Podd: Behöver produktmedia-branschen sin egen utbildning?

tomas david

I det allra första avsnittet av Branschkoll Promotions podd träffar vi Tomas Jansson, vd för New Wave Mode. Vi pratar om Tomas passion för kunskap, böckerna han skrivit, inte minst den senaste boken Stänk och Stygn. Och så pratar vi om branschens kompetensförsörjning – behöver branschen en egen utbildning?

Lyssna här eller läs ett utdrag nedan

Tomas Jansson, varför vill du få till en utbildning för branschen?

– Det kan ge flera positiva effekter, exempelvis så är ett vanligt problem för vår bransch att få tag på kompetent personal. Det är kostsamt att anställa och ännu mer kostsamt att lära upp någon från grunden. För att företag i vår bransch ska kunna öka sin omsättning behöver de öka sin personalstyrka, och där finns ett behov av en kvalitetsstämpel på den man anställer.

Tomas menar att det finns ett stort behov av att addera mer kompetent personal till branschen. Redan 2001 försökte han få till en KY-utbildning, där man skulle kunna utbilda sig till profilare (eller vad man nu ska kalla det, produktmediamedarbetare är kanske lite långt). Dessvärre fick utbildningen avslag men behovet av mer kompetent personal är ännu större nu än det var då, menar Tomas.

Hur skulle en sådan utbildning se ut?

Kursplanen 2001 bestod av: Profileringens historia, marknadsföring, praktiskt marknadsföring, företagsekonomin, ekonomisk geografi, försäljningsteknik, branschkunskap, arbetsmiljö och skyddsutrustning, affärsjuridik, inköp, produktkunskap, design, presentationsteknik, behovsanalys och examensarbete.

– Förutom att försörja branschen med ny kompetens så skulle säkert några av de de som redan jobbar i branschen vilja förkovra sig kunskap och lära sig mer om branschen.

Vem ska starta den här utbildning då, är det du?

– Nej, haha, jag tror inte det blir jag, kanske blir det någon som lyssnar på den här podden.

För att få veta mer om Tomas Janssons spännande tankar kring hur man kan höja kännedomen om produktmedia-branschen och få in mer kompetent arbetskraft, ska du lyssna på vårt allra första podd-avsnitt. Vi pratar om en hel del andra spännande saker också!

Och vill du vara med i podden, så tycker jag du ska höra av dig till mig på david@branschkoll.se.

Annons

Uppgraderade storformatare från HP ska skapa nya möjligheter för branschen

Snabbhet, flexibilitet och hållbarhet är ledorden när HP nyligen lanserade nya storformatsskrivare i Latexsegmentet.

HP har lanserat ytterligare en generation av sina Latex-skrivare. Med HP Latex 700 och 800 ökar man produktiviteten med 50 procent genom nya skrivarhuvuden. Samtidigt byter man ut platsen i färgbehållarna till papper och därmed ska tryckerierna kunna minska sin miljöpåverkan. 

Man säger sig också ha tagit fram den vitaste vita färgen i branschen som nu finns i de båda nya maskinerna.

Den två nya serierna finns i fyra varianter.

– När du tänker på HP Latex, ska du föreställa dig att du får en unik förmåga att säga ja till alla kundförfrågningar, oavsett leveranstid och krav på material, sa Guayente Sanmartin på HP vid lanseringen för några veckor sedan.

Vid lanseringen lade man stor vikt vid att visa upp alla de möjligheter som finns med de nya skrivarna. Tryck med den vita färgen och att utbudet av kompatibla material är stort gör att det går att göra det mesta med de nya skrivarna.

Nya skärmaskiner finns nu också som passar till de nya Latexskrivarna.

Hastigheten är upp till 36 kvadratmeter per timme.

Enligt HP ställer tryckerierna nu krav på mer hållbara produkter och därför har man bland annat bytt ut färgpatronerna i plats till kartong.

De nya färgbehållarna är till stor del gjorde av kartong.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri investerar stort i robotcell

Målet är att bli den effektivaste grafiska aktören.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robotlyftet hjälper små och medelstora företag med automatisering

Funderat på investera i automatisering? Nu kan du få bidrag!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storfusion inom mjukvara för marknadsföring och print

Man blir tillsammans 170 medarbetare och får en omsättning på över 200 miljoner kronor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons