens hela tiden måste underhållas:
– Kunskap idag på ett företag ska vara lika självklart som att prenumerera på Netflix. Vi prenumererar på underhållning men ingen vill prenumerera på kunskap. Min uppmaning till er som lyssnar – se till så att ni uppdaterar er lika mycket kunskapsmässigt som underhållningsmässigt.
Om den grafiska yrket som ett hantverk:
– Om hantverket sitter i skallen istället för i händerna så är vi kanske mycket mer hantverkare nu än vad vi var förr i tiden.