Podd: Amanda Wyatt CEO of Brandon on how to build brands and keeping them uniform on a global scale

Amanda Wyatt  är vd på Brandon sedan april i år. I det här avsnittet av Branschkollpodden berättar hon om hur Brandon hjälper företag med varumärkesbyggande på global skala.
Amanda Wyatt är vd på Brandon sedan april i år. I det här avsnittet av Branschkollpodden berättar hon om hur Brandon hjälper företag med varumärkesbyggande på global skala.

I det här avsnittet pratar vi med Amanda Wyatt vd för Brandon, ett Göteborgsbaserat företag som tar fram kollektioner och produkter till stora varumärken. I många fall erbjuder man en helhetslösning med global distribution något som kräver omfattande logistisk och samordning. En av bolagets största kunder är Volvo Cars.

Lyssna här direkt eller på Spotify via länkarna nedan:

Hur hjälper ni ett företag som exempelvis Volvo?

– Våra uppdrag är kontrakt-baserade, vi vinner ett avtal med exempelvis Volvo som sträcker sig över tid för att tillsammans med kundföretaget ta fram en kollektion av produkter som de vill ska representera deras varumärke. Därefter tillverkar vi dessa produkter tillsammans med Volvo, och lagerhåller och levererar vid behov. I exemplet med Volvo är återförsäljare av Volvobilar de vi levererar flest produkter till, säger Amanda Wyatt och fortsätter:

– Med de varumärken vi jobbar med tar vi först redan på vilken målgruppen för produkterna är och uppskattar hur mycket de är villiga att betala. Vi kollar också på saker som hållbarhet, materialval och färger i förhållande till vilket varumärke det är. Utifrån det tar vi fram ett erbjudande till marknaden som exempelvis kan vara anställda, event-personal eller konsument.

Du är ny vd på Brandon sedan april i år, hur har den resan sett ut?

– Jag kom till Sverige 2013 och hade turen att direkt få ett bra jobb, vilket inte alltid är lätt när man inte kan språket. Men jag började jobba med internationella affärer där engelska är en styrka, blev headhuntad till Brandon av en av mina gamla chefer och började jobba med deras brand merchandise-affär, säger Amanda och fortsätter:

– När jag började på Brandon ägdes företaget av Puma, som fortfarande är en av våra största kunder, 2016 gjorde vi en management-buyout av Brandon och började fokusera ännu mer på brand merchandise och retail support. I samband med det blev jag befordrad till en ledarroll och sen dess har jag lyckats dra in några nya kunder och visa vad jag går för. Och nu i våras togs beslutet att vi behövde en ny vd och även om jag tyckte att jag hörde hemma i den rollen trodde jag inte att jag skulle bli tillfrågad. Jag är också kvinna under 40 så man förväntar sig inte alltid att man kommer få frågan men jag fick den och här är jag som ny vd för Brandon mitt i en pandemi.

Hur funkar retail-delen av Brandons verksamhet?

– Den korta versionen är att vi förser butiker med förbrukningsvaror. Och nån kanske tänker hur hänger merchandise och retail ihop, de har olika kunderbjudanden men byggda på samma infrastruktur. Samma webbshoppar, samma logistik och samma kampanjverktyg. Retail support fokuserar mer på att hjälpa varumärken vara konsekventa på flera marknader och på att konsolidera kostnader, säger Wyatt och fortsätter:

– Puma är vår största kund inom det segmentet och vi hjälper dem bland annat med deras papperspåsar som de har i alla affärer globalt. Oavsett om du går in i en butik i Brasilien, Australien eller Sverige får du samma kvalitet på papperspåsen.

Ett annat, möjligen mer glamouröst exempel på retail support är lyxvarumärket Saint Laurent som Brandon förser med Champagne till deras butiker världen över.

För att höra mer om hur Brandon jobbar, vad som krävs för att förse kunder med merchandise, produktmedia och förbrukningsvaror världen över och hur man tacklar frågor som hållbarhet och råvarubrist lyssna på avsnittet här nedan.

Annons

Hållbarhet topp-prioriterat hos europeiska marknadschefer

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klimatkalkylator för trycksaker – Det här är nästa steg för Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc

Klimatkalkylatorn Climate Calc, som används av nära tio svenska tryckerier och över hundra i Europa, ska nu ta nästa steg i utvecklingen.

Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vill att tidskrifter ska klimat-certifieras med Climate Calc

Ämnen i artikeln: Climate Calc
Ämnen i artikeln: Climate Calc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

3.600 kvm solceller installeras på Exaktas tak

Ämnen i artikeln: Exakta

Exakta installerar solceller på taket. Fastighetsbolaget Mileway och energiföretaget Luma Energy bygger nu en av Malmös största solcellsanläggningar på tak. Anläggningen får 3.586 kvadratmeter solceller på totalt 598 KW, skriver man i ett meddelande.

Arbetet ska vara klart i slutet av februari 2023. I samband med installationen får byggnaden också en Breeam Miljöcertifiering och man ser över energibesparande åtgärder i fastigheten.

– Att fylla våra tak med solceller är något vi arbetat mot en längre tid. Nu är vi otroligt glada för att inom kort kunna producera grön el till fastigheten, som kommer att användas i driften av vår dagliga verksamhet, ett stort steg åt rätt håll i Exakta Groups hållbarhetsstrategi, säger Håkan Larsson, vd på Exakta.

Ämnen i artikeln: Exakta
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är ”riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons