Podd: Amanda Wyatt CEO of Brandon on how to build brands and keeping them uniform on a global scale

Amanda Wyatt  är vd på Brandon sedan april i år. I det här avsnittet av Branschkollpodden berättar hon om hur Brandon hjälper företag med varumärkesbyggande på global skala.
Amanda Wyatt är vd på Brandon sedan april i år. I det här avsnittet av Branschkollpodden berättar hon om hur Brandon hjälper företag med varumärkesbyggande på global skala.

I det här avsnittet pratar vi med Amanda Wyatt vd för Brandon, ett Göteborgsbaserat företag som tar fram kollektioner och produkter till stora varumärken. I många fall erbjuder man en helhetslösning med global distribution något som kräver omfattande logistisk och samordning. En av bolagets största kunder är Volvo Cars.

Lyssna här direkt eller på Spotify via länkarna nedan:

Hur hjälper ni ett företag som exempelvis Volvo?

– Våra uppdrag är kontrakt-baserade, vi vinner ett avtal med exempelvis Volvo som sträcker sig över tid för att tillsammans med kundföretaget ta fram en kollektion av produkter som de vill ska representera deras varumärke. Därefter tillverkar vi dessa produkter tillsammans med Volvo, och lagerhåller och levererar vid behov. I exemplet med Volvo är återförsäljare av Volvobilar de vi levererar flest produkter till, säger Amanda Wyatt och fortsätter:

– Med de varumärken vi jobbar med tar vi först redan på vilken målgruppen för produkterna är och uppskattar hur mycket de är villiga att betala. Vi kollar också på saker som hållbarhet, materialval och färger i förhållande till vilket varumärke det är. Utifrån det tar vi fram ett erbjudande till marknaden som exempelvis kan vara anställda, event-personal eller konsument.

Du är ny vd på Brandon sedan april i år, hur har den resan sett ut?

– Jag kom till Sverige 2013 och hade turen att direkt få ett bra jobb, vilket inte alltid är lätt när man inte kan språket. Men jag började jobba med internationella affärer där engelska är en styrka, blev headhuntad till Brandon av en av mina gamla chefer och började jobba med deras brand merchandise-affär, säger Amanda och fortsätter:

– När jag började på Brandon ägdes företaget av Puma, som fortfarande är en av våra största kunder, 2016 gjorde vi en management-buyout av Brandon och började fokusera ännu mer på brand merchandise och retail support. I samband med det blev jag befordrad till en ledarroll och sen dess har jag lyckats dra in några nya kunder och visa vad jag går för. Och nu i våras togs beslutet att vi behövde en ny vd och även om jag tyckte att jag hörde hemma i den rollen trodde jag inte att jag skulle bli tillfrågad. Jag är också kvinna under 40 så man förväntar sig inte alltid att man kommer få frågan men jag fick den och här är jag som ny vd för Brandon mitt i en pandemi.

Hur funkar retail-delen av Brandons verksamhet?

– Den korta versionen är att vi förser butiker med förbrukningsvaror. Och nån kanske tänker hur hänger merchandise och retail ihop, de har olika kunderbjudanden men byggda på samma infrastruktur. Samma webbshoppar, samma logistik och samma kampanjverktyg. Retail support fokuserar mer på att hjälpa varumärken vara konsekventa på flera marknader och på att konsolidera kostnader, säger Wyatt och fortsätter:

– Puma är vår största kund inom det segmentet och vi hjälper dem bland annat med deras papperspåsar som de har i alla affärer globalt. Oavsett om du går in i en butik i Brasilien, Australien eller Sverige får du samma kvalitet på papperspåsen.

Ett annat, möjligen mer glamouröst exempel på retail support är lyxvarumärket Saint Laurent som Brandon förser med Champagne till deras butiker världen över.

För att höra mer om hur Brandon jobbar, vad som krävs för att förse kunder med merchandise, produktmedia och förbrukningsvaror världen över och hur man tacklar frågor som hållbarhet och råvarubrist lyssna på avsnittet här nedan.

Annons

Lessebo expanderar inom lyxförpackningar – han ska leda satsningen

Lessebo Paper gör en strategisk satsning på den skandinaviska marknaden genom att rekrytera Christofer de la Motte som ny Key Account Manager.

Fokus kommer att ligga på att expandera Lessebo Papers marknadsandelar inom lyxförpackning i Skandinavien.

Det svenska pappersbruket producerar och säljer papper under varumärkena Scandia 2000, Lessebo Luxury Packaging, Kaskad och Colorit.

Christofer kommer närmast från OnePartnerGroup där han arbetade som försäljningschef.

”Det känns mycket bra att börja arbeta för Lessebo Paper med tanke på deras hårda arbete när det gäller miljö och har nu positionerat sig som en av de mest miljövänligaste pappersproducenterna. Det är dessutom ett attraktivt varumärke med en stark produktmix som ligger helt rätt i tiden.”

Christofer de la Motte
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Ett lyckligt slut” säger Petter Stordalen när han lämnar bokbranschen

Norska förlaget Strawberry Publishing, som Petter Stordalen drog igång 2018, ägs nu till 83 procent av Bonnier efter att Stordalen sålt sina sista andelar till det svenska storförlaget. För ett år sedan köpte Bonnier 70 procent av aktierna och nu har man tagit över de sista delarna från Stordalen.

– Det här är bara slutet på början för ett förlag som ska fortsätta skriva historia, säger Petter Stordalen.

Nu byter man också namn till Bonnier Norsk Forlag AS. 2020 låg omsättningen på 150 miljoner norska kronor.

Ett lyckligt slut säger hotellmagnaten i pressmeddelandet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd för Arctic Papers pappersproduktion i Sverige

Arctic Paper tillsätter Kent Blom som ny vd för koncernens pappersproduktion i Sverige som omfattar de båda bruken i Grycksbo och Munkedal.

Nuvarande vd för Arctic Paper Grycksbo går i pension till sommaren 2022 och i nuläget är det koncernens finanschef som är vd för bruket i Munkedal. 

Kent Blom är 40 år och bosatt i Örebro. Han har lång erfarenhet av produktion och produktionsstyrning från ledande befattningar i Atlas Copco och Strängbetong. Senast kommer Kent Blom från rollen som vd i Meritor HVS AB, ett verkstadsbolag som är underleverantör till fordonsindustrin.

”Kent Blom har gedigen erfarenhet av industriell produktion och är väl meriterad att utveckla verksamheten vid våra svenska bruk, där hållbarhet, nya produkter och innovationer inom både grafiska papper och förpackningspapper blir än viktigare i framtiden”.

Michal Jarczyński, CEO i Arctic Paper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia prisar Sveriges bästa inhousebyråer – här är alla vinnarna

Vinnarna i årets upplaga av Arkitektkopias inhousetävling har utsetts vid en gala på Berns i Stockholm.

Arkitektkopia firar 10-års-jubileum som tävlingens arrangör där man delar ut priser för reklam och kommunikation som är skapad på svenska inhousebyråer.

Kry/Livi utsågs av juryn till årets inhousebyrå..

– Arbetsmarknaden för kreatörer och kommunikatörer har förändrats de senare decennierna och idag återfinns en stor del av kompetensen direkt ute hos företagen. Inhousetävlingen känns mer relevant än någonsin.

Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef hos Arkitektkopia

Inhousetävlingens vision är att lyfta fram det arbete som görs inom inhousebyråer och skapa ett forum för erfarenhetsutbyte, nätverkande och ökad kunskap om vad som skapar framgångsrik kommunikation.

– Till skillnad från många andra utmärkelser som handlar om årets bästa prestation, så hyllas här hela team av medarbetare som skapat någonting tillsammans.

Gunnar Duintjer, vd för Arkitektkopia

En jury bedömer tävlingsbidragen och korar en vinnare i respektive kategori. Juryn tittar huvudsakligen på strategi, idéhöjd, kreativitet och resultat. I kategorin Årets Inhousebyrå bedömer juryn framgångsrikt marknadsföringsarbete, strukturer, processer, ett professionellt arbetssätt samt resultat.

Här är alla vinnarna 2021:

Bästa Collab

  • Guld – Håll Sverige Rent, Skräpplockardagarna
  • Silver – Sveriges Radio & SVT, Musikhjälpen
  • Brons – Arla Foods, Måla med Yoggi

Bästa Digital

  • Guld – Sony Music, The Walker Excavations
  • Silver – Lagerhaus, Båten
  • Brons – Högskolan Kristianstad, Hide and Seek Challenge

Bästa DR-utskick

  • Guld – Restaurang K-Märkt, Digital lunch
  • Silver – Semcon, Lova mindre
  • Brons – Ejendals, Uniformerad personal

Bästa Expo

Folksam vann för bästa Expo.
  • Guld – Folksam, Hjärtat på Folksamskrapan
  • Silver – Ica Reklam, Handla med hänsyn
  • Brons – Arla Foods, Måla med yoggi

Bästa Print 

Göteborgs Symfoniker vann Bästa Print.
  • Guld – Göteborgs Symfoniker, En smak av Göteborgs konserthus
  • Silver – TRE Creative Agency, Tre’s bon
  • Brons – Unionen, Preppingkit 

Bästa Kampanj 

  • Guld – SBAB
  • Silver – Sony Music, The Walker Excavations
  • Brons – Coop, Trött på att nollspara?

Årets inhousebyrå 

  • Kry/Livi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerudkorsnäs ska tillbaka till kärnverksamheten – varit för mycket förändringar på senaste tiden

Billerudkorsnäs nya vd säger att man tappat lite fokus och nu ska tillbaka till sina rötter och huvudverksamheter. I en ny strategi, med namn ”Hållbar Tillväxt” presenterar Billerudskorsnäs sin väg fram till 2030.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Återvinningsmålen långt borta inom takeaway – så här kan problemet lösas

I Sverige går idag 95 procent av takeaway-förpackningarna till förbränning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Biobaserat tråg uppfyller livsmedelsindustrins hårda krav

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppgraderad plastfilm nu komposterbar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny krympfilm ger lägre miljöpåverkan

Zoégas intensifierar sitt arbete med hållbara plastalternativ och introducerar en tunnare krympfilm vilket innebär en minskning med 7,25 ton plast varje år.

2015 bytte Zoégas ut den plast man använder till en tunnare krympfilm bestående av ett minimum av 50 procent återvunnen plast. En till synes liten åtgärd som gav stor effekt då den resulterade i en minskning av koldioxidutsläppen med cirka 33 ton och som även inspirerade flera fabriker inom Nestlékoncernen att gå över till det nya materialet.

Nu tar Zoégas nästa steg och minskar tjockleken på krympfilmen med 25 procent (från 40 my till 30 my) vilket reducerar fabrikens årliga plastförbrukning med 7,25 ton.

– Vi ser kontinuerligt över hur vi kan förbättra våra processer och reducera mängden plast vi använder i produktionen. I det här fallet kunde vi utnyttja att det dök upp ett ytterligare förbättrat material på marknaden. Dessutom drog vi lärdom från andra Nestlé-fabriker som redan hade testat det nya materialet med goda resultat, säger Dan Fredriksson, förpackningsansvarig på Zoégas i ett pressmeddelande.

– Det tunnare materialet har även gett positiva sidoeffekter i fabriken då våra operatörer numera hanterar 25 procent färre materialrullar vilket är positivt från ett ergonomiskt perspektiv, säger Dan Fredriksson.

Satsningen på mer hållbara förpackningsmaterial är ytterligare ett steg i Zoégas arbete mot noll miljöpåverkan i verksamheten och en viktig del av Nestlés globala mål – att nå netto noll utsläpp senast år 2050.

Zoégas kafferosteri i Helsingborg drivs sedan 2017 av certifierad biogas och el från vindkraft.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hållbarhet i fokus på Scanpacks Popup – ”Fördelar med samarbeten över materialgränser”

Nu är det bara ett år kvar till Scanpack i Göteborg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons