POD Sthlm expanderar både här (Stockholm) och där (Västerås)

Anna Werne Ejnarsson och Sara Sjöberg öppnar Västeråskontoret för POD Sthlm.
Anna Werne Ejnarsson och Sara Sjöberg öppnar Västeråskontoret för POD Sthlm.

Pod Sthlm har öppnat sitt första projekt- och försäljningskontor utanför Stockholm.

– Ett beslut som ligger i led med vår vision om att nyckeln till ett trevligt samarbete ligger i kombinationen av närhet och service. Med personlig expertis på plats och med den senaste digitala tekniken kan vi nu på ett bättre sätt erbjuda våra befintliga och nya kunder en trevligare form av projekthantering runtom i Mälardalen, säger Niklas Hultberg.

Det nya teamet i Västerås blir nyanställda Sara Sjöberg och Anna Werne Ejnarsson som båda kommer från tryckeriet Åtta45 där Sara varit säljare och Anna projektledare.

– Expansionen i Västerås beror delvis på att det är Saras och Annas hemmaplan, men också för att Västerås och Mälardalen historiskt har varit en media- och tryckerität region och att representationen de senaste decennierna glesats ut betydligt, varför marknaden bör finnas, säger Niklas.

Bara i kvarteret Kopparlunden, där man har sitt kontor i Västerås, finns nu över 200 företag.

– Vi kommer båda från större organisationer och när vi började diskutera den här möjligheten med Niklas så lockade både fördelarna med en mindre organisation och det goda rykte ”Poddarna” har i branschen. Vi har båda använt oss av Pod Sthlm som underleverantör och vet att kreativitet, kvalitet och snabb service är PODs signum, säger Sara Sjöberg.

– En reflektion jag gjort under mina första veckor är att några av våra starkaste USPar ligger i att vi verkligen är ett team och att våra kunder är villiga att betala för den kreativitet vi bistår med. Storleken på organisation och vår geografiska placering gör att vi dessutom har oerhört korta ledtider mellan förfrågan och leverans.

Anna Werne Ejnarsson har lång erfarenhet av produktionsledning och olika typer av system och har initialt fokuserat på att effektivisera orderhanteringen internt.

– Jag vet så väl vad det innebär att jobba i högt tempo och hur svårt det kan vara att få tid att se över rutiner och flöden. Därför kan det vara hälsosamt att få in nya ögon ibland, och här upplever vi en genuin vilja att ta tillvara den erfarenhet vi har och de reflektioner vi gör, säger Anna Werne Ejnarsson.

Ökar 100 procent i produktionen

I Stockholm där man har sin bas med produktion utvecklar man också verksamheten.

Bogdan Valjaikin, Leon Alkert och Rebecka Romnäs.

– Vår POD(Print on demand)-lösning växer i ett härligt tempo och efterfrågan kring att producera mindre volymer och mer anpassade produktioner är något som vi ser att de flesta av våra beställare söker, säger Niklas.

Därför utökar man sin produktionsyta genom att ta över stora delar av Ringströms skär & fals gamla lokaler. Lokalinvesteringen innebär en fördubbling i produktion. I de nya lokalerna flyttar man in digitaltryckeriet, lagret och distributionsavdelningen.

– Men roligast i Stockholm är att vi även här har lyckats förstärka teamet ytterligare med tre nyrekryteringar till produktionen.

  • Rebecka Romnäs kommer från Big Image och deras storformatsavdelning där hon arbetat de senaste tio åren. ”Med Rebecka i teamet så utökar vi vår kunskap och erfarenhet av storformatsproduktion och vår möjlighet att skapa fler coola saker växer.”
  • I digitaltryckeriet har man anställt Bogdan Valjaikin – ”han saknar tidigare branscherfarenhet men med hans inställning och personlighet så är vi övertygade om att det inte är sista gången ni läser om Bogdan”.
  • Leon Alkert, som också har börjat i digitaltryckeriet, kommer med erfarenheter kring transfertryck och tar ansvar över den trycktekniken på Pod Sthlm.
Annons

Trycker fotoprodukter för en miljard – här berättar grundaren om strategier och utmaningar

”Det är ett digitalt spel som man måste vara bra på att spela”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny tjänst ska öka återvinningen av grafiskt kampanjmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Viva Magenta är Pantone-färgen 2023

Viva Magneta är en lite mörkare version av Magneta som ”vibrerar av entusiasm och kroppslig styrka”, med rötter från naturen har Pantone 18-1750 sitt ursprung i den röda färgfamiljen.

Årets färg är kraftfull, det är en ny animerad röd färg som badar i ren glädje och uppmuntrar till experiment och till att uttrycka sig själv. Det är en elektrisk, gränslös nyans som står ut och välkomnar alla med en rebellisk själ, skriver Pantone i ett pressmeddelande.

Pantone menar att i den här teknologiska tiden vill vi bli inspirerade av naturen och det som är riktigt”, Viva Magneta har liknade röd ton som koschenill eller karmi, den färg som framställ från en vis typ av löss.

Som vanligt släpps årets färg tillsammans med en mugg – som snabbt sålde slut. Pris: 20 dollar.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Allmedia i Malmö köper en HP Indigo

Malmöbaserade Allmedia väljer att ta nästa steg för sitt tryck med en press från HP Indigo. Man investerar i en HP Indigo 7800 med sex färgverk och det är Visutech som levererar och installerar den nya pressen i januari 2023.

– Investeringen i en HP Indigo är ett bevis på att Allmedia satsar på kvalitet i första hand och med den nya tryckpressen kan vi bredda vårt utbud till våra kunder, säger Jonas Rydje vd för Allmedia.

Man skriver i ett meddelande att med den nya pressen kan Allmedia erbjuda ett större, mer mångsidigt och varierat utbud av tryckmaterial, med färgade papper, plast och transparenta material. Den nya tryckpressen klarar även av att trycka på tjockt material, upp till 400 micron, utan att gå ner i hastighet. Med funktionen EPM (Enhanced Productivity Mode), där man trycker med CMY istället för CMYK, ökar man hastigheten från 120 ppm till 160 ppm. Dessutom till en lägre körkostnad.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny EU-lag skärper miljökraven på trycksaker som importeras

En politiskt överenskommelse som kan stärka den grafiska branschens rykte i Europa och synen på tryckta produkter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Umpac investerar i offsetpress

Förpackningsföretaget Umpac i Umeå invester i en ny tryckpress.

Det är en Komori i format 720 x 1030 cm med vattenlackverk. Det finns möjlighet att köra UV men den funktionen har man valt att inte aktivera. I ett inlägg på Linkedin berättar man om nyheten.

– För oss är pressen ny, men den kommer senast från Göteborgstryckeriet, berättar vd Torvald Östensson för Branschkoll.

Att inte aktivera UV-enheten är av miljöskäl.

– Jo, det är av miljöskäl. Umpac lade om sin strategi 2015 och har sedan dess jobbat målmedvetet med att bidra till mindre miljöpåverkan i vår produktion, detta har också bidragit till vår tillväxt.

Det har gått bra för Umpac senaste åren och Torvald Östensson berättar mer om behov av investeringar.

– Vi har fördubblat vår omsättning under de senaste fyra åren och detta gör att vi nu behöver investera i en snabbare och effektivare produktion. Och vi kommer att investera ytterligare ett par miljoner under 2023 för att kunna nå vårt mål om en omsättning på 40 miljoner under året. 2021 var omsättningen 28 miljoner.

Tillväxt är en kombination av nya kontrakt och ökning från befintliga kunder.

– Vi levererar idag exempelvis förutom förpackningar även bipacksedlar, etiketter och wellprodukter. Sedan lagerhåller vi även produkter till våra kunder. Framtiden ser vi an med tillförsikt, avslutar Torvald.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nöjd i nytt samarbete – algoritmer ska minska luften i förpackningarna

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Flera förpackningsbolag i topp bland arbetsplatsolyckor – får också hållbarhetsutmärkelse

Fyra av de tio mest olycksdrabbade företagen i Sverige finns i förpacknings-, pappers, och skogsindustrin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu tillverkas skruvkorkar av trä i Säffle

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Evolabel tillsätter ny försäljningschef

Magnus Sidling

Ska leda och forma den globala försäljningen.

Mölndalsföretaget Evolabel, som sysslar med förpackningsteknologi, har värvat en ny Head Of Sales.

Det är Magnus Sidling som tillträder tjänsten och Magnus kommer senast från en position som Sales Manager på Micvac. Vi kontaktade Magnus så han får berätta mer.

Kommer du att fokusera på någon speciell marknad, geografiskt och/eller branschmässigt? 

– Jag kommer ha globalt helhetsfokus. Ingen speciell marknad. Företaget levererar system till samtliga kontinenter idag. Evolabels system syns ofta i livsmedelsindustrin samtidigt som e-handel och logistik växer starkt.

Kommer du att fungera som coach till de nuvarande säljteamen?

– Ja, både som coach samt att jobba med att skapa en strategi för hur vi tillsammans med våra partners hjälper befintliga kunder att växa med oss. Jag ser väldigt mycket fram emot att vara med och leda och forma den globala försäljningen. Vi ser en fortsatt global utveckling för Evolabel inom ”Print and Apply” de kommande åren.

Vad i ditt tidigare arbetsliv tar du med dig som är ett tillskott till företagets tidigare resurser och som bidrar till att öka försäljningen?

– Erfarenheten av snabbt växande internationell försäljning samt säljstyrning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]