Logga in

Podd: Brobygrafiska uppgraderar branschen – ”kan kosta en halv miljon att anställa en person utan grafisk bakgrund”

09 november, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Det grafiska hantverket flyttar från händerna in i huvudet – när detta sker så måste kompetensen i branschen uppgraderas. Framtidens grafiska arbetskraft formas i Sunne – hör Tommy Bonté på Brobygrafiska berätta om vad du kan förvänta dig av nästa generations grafiska medarbetare.

Senaste Branschkollpodden handlar om varför alla grafiska företag måste ha koll på vad som händer på Brobygrafiska i Sunne. För dig som lyssnar utlovas att du kommer att bli glad men också fyllas av framtidshopp när du hör Tommy berätta om branschens framtid.

Nedan kan du läsa några korta utdrag från samtalet. Lyssna på hela podden här – eller på Spotify:

Från samtalet med Tommy

Brobygrafiska i Sunne är ett viktigt kompetenscentrum för hela den grafiska branschen. 75 personer lämnar varje år skolan för att jobba någonstans i den grafiska näringskedjan.

– Brobygrafiska är starten på en livslång utbildning som gör dig ostoppbar, säger Tommy Bonté.

Och det är inga dåliga möjligheter som ges studenterna:

– Sunne är en liten ort som andas och äter grafiskt material varje dag. Jag menar – om du vill vältra dig i teknikaliteter och diskussioner inom den grafiska branschen utan att känna dig som en utomjording, då åker du till Sunne.

Om rollen som projektledare med stor kunskap om grafisk produktion:

– Rollen som projektledare, spindeln i nätet, kommer att bli bli väldigt viktig fortsättningsvis för att vara den avgörande marginalen i offerten … för att få ett jobb i framtiden.

Om hur rollen som tryckare förändras:

– Operatörsrollerna i branschen fortsätter att överlappa till underhållsrollen. Som operatör måste man lära sig mer ingående om programmering, hur man underhåller skrivare och tryckpressar.

Vi måste börja se rollen som tryckare med andra ord och på andra sätt:

– Kan projektledare och strateger utnyttja den kvalitativa skillnaden i marginalen blir tryckarens kunskap ovärderlig. Jag menar att det är väldigt lätt att inte se fåglarna här för alla träden.

Om hur kompetens hela tiden måste underhållas:

– Kunskap idag på ett företag ska vara lika självklart som att prenumerera på Netflix. Vi prenumererar på underhållning men ingen vill prenumerera på kunskap. Min uppmaning till er som lyssnar – se till så att ni uppdaterar er lika mycket kunskapsmässigt som underhållningsmässigt.

Om den grafiska yrket som ett hantverk:

– Om hantverket sitter i skallen istället för i händerna så är vi kanske mycket mer hantverkare nu än vad vi var förr i tiden.

 

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.