Podd: Brobygrafiska – Kan kosta en halv miljon att anställa fel

tommy_bonte

Det grafiska hantverket flyttar från händerna in i huvudet – när detta sker så måste kompetensen i branschen uppgraderas. Framtidens grafiska arbetskraft formas i Sunne – hör Tommy Bonté på Brobygrafiska berätta om vad du kan förvänta dig av nästa generations grafiska medarbetare.

Senaste Branschkollpodden handlar om varför alla grafiska företag måste ha koll på vad som händer på Brobygrafiska i Sunne. För dig som lyssnar utlovas att du kommer att bli glad men också fyllas av framtidshopp när du hör Tommy berätta om branschens framtid.

Nedan kan du läsa några korta utdrag från samtalet. Lyssna på hela podden här – eller på Spotify:

Från samtalet med Tommy

Brobygrafiska i Sunne är ett viktigt kompetenscentrum för hela den grafiska branschen. 75 personer lämnar varje år skolan för att jobba någonstans i den grafiska näringskedjan.

– Brobygrafiska är starten på en livslång utbildning som gör dig ostoppbar, säger Tommy Bonté.

Och det är inga dåliga möjligheter som ges studenterna:

– Sunne är en liten ort som andas och äter grafiskt material varje dag. Jag menar – om du vill vältra dig i teknikaliteter och diskussioner inom den grafiska branschen utan att känna dig som en utomjording, då åker du till Sunne.

Om rollen som projektledare med stor kunskap om grafisk produktion:

– Rollen som projektledare, spindeln i nätet, kommer att bli bli väldigt viktig fortsättningsvis för att vara den avgörande marginalen i offerten … för att få ett jobb i framtiden.

Om hur rollen som tryckare förändras:

– Operatörsrollerna i branschen fortsätter att överlappa till underhållsrollen. Som operatör måste man lära sig mer ingående om programmering, hur man underhåller skrivare och tryckpressar.

Vi måste börja se rollen som tryckare med andra ord och på andra sätt:

– Kan projektledare och strateger utnyttja den kvalitativa skillnaden i marginalen blir tryckarens kunskap ovärderlig. Jag menar att det är väldigt lätt att inte se fåglarna här för alla träden.

Om hur kompetens hela tiden måste underhållas:

– Kunskap idag på ett företag ska vara lika självklart som att prenumerera på Netflix. Vi prenumererar på underhållning men ingen vill prenumerera på kunskap. Min uppmaning till er som lyssnar – se till så att ni uppdaterar er lika mycket kunskapsmässigt som underhållningsmässigt.

Om den grafiska yrket som ett hantverk:

– Om hantverket sitter i skallen istället för i händerna så är vi kanske mycket mer hantverkare nu än vad vi var förr i tiden.

Annons

POD Sthlm kämpar för att hinna med – ska anställa tre till att börja med

”Vi har nått en gräns där vi måste bli fler”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilbranschen fick 420 miljoner i korttidsstöd – Här är återförsäljarna som fick mest

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hot Screen installerar trycklinje #8 och funderar på att trycka på knappen för #9

Hot Screen Produktion Transfer

”Det är full rulle hos Hot Screen och vi har ökat med 30 procent sedan semestern” berättar bolagets vd Fredrik Skanselid för Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vasaloppet fyller 100 – Craft släpper hyllningskollektion

Vasalopp profilkläder merchandise

Ännu en vinter står framför oss och ännu en gång släpper Craft en kollektion till Vasaloppet.

– Jubileumskollektionen 2022 är inspirerad av Vasaloppets alla åkare de senaste hundra åren. På de mönstrade accessoarerna kan man se åkare i knästrumpor och toppluvor, såväl motionärer som elitåkare. Även Gustav Vasa finns med på ett hörn. För att lyfta Dalarna och jubileumskänslan vävs allt ihop med kurbits samt snöflingor och detaljer från årets jubileumsprofil, säger Mia Olofsson, som har designat kollektionen, i ett pressmeddelande.

”Varit mycket populära”

Eva Hörwing som är sponsorchef på Vasaloppet berättar att:

– Vasaloppskollektionen har varit mycket populär de senaste åren och denna jubileumskollektion har alla förutsättningar att bli minst lika framgångsrik.

Kollektionen släpptes 24 november och finns att köpa online hos Stadium och direkt hos Craft. Den kommer också säljas i Sälen och Mora under Vasaloppets vintervecka.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Padelstatistik – så stor är sporten i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Black Hill anställer branschveteran som ny säljare

Blackhill/WSI har anställtP-O Jonsson som ska jobba ”ute på fältet”, P-O beskrivs som en erfaren säljare med mycket branschkännedom. Tidigare har ha varit påPF Concept och Textilgrossisten/Toni Lee, han har även jobbat iåterförsäljarledet.

Nu kommer han alltså jobba på Black Hill och han slängs rätt in i hetluften.

– P-O kommer att synas på Nordic Profile Fair i Jönköping och kommer sedan att vara ute och besöka våra kunder runt om i Sverige, säger Örjan Boström till Branschkoll.

P-O börjar sin nya roll den 10 januari 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny butiksäljare till Myshkin

Den NWP-ansluta återförsäljaren Myshkin med bas i Karlstad har anställt Emil Eriksson i rollen som butikssäljare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Felestad anställer teamleader till backoffice

Felestad har anställt Rebecca Larsson i rollen som teamleader till derasbackoffice.

Passande nog dyker hon in här hos oss nu i juletider. Hon typ älskar julen. Rebecca lägg nu inte beslag på för mycket julgåvor…lämna några åt oss andra också, skriver man i ett Facebook-inlägg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Geiger öppnar kontor i Tyskland

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ansluter sig även Vinga till No to PFAS

Allt fler ansluter sig till rörelsen som vill förbjuda / fasa ut högflourerande ämnen, nu har turen kommit till den Västkust-baserade leverantören Vinga.

– Förra veckan anslöt vi oss till Chemsecs initiativ PFAS Movement och signade ”No to PFAS”. Förbjudna eller icke, PFAS-ämnen måste bort! Skriver Vingas hållbarhetschef Mia Marecek på Linkedin.

Vinga är i gott sällskap tillsammans med företag som Houdini och Fjällräven. Ur ett workwear-perspektiv är bland annat Alligo, Tranemo och Paul Brunngård ansluta sedan tidigare. Mer om PFAS och vilka som skrivit under kan du läsa här.

LÄS OCKSÅ: Intersport skriver på ”No to PFAS”

redaktionen@branschkoll.se
Annons